5 Kasım 2010 Cuma

İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENİ
__________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine matematik ile ilgili
eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine matematik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve
davranışların, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
İlköğretim matematik öğretmeni , bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerin düzeylerine uygun bir çalışma planı
hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için
ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin kendilerini geliştirmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN EĞİTİM ARAÇ GEREÇ VE MATERYALLERİ
 Yıllık öğretim programları, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
 Maple, mathcad gibi özel bilgi matematik yazılım programları
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İlköğretim matematik öğretmeninin alanı ve öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip
olması gerekir.
İlköğretim matematik öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Üstün bir sayısal düşünme yeteneğine sahip,
 Matematiğe karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli ve yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İlköğretim matematik öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür.
Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.Çalışmaları sırasında öğrenciler, veliler, okul
yöneticileri , meslektaşları ve okul idari personeli ile iletişimde bulunur.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin “İlköğretim
Matematik Öğretmenliği” bölümlerinde verilmektedir.
 Abant İzzet Baysal Üniversitesi (Bolu) Eğitim Fakültesi
 Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Anadolu Üniversitesi (Eskişehir) Eğitim Fakültesi
 Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi
 Başkent Üniversitesi (Ankara) Eğitim Fakültesi
 Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi
 Boğaziçi Üniversitesi (İstanbul) Eğitim Fakültesi
 Cumhuriyet Üniversitesi (Sivas) Eğitim Fakültesi
 Dicle Üniversitesi (Diyarbakır) Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi
 Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir) Buca Eğitim Fakültesi
 Erciyes Üniversitesi(Kayseri) Eğitim Fakültesi
 Gazi Üniversitesi (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi
 Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Fırat Üniversitesi (Elazığ) Eğitim Fakültesi
 Hacettepe Üniversitesi (Ankara) Eğitim Fakültesi
 İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi
 İnönü Üniversitesi (Malatya) Eğitim Fakültesi
 Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Karadeniz Teknik Üniversitesi (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi
 Marmara Üniversitesi (İstanbul) Atatürk Eğitim Fakültesi
 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (Burdur) Eğitim Fakültesi
 Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun) Eğitim Fakültesi
 Ortadoğu Teknik Üniversitesi (Ankara) Eğitim Fakültesi
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Selçuk Üniversitesi (Konya) Eğitim Fakültesi
 Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Yüzüncü Yıl Üniversitesi (Van) Eğitim Fakültesi
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Matematik,
 Fizik,
 Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için ,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS) başarılı
olması gerekir. “İlköğretim Matematik Öğretmenliği” lisans programı için yeterli
(MF-1) puanı almak gerekir.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“İlköğretim Matematik Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
 Bu yüksek öğrenim programında öğrenim görmek isteyen adaylar genel liselerin
Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler ve Türkçe-Matematik
alanlarından mezun iseler, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)
sonucunda diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde
etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
 Anadolu Öğretmen Lisesi ve Öğretmen Lisesi adlı ortaöğretim kurumlarının “Fen,
Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler, Türkçe-Matematik”
Alan/kol/bölümünden mezun YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan
yerleştirme işleminde“İlköğretim Matematik Öğretmenliği” lisans programını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim boyunca okutulan dersler;
Genel Matematik, Türkçe I-II, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi-I-II, Bilgisayar I II,
Yabancı Dil I-II, Eğitim Bilimine Giriş, Soyut Matematik, Geometri, Eğitim Psikolojisi,
Analiz I-II-III, Lineer Cebir I-II, Fizik I-II, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Öğretim
İlke ve Yöntemleri, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Analitik Geometri I-II,
İstatistik ve Olasılık-I-II, Cebire Giriş, Bilim Tarihi, Özel Öğretim Yöntemleri I-II,
Diferansiyel Denklemler, Türk Eğitim Tarihi, Topluma Hizmet Uygulamaları, Ölçme ve
Değerlendirme, Elemanter Sayı Kuramı, Matematik Tarihi, Rehberlik, Okul Deneyimi, Sınıf
Yönetimi, Özel Eğitim, Matematik Felsefesi, Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi,
Öğretmenlik Uygulaması ve seçmeli derslerdir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Eğitimini tamamlayanlara “İlköğretim Matematik Öğretmenliği” lisans diploması ve
“İlköğretim Matematik Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu programlardan mezun olanlar, resmi ve özel tüm ilköğretim kurumlarında öğretmen
olarak görev yapabilecekleri gibi, görsel ve yazılı basın için çocuk programları ve çocuklara
yönelik bilgisayar programları hazırlama gibi alanlarda da çalışabilirler. Ayrıca,
üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik çalışmalar yapabilirler.
Ülke nüfusundaki hızlı artış, beraberinde yeni okulların açılmasını zorunlu kılmaktadır. Bu
durum öğretmen ihtiyacını artırmaktadır.
Kendi branşı dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler ; Matematik, Geometri,
Analitik geometri, ileri matematik, matematik uygulamaları, mesleki matematik,
astronomi ve uzay bilimleri, istatistik, araştırma teknikleri gibi derslere
girebilmektedir.
Ayrıca özel dershanelerde meslek öğretmenleri için ek çalışma alanı oluşturmaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve
harç kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs
olanaklarından da yararlanabilirler.
 Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanabilir. Bunların dışında öğrenciler
çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonunda MEB bağlı eğitim kurumlarına ‘’Öğretmen’’ olarak atananlar 657
sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9. Derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve
başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da
yararlanırlar.
 MEB bağlı eğitim kurumlarında her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere
eğitim öğretime hazırlık ödeneği adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Meslek eğitimini tamamlayarak bir ilköğretim kurumunda matematik öğretmeni olanlar
gerekli koşulları taşımaları ve Milli Eğitim Bakanlığı’nca açılan sınavlarda başarı
göstermeleri durumunda uzman öğretmen, başöğretmen, okul müdürü veya müdür
yardımcısı olabilirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
- Matematik Öğretmeni
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve
aylık karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile değişiklik yapılmasına dair
esaslar (Ağustos 2004 tarih ve 2563 sayılı MEB Tebliğler Dergisinde yayınlanan
119 sayılı karar) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı
Talim Terbiye Kurulu Kararı.
 ÖSYS-2010 Başvuru Kılavuzu,
 ÖSYS-2008 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder