6 Kasım 2010 Cumartesi

ENDÜSTRİYEL MEKANİK TEKNİSYENİ mesleği

ENDÜSTRİYEL MEKANİK TEKNİSYENİ
________________________________________________
TANIM
İşletme ortamında her türlü makinenin ve yapı elemanlarının arızalarını tespit ederek,
bakım ve onarım işlerini yapan kişidir.
GÖREVLER
Makineleri işletmeye alır, montaj ve demontaj işlemlerini gerçekleştirir,
Klasik ve bilgisayar destekli imalat makineleri (CNC) ile talaşlı imalat teknolojisinde
(Torna, Freze, Taşlama vb) kullanılan araç-gereçleri kullanarak istenilen işlemleri
yapar,
Hidrolik (basınçlı akışkan ile sistemlerin kontrolu), Pnömatik (basınçlı hava ile
sistemlerin kontrolu), Elektro hidrolik sistemlerin tamir ve bakımını yapar,
Makine sistemlerini söker, takar, birleştirir,
Her türlü makinenin (Klasik-CNC) arızalarının tespit edilmesi, bakım ve onarımını
yapar,
Makine parçalarının şekil, ayar ve ölçü bozukluklarını ilgili ölçü aletleri ile ölçer,
kontrollerini yapar,
Tezgâhın basit bakım ve onarımlarını yaparak bir sonraki yapılacak iş için aktif hale
getirir.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Torna, freze, taşlama ve bunlarla ilgili araçlar,
Ölçme ve kontrol aletleri (kumpas, mikrometre, ibreli ve dijital ölçme kontrol
aletleri,
Güvenlik araçları (gözlük, talaş kancası vb).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Endüstriyel Mekanik Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Uzay ve şekil ilişkilerini görebilen,
Mekanik sistemler arasındaki ilişkileri anlayabilen,
Fizik ve matematik alanlarına ilgili,
Göz ve ellerini eşgüdüm içinde kullanabilen,
Tasarım ve çizim yeteneği gelişmiş,
Dikkatli ve tedbirli,
Uzun süre ayakta çalışabilecek kadar dayanıklı,
Alet ve makinelerle çalışmaktan hoşlanan,
Başka insanlarla iyi iletişim kurabilen,
Gürültüden rahatsız olmayan,
Sabırlı, sorumluluk taşıyabilen
Kimseler olması gereklidir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Endüstriyel mekanik teknisyeni fabrika ve atölyelerde çalışır. Çalışma ortamı gürültülü
ve talaşla kaplıdır. Ayakta ve bağımsız olarak, birinci derecede alet ve makinelerle
çalışır. Zaman zaman işveren ile diğer çalışanlarla iletişim kurmaları gerekebilir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi meslek liselerinin Endüstriyel Mekanik bölümünde verilmekte iken
yeni uygulamaya göre meslek liselerinde bu isimle alan ve dal ismi bulunmamakta,
eğitim yeni uygulamaya göre Makine Teknolojisi alanında Bilgisayar Destekli
Endüstriyel Modelleme, Bilgisayar Destekli Makine Ressamlığı, Bilgisayarlı Makine
İmalatı, Endüstriyel Kalıp, Mermer İşleme, Makine Bakım Onarım dallarında
verilmektedir. Bu dallara ait bilgi edinmek için Bakınız Genel Eğitim-Öğretim dosyaları.
Bu dosyadaki mesleğin eğitimine ilişkin bilgiler değişiklikten önceki dönemi
kapsamaktadır.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine başlayabilmek için ilköğretim mezunu olmak ve merkezi sınavla
gerçekleştirilen Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavını
kazanmak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Bu mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Bir yıllık hazırlık sınıfında Almanca eğitim
verilmektedir. Öğrenciler 10 ncu sınıftan itibaren 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu
kapsamında staj çalışmasına başlar. Haftanın 2 günü okulda, 3 günü işletmede eğitim
görürler.
Eğitim süresince;
Hazırlık Sınıfında: Ağırlıklı olarak yabancı dil eğitimi (Almanca), Türkçe ve Beden
Eğitimi dersleri,
1. Eğitim Yılında: El tesviyeciliği, ölçme kontrol aletlerinin tanıtımı, torna ve freze
tezgâhlarıyla üretim teknolojisi, kesme, birleştirme,
2. Eğitim Yılında: Isıl işlemler, hidrolik, pnömatik, elektroteknik, kontrol sistemleri,
3. Eğitim Yılında: CNC teknolojisi, makine ile talaş kaldırma, montaj, demontaj,
koruyucu bakım, periyodik bakım derslerini alırlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Makine ile imalat yapılan işletmelerde çalışma alanı oldukça fazladır. Çalışma daha çok
özel işyerlerinde yoğunlaşmaktadır. Büyük endüstri işletmeleri ile KOBİ’lerde (küçük ve
orta ölçekli işletmelerde) çalışma imkânı oldukça yüksektir.
BURS KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki eğitim sırasında öğrenciler asgari ücretin %30’undan az olmamak üzere ücret
almaktadırlar. Ayrıca sağlık sigortaları Milli Eğitim Bakanlığı’nın bünyesinde oluşturulan
bir fondan karşılanmaktadır. Eğitim sonrası aylık kazanç asgari ücretin iki katı veya
daha fazla olmaktadır. Toplu iş sözleşmesinin uygulandığı işyerlerinde ise ücret toplu iş
sözleşmesine göre belirlenmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin endüstriyel mekanik bölümünden mezun olanlar, Açıkhava Reklâmları
ve Serigrafi, Enerji, Gemi Makineleri İşletme, Endüstriyel Kalıpçılık, Hasat Sonrası
Teknolojisi, Makine, Makine Yağları ve Yağlama Teknolojisi, Mekatronik, Mekatronik
(Uzaktan Eğitim), Otomotiv, Oto Boya Karoseri Doğrultma Teknikerliği, Sondajcılık,
Tarım Alet ve Makineleri, Metalurji Malzeme, Gemi Makineleri, Metalografi ve
Malzeme Muayenesi, Raylı Sistemler Makine Teknolojisi, Termik Santral Makineleri,
Termik Santrallerde Enerji Üretimi önlisans programlarına sınavsız geçiş için
başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip başarılı olmaları ve Kalıpçılık
Öğretmenliği, Makine Resmi ve Konstrüksiyon Öğretmenliği, Mekatronik Öğretmenliği,
Otomotiv Öğretmenliği, Talaşlı Üretim Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri
durumunda ek puan alarak diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir
ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler
Özel işyerlerinde çalışanlar tecrübe ve deneyimlerine göre bakım şefi, kalite kontrol
şefi, atölye şefi, bölüm şefi vb. adlar altında çalışabilmektedirler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder