6 Kasım 2010 Cumartesi

HAZIR GİYİM MODEL MAKİNECİLİĞİ TEKNİSYENİ mesleği

HAZIR GİYİM MODEL MAKİNECİLİĞİ TEKNİSYENİ
TANIM
Modelist tarafından verilen dikim talimatına göre model ve malzeme özelliğine uygun
dikiş tekniklerini uygulayarak numune dikimi yapma, iş geliştirmeye yönelik
önerilerde bulunma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişidir.
GÖREVLER
İş planı yapar,
Konfeksiyon makinelerini kullanıma hazırlar ve kullanır,
Numune kesimi öncesi kalıp kontrolunu yapar,
Tekniğe uygun numune kesimi yapar,
Bütün konfeksiyon makinelerini ve ekipmanlarını kullanır,
Malzeme ve model özelliğine göre dikim tekniklerini bilir,
Numune üzerinde dikim ve kalıp ölçü kontrolunu yapar,
Ölçüye ve tekniğe uygun olarak numune dikimini yapar,
Ürünün overlok işlemlerini yapar,
Bitmiş ürün kontrolünü yaparak hataların düzeltilmesini sağlar,
Makinelerin basit bakım ve onarımlarını yapar,
Meslekî gelişime ilişkin etkinliklere katılır.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Hazır Giyim Konfeksiyon Atölyesi donanımı
Makas, iğne, iplik, dikiş makinesi(düz dikiş makinesi, overlok, reçme, ilik-düğme,
punteriz), ütü biz, cetvel çeşitleri, çizgi taşı, dokuma dikiş makinesi aparatları
dokuma dikiş makinesi ayakları, dokuma kumaş çeşitleri, iğne çeşitleri, iplik çeşitleri,
kırtasiye malzemeleri, kişisel koruyucu donanım, kompresör, koruyucu ve ölçü
siperlikleri, tamir kutusu gibi araç ve gereçler kullanırlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Hazır Giyim Model Makineciliği Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Renk ve şekil ayrımını ayrıntılı yapabilen,
Estetik görüşe sahip,
Görme ve işitme duyu organlarının işlevlerini tam olarak yerine getirmesi,
El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilmesi,
Titiz olması,
Dikkatli ve tedbirli,
Bedenen ve ruhen sağlıklı olması,
Göz ve ellerini uyumlu bir şekilde kullanabilen kişiler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Hazır Giyim Model Makineciliği Teknisyeni olarak çalışanlar; çalışmalarını kapalı
mekânlarda yürütürler. Çalışma ortamı aydınlıktır. Görev hem oturarak hem de
ayakta yürütülür. Bu alanda çalışanlar görevlerini diğer çalışanlarla işbirliği ve
eşgüdüm içinde yürütmek durumunda oldukları için koordineli bir yapı içinde
çalışmalıdır. İş, elde veya makinelerle çalışmayı gerektirmektedir. Çalışma ortamının
kısmen tozlu olmasından dolayı astım ve alerji problemleri olan kimselerin çalışırken
gerekli önlemleri almaları gerekmektedir.
Model Makineci çalışma ortamı yeterli büyüklükte, aydınlık ve işin icrası için
eksiksiz teknik malzeme ile donatılmış olmalıdır.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Hazır Giyim Model Makineciliği Teknisyeni olarak çalışmak isteyenler özel
sektörlerdeki tekstil üretim işletmelerinde çalışabilecekleri gibi ustalık sınavına
girerek başarılı olurlarsa “Ustalık Belgesi” almaya ve kendi işyerlerini açmaya hak
kazanırlar. Ustalık belgesinin yetki ve sorumluluklarını taşıyan mesleklerinde
bağımsız “İşyeri Açma Belgesi” alırlar. Bu alanda eğitim alan kişiler Türkiye’de
yaygın olarak iş bulma olanaklarına sahiptir.
Atölyeler, Hazır giyim işletmeleri, Modaevi-Butik, kendi işyerleri vb. yerlerde
çalışabilirler. Ayrıca, konfeksiyon ve oto yan sanayi alanında iş bulama olanağına
sahiptirler. Mezunlar kendi işyerlerini de açabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi,
Anadolu Kız Meslek, Kız Meslek, Anadolu Meslek ve Meslek Liselerinde “Giyim
Üretim Teknolojisi” alanı Hazır Giyim Model Makineciliği dalında verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için;
İlköğretim okulu mezunu olmak,
Teknik liselere girebilmek için ortaöğretim kurumlarının 9. sınıfını tamamlamak
ve bazı derslerde belirlenen not ortalamasına sahip olmak,
Anadolu Meslek/ Anadolu Teknik Liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6-7-8. sınıflarında yapılan “Seviye Belirleme Sınavının” (SBS) sonucu
belirlenen Ortaöğretime Yerleştirme Puanı (OYP) ile yerleştirilmesi
gerekmektedir.
Çıraklık Eğitimine başlamak için ise;
14 yaşını doldurmuş olmak,
En az ilköğretim mezunu olmak,
Fiziksel ve sağlık durumu mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
şartları aranır.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi ortaöğretimde 4 yıldır. 9. sınıfın dersleri genel liseler ve
meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9. ve 10.
sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri 11. ve 12. sınıflarda ise dallara özel
dersler öncelikli olarak okutulmaktadır.
Meslek Liselerinde;
Ortak dersler:
Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih, T.C. İnkılâp
Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Sağlık Bilgisi,
Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlk Yardım,
Ortak alan dersleri:
Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Geometri, Analitik Geometri, Fizik, Kimya,
Biyoloji, Mesleki Gelişim, Uygulama Teknikleri, Kalıp Hazırlama Teknikleri, Tekstil
Teknolojisi, Giysi Teknik Teknikleri Çizimleri, Kalite Kontrol, Kalite Kontrol.
Dal dersleri:
Kalite Kontrol, Kadın Giysi Kalıpları, Erkek Giysi Kalıpları, Çocuk Giysi Kalıpları, İç
Giyim Kalıpları, Kalıp Hazırlama, Deri Giysi Kalıpları, Giysi Kalıpları, Pastel Planı
Hazırlama, Kadın Giysi Üretimi, Üretim Teknikleri, Erkek Giysi Üretimi, Çocuk Giysi
Üretimi, İç Giyim Üretimi, Kadın Giysi Dikimi, Erkek Giysi Dikimi, Giyim
Aksesuarları, İş Giysi Kalıpları, Drapaj, Deri Teknolojisi, Deri Kalite Kontrol, Kesim
Teknikleri, Pastal Planı Hazırlama, Üretim Takibi, Depolama, Model Geliştirme,
Temel Sanat Eğitimi, Mesleki Yabancı Dil.
Zorunlu Dersler:
Uygulama Teknikleri, Üretim Teknikleri.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin “Giyim Üretim Teknolojisi” alanı Hazır Giyim Model Makineciliği
dalından mezun olanlar meslek yüksek okullarının; Deri Teknolojisi, Giyim Üretim
Teknolojisi, Moda Tasarımı ve Tekstil Teknolojisi bölümlerine sınavsız geçiş
yapabilirler.
Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Aynı zamanda Mesleki Eğitim Fakültelerinin ilgili bölümlerine yeterli puanı alarak
gidebilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Öğrenciler, 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanuna göre okul-sanayi işbirliği
çerçevesinde hazır giyim işletmelerinde staj yaparak bilgi ve becerilerini
geliştirmektedir. Bu pratik eğitim süresince asgari ücretin %30’undan az olmamak
üzere ücret almaktadırlar.
Eğitim gören öğrencilerin meslek hastalıklarına karşı sigorta primleri devletçe
karşılanır. Bütün öğrenci haklarından yararlanırlar.
Eğitim görülen işletmenin sağlayacağı sosyal olanaklardan da faydalanır.
Hazır Giyim Model Makineciliği Teknisyeni olarak özel sektörde işe başlayan bir kişi
başlangıçta net asgari ücret civarında ücret alır. Bu kazanç işyerinin büyüklüğüne ve
deneyim durumuna göre 2-3 katına çıkabilir.
Kendi hesabına çalışanlarda ise yaptıkları işe göre değişen gelirler söz konusudur.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder