6 Kasım 2010 Cumartesi

ENERJİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
ENERJİ ÖĞRETMENİ
__________________________________________________
TANIMEnerji
öğretmeni, çalıştığı eğitim kurum yada kuruluşunda, sanayideki işletmelerin
jeotermal, hidroelektrik santrallerinde ve kimyasal enerji üretim merkezleriyle, doğalgaz
dağıtım merkezlerinin ilgili kısımlarında çalışacak öğrencilere ya da yetişkinlere tesisat
(sıhhi tesisat, ısıtma alternatif enerji kaynakları, enerjinin etkin ve verimli kullanımı)
alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Enerji meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeyindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Enerji öğretmeni, bu program çerçevesinde;
Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda
bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını
yapar.)
Kendine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçlar saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplini sağlamak üzere görev yapar,
Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Kaynak makineleri (oksijen.gaz altı.)
 Isıtma ve soğutma ve iklimdirmeye dayanan ekipmanlar,
 Kazanlar, Isıtıcılar,
 Elektrik, bilgisayar, kontrol cihazları vb. gereçler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defteri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı
ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Enerji öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip
olması gerekir.
Enerji öğretmeni olmak isteyenlerin;
Matematik ve geometri konularında yetenekli,
 Şekiller arasındaki ilişkileri görebilen,
 Tasarım gücü kuvvetli, yaratıcı,
 Ekip çalışmasına yatkın,
 Sabırlı ve işbirliğine yatkın,
 El becerisi gelişmiş,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Enerji öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar, görevini genellikle
ayakta yürütür. Çalışma ortamında çok olmasa da toz, gürültü, yağ, kir olabilir.
Mesai ve hafta sonu çalışması yoktur. Ancak gece eğitimi verilen meslek liselerinde ve
bazı meslek yüksek okullarında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen prosedür
içinde akşam saatlerinde de çalışabilmektedirler.
Özel sektörde çalışanlar ile kendi işini kuranların ise belirli bir çalışma saatleri yada sabit
bir çalışma mekanları olmayıp iş aldıkları her yerde iş bitimine kadar çalışabilirler.
Çalışma esnasında öğrenci, öğretmen, idareci, ve müşteriyle diyalog ve işbirliği halindedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Teknik Eğitim Fakültesi "Enerji Öğretmenliği" bölümünde
verilmekte iken, bu bölüme artık öğrenci alınmamakla birlikte dikey geçişle mümkün
olması nedeniyle, D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler “Enerji Öğretmenliği”
bölümü eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi;
 Marmara Üniversitesi (İstanbul) Teknik Eğitim Fakültesi, "Enerji Öğretmenliği"
bölümünde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Fizik,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Enerji Öğretmenliği” lisans programı için yeterli
“Sayısal (SAY-1)” puan almak,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Enerji Öğretmenliği ”
lisans programı ile ilgili yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Meslek liselerinin sıhhi tesisat, sıhhi tesisat –kalorifercilik-ısıtma,soğutma ve
iklimlendirme, Tesisat teknolojisi, Tesisat teknoloji(ısıtma ve doğalgaz), Tesisat
teknolojisi(ısıtma ve sıhhi tesisat), Tesisat Teknoloji(ısıtma ve tesisat) mesleki ve teknik
ortaöğretim kurumlarının alan/kol/bölümleri mezunları yükseköğretim lisans programlarına
yerleşirken ek puan almaları nedeniyle, diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleşmektedir.
Doğalgaz ve Boru Hatları Teknolojisi, Doğalgaz ve Isıtma, Doğalgaz, Isıtma ve Sıhhi
Tesisat Teknolojisi, Elektrik, Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı, Elektrik-
Elektronik, Elektrik-elektronik teknikerliği Elektronik, Elektronik Haberleşme, Elektronik
Haberleşme Teknolojisi, Elektronik Teknolojisi, Elektrikli Cihaz Teknolojisi, Endüstriyel
Elektronik, Enerji, Ev Cihazları Teknolojisi, Ev Gereçleri, Gaz ve Tesisatı Teknolojisi,
Hidroelektrik Santraları, Muhabere ve Elektronik Bilgi Sistemleri, Oto Elektrik-
Elektronik, Sıhhi Tesisat, Sıhhi Tesisat ve Doğalgaz, Termik Santrallerde Enerji Üretimi,
Tesisat Teknolojisi ön lisans bölümlerinden mezun olanlar yapılacak olan dikey geçiş
sınavlarına girerek yeterli puan almaları durumunda “Enerji Öğretmenliği” lisans
programlarına dikey geçiş yapabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
MESLEK EĞİTİMİ
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde Okutulan Temel Dersler:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden
Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Makine Teknolojisi, Malzeme Bilgisi, Bilgisayar Eğitimi,Öğretmenlik Mesleğine Giriş,
Statik, Okul Deneyimi, Dinamik, Mukavemet, Akışkanlık, Bilgisayar Destekli Çizim,
Elektronik, Meslek Matematiği, Termodinamik, Isıtma Teknolojisi, Sıhhi Tesisat
Teknolojisi, Hidrolik-Pnömatik, Isı geçişi, Isıtma Projesi, Sıhhi Tesisat Projesi, Kazanlar
ve Yakma, Yanma Tekniği, Doğalgaz Tekniği, Sınıf Yönetimi, Özel Öğretim Yönetimi, İklim
teknikleri, İklimlendirme Projeleri, Endüstriyel Ölçme, Çevre Koruma, Otomatik Kontrol,
Makine Kalite Kontrol, Endüstriyel Organizasyon ve Yönetimi, Soğutma Tekniği, Alter
Enerji Kaynağı, Güneş Enerjisi, Hidrolik Santral, Pompalar, İş ve Güvenlik Hukuku,
Rehberlik ve Öğretmenlik Uygulamaları dersleri verilmektedir..
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Enerji Öğretmenliği” lisans diploması ve “Enerji
Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki eğitim veren okullarda tesisat teknolojisi öğretmeni
olarak atanmaktadırlar. Ayrıca her türlü inşaat, ev ve işyerlerinin ısıtma , soğutma,
havalandırma , sıhhi tesisat , güneş enerjisi ve diğer alternatif enerji kaynakları ile ilgili
tüm işlerde görev almaktadırlar.
Ayrıca kendi branşı dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler; Tesisat
teknolojisi, sıhhi tesisat, Kalorifercilik, Isıtma havalandırma,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Soğutma havalandırma, Soğutma ve iklimlendirme alanklarının teorik ve uygulamalı meslek
dersleri, Teknik resim (bütün alanların) gibi derslere girebilmektedirler.
Özel üniversitelerin meslek yüksek okullarında öğretim görevlisi olarak görev alabilirler.
Özel sektörde eğitici, yönetici veya teknik eleman olarak çalışabilmektedirler.
Kendi işlerini kurarak çalışma şansına da sahiptirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden
yararlanabilirler, ayrıca çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrasında, meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar, teknik eleman olmaları
sebebi ile 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar. Görev yaptıkları okul bünyesinde
döner sermaye işletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık gelirlerini
artırma imkanına da sahiptirler.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
İşyerinin büyüklüğüne, çalışılan kurumun ücret politikasına, çalışan kişinin bilgi, beceri ve
yeteneklerine göre değişmekle birlikte bu oran asgari ücret ile asgari ücretin dört katı
arasında değişmektedir.
Enerji öğretmenlerinin özel sektördeki statüleri belli olmadığından ve projelendirme ve
imza yetkileri bulunmadığından genellikle Makine Mühendisleri yada diğer mühendislerin
denetimi altında tekniker seviyesinde statü ve ücretlendirilirler.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir
(Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavda başarılı oldukları takdirde “Eğitim Yöneticiliği”
yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Elektrik ve Tesisat Öğretmenliği,
 Tesisat Öğretmenliği,
 Metal İşleri Öğretmenliği,
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE İŞÇİ SAĞLIĞI
Alet ve makinelerin kullanımında dikkatli olunmalı ve gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu-2008,
 Öğrenci Seçme Yerleştirme Sistemi 2008,
 2010 ÖSYS Başvuru Kılavuzu,
 Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Enerji Öğretmenliği Ana Bilim Dalı,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder