6 Kasım 2010 Cumartesi

HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM ELEMANI mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM ELEMANI
___________________________________________________
TANIM
Çalıştığı kurumun tanınmasını, çalışmalarına karşı insanlarda olumlu izlenimler uyandırmasını,
çevresiyle iyi ilişkiler kurmasını ve saygınlığını artırmasını sağlamak amacıyla gerekli
çalışmaları yapan kişidir.
GÖREVLER
 Çalıştığı kurumu tanıtıcı raporlar, haber bültenleri, resimli broşürler hazırlar,
 Kurumun çalışmalarının ve etkinlik alanlarının basın, radyo ve televizyon aracılığı ile
halka tanıtılmasını sağlar,
 Konferans, seminer, sergi, basın toplantısı, yıldönümü gibi kültürel ve sosyal
etkinlikleri düzenler,
 Yöneticilerin konuşma ve yazışmalarını inceler,
 Kurumla ilgili izlenimleri takip ederek kurumun daha iyi tanıtılmasını ve saygınlığının
artırılmasını sağlayacak çalışmalar yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Çeşitli büro malzemeleri,
 Bilgisayar,
 Gazete, mecmua gibi basılı yayınlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Halkla ilişkiler ve tanıtım elemanı olmak isteyenlerin;
 İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilen,
 Araştırma merakı olan,
 Dışa dönük, girişken,
 Dış görünümüne önem veren,
 Güzel ve etkili konuşma yeteneğine sahip
kimseler olması gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Halkla ilişkiler ve tanıtım elemanı genellikle büro ortamında oturarak çalışır. Bazen de büro
dışında konferans, seminer gibi kültürel ve sosyal nitelikteki etkinliklerde görev alabilir. Kişi
çalışırken, yöneticilerle, meslektaşlarıyla, kurum elemanlarıyla ve kurumla ilişkisi olan diğer
insanlarla iletişim halindedir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi üniversitelere bağlı “İletişim” , “İşletme” ve “İletişim Bilimleri” fakültelerinin
“Halkla İlişkiler ve Tanıtım”, “Halkla İlişkiler”, “Halkla İlişkiler ve Reklamcılık”, “Reklamcılık
ve Halkla İlişkiler” bölümlerinde verilmektedir;
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Sosyal Bilgiler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS) “Halkla
İlişkiler”, “Halkla İlişkiler ve Tanıtım” veya Halkla İlişkiler ve Reklamcılık” lisans
programları için yeterli “TS-1” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda Halkla
İlişkiler”, “Halkla İlişkiler ve Tanıtım” veya Halkla İlişkiler ve Reklamcılık” lisans
programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
 Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları ile liselerin Sosyal Bilimler, Edebiyat,
Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği
alanlarından mezun olanlar bu alanda yüksek öğrenim görmek istediklerinde YGS ve
LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan
mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık programlarında öğrenim görmek isteyen adaylar ise
liselerin Türkçe - Matematik alanından mezun iseler, YGS ve LYS sonuçlarına göre
ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre
daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Ancak kendi alan/kol/bölümlerinin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden
adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
 Basım ve Yayın Teknolojileri, Basın ve Yayıncılık , Bilgisayar Destekli Yayıncılık, Büro
Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı, Büro
Hizmetleri ve Yönetici Asistanlığı, e-Ticaret , Grafik ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler,
Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, İletişim ve Halkla İlişkiler,
İletişim ve Halkla İlişkiler, İnternet Gazeteciliği ve Yayıncılığı, İnternet ile Pazarlama,
Marka İletişimi, Masaüstü Yayıncılık, Matbaacılık, Matbaacılık ve Baskı Teknikleri,
Ofis Teknolojileri ve Yönetimi, Pazarlama, Pazarlama ve Satış, Perakende Satış ve
Mağaza Yönetimi, Perakendecilik ve Mağaza Yönetimi, Piyasa Araştırmaları ve
Pazarlama, Piyasa Araştırmaları ve Reklamcılık, Reklamcılık Yönetimi, Satış ve Reklam
Yönetimi, Satış Yönetimi, Sekreterlik, Sosyal Bilimler, Tasarım ve Basım-Yayımcılık,
Tıbbi Mümessillik ve Pazarlama, Tıbbi Tanıtım ve Pazarlama ön lisans programını başarı
ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları
taktirde “Halkla İlişkiler ve Tanıtım”, “Halkla İlişkiler”, “Halkla İlişkiler ve
Reklamcılık”, lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Bu programın eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince öğrencilere Yabancı Dil, Ekonomi,
İletişim Bilimlerine Giriş, Örgüt Teorisi, Siyasal Düşünceler Tarihi, Siyaset Bilimi, Tanıtım
Yöntemi ve Teknikleri, Pazarlama ve Reklamcılık, Örgüt Psikolojisi, Siyasi İletişim, Kişiler
Arası İletişim, Yazma Yöntemleri, Eleştirel Teoriler, Halkla İlişkiler Uygulamaları, Reklam
Tasarımı, Kamu Kuruluşlarında Halkla İlişkiler, İçerik Analizi, Güzel Konuşma gibi dersler
okutulmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara mezun olduğu programa göre “Halkla İlişkiler ve Tanıtım”,
“Halkla İlişkiler”, “Halkla İlişkiler ve Reklamcılık”, “Reklamcılık ve Halkla İlişkiler” lisans
diploması ve “Halkla İlişkiler ve Tanıtım Elemanı” unvanı verilir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Halkla ilişkiler ve tanıtım elemanı kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev yapabilirler.
Özellikle özel sektörde hemen hemen tüm büyük şirketlerin halkla ilişkiler birimi vardır.
Kendisini iyi yetiştirmiş ve en az bir yabancı dili iyi derecede bilen bir “Halkla İlişkiler ve
Tanıtım Elemanı” geniş iş olanaklarına sahiptir.
“Halkla İlişkiler ve Tanıtım” ile “Halkla İlişkiler” bölümleri mezunlarından, Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim
Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan / açılacak Pedagojik Formasyon Programını başarı ile
tamamlayanlar, lise ve dengi okullarda Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Öğretmeni olarak
çalışabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun sağladığı kredi ve
yurt imkanlarından, ayrıca kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burs olanaklarından
yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Kamu kurumlarında çalışanlar ücretlerini yasalarla belirlenen kurallara göre, özel sektörde
çalışanlar ise işverenlerle aralarında yaptıkları anlaşmaya göre alırlar. Kendi işyerini açanlar
ise sunduğu hizmetin kalitesine ve yapılan işin miktarına göre değişen oranlarda kazanç elde
ederler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
MESLEKTE İLERLEME
 Çalıştığı kurumlarda daha yüksek yetki ve sorumluluk sahibi olabilirler (halkla ilişkiler
şefi, halkla ilişkiler müdürü vb.)
 Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans (mastır) ve doktora yaparak akademik kariyer
yapılabilir ayrıca üniversitelerde, araştırma görevlisi, yrd. doçent, doçent ve profesör
olarak görev yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Reklamcı,
 Gazeteci.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
EK BİLGİLER
Üniversitelerin iletişim, işletme ve iletişim bilimleri fakültelerine bağlı “Halkla İlişkiler ve
Tanıtım”, “Halkla ilişkiler”, “Halkla İlişkiler ve Reklamcılık”, “Reklamcılık ve Halkla İlişkiler”
programlarının dışında çeşitli üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının “Halkla İlişkiler”
ile “Halkla ilişkiler ve Reklamcılık” bölümleri de vardır;
Bu bölümden mezun olan kişiler “Meslek Elemanı” unvanıyla kuruluşların halkla ilişkiler
birimlerinde Halkla İlişkiler ve Tanıtım Elemanına yardımcı eleman niteliğinde çalışırlar.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2010 ÖSYS Başvuru Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile 12.07.2004 tarih ve119 sayılı
karar. ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye
Kurulu Kararı, 07/07/2009 tarih ve 80 TTKK
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder