6 Kasım 2010 Cumartesi

DİŞ HEKİMİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
DİŞ HEKİMİ
_________________________________________________
TANIM
Diş hekimi; insan sağlığı ile ilgili olarak dişlerin, diş etlerinin, ağız boşluğu, çene ve komşu
dokularının sağlığının korunması, diş ve çene düzensizliklerinin teşhis, tedavi ve
rehabilite edilmesiyle ilgili her türlü mesleki faaliyeti icra etmeye yetkili kişidir.
GÖREVLER
 Hastanın şikayetlerini dinleyip, ağız ve dişleri muayene eder,
 Gerekirse röntgen filmi çeker, inceler ve hastalığı teşhis eder,
 Tedavisi mümkün olan dişlerin çürük kısmını temizler, dolgu yaparak tedavi yapar
ve dişin yüksekliğini kontrol eder,
 Tedavisi mümkün olmayan dişleri uyuşturarak ağızdan uzaklaştırır,
 Reçete yazar,
 Eksik dişlerin yerini yenileri ile tamamlar,
 Ağız ve diş eti hastalıklarını tedavi eder,
 Ağız içi ve dışı, diş, dişeti ve çeneleri ilgilendiren cerrahi işlemleri yapar,
 Diş ve çenelerin gerek kendi aralarında ve gerekse birbirleriyle ilişkilerindeki
uyumsuzluk ve bozuklukları giderir,
 Ağız ve diş hastalıklarını önlemek için koruyucu tedaviler yapar,
 İnsanlara, ağız sağlığı, temizliği ve ağız bakımı konularında bilgi verir, tavsiyelerde
bulunur.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Diş Hekimi Koltuğu,
 Diş Ünitesi,
 Yüksek ve Düşük Devirli Turlar,
 Diş Hekimliği Röntgen Cihazları,
 Diş Temizleme Aletleri,
 Diş ve Dişeti Hastalıklarının Teşhis ve Tedavilerinde Kullanılan Çeşitli El Aletleri
ve Tıbbi Cihazları,
 Diş ve Dişeti Cerrahisinde Kullanılan Çeşitli Aletler,
 Ölçü Maddeleri,
 Dolgu Maddeleri,
 Sterilizasyon Cihazları,
 Anestezi Alet ve İlaçları,
 Acil Tıbbi Müdahale Alet ve İlaçları.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Diş Hekimi olmak isteyenlerin;
 Normalin üstünde genel yeteneğe sahip,
 Fizik, kimya özellikle biyoloji konularına ilgili ve bu alanda başarılı,
 El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilme yeteneğine sahip,
 Ellerini ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Üç boyutlu görebilme becerisine sahip,
 Renk algısı ve iletişim kurma becerisi olan,
 Yaratıcı,
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,
 İnsanlarla uğraşmaktan sıkılmayan, insanları anlayabilen,
 Hoşgörülü, sabırlı, dikkatli ve sorumluluk sahibi,
 Estetik anlayışı yüksek kimseler olmaları gerekir.
El-parmak becerisi meslekte başarıyı artırıcı etmendir. Diş hekimliği mesleği bedenen
efor gerektirmekte olup, çeşitli meslek hastalıklarına yakalanma riski de oldukça
yüksektir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Diş hekimleri hastanelerde, dispanserlerde veya özel muayenehanelerde görev yaparlar.
Çalışma ortamı çok temiz ve biraz ilaç kokuludur. Bazı hastaların ağızları rahatsız edici
derecede kokabilir. Diş hekimleri sürekli fiziksel (ayakta) olarak çalışırlar. Çalışırken
hastalar ve hasta sahipleri ile sürekli etkileşim halindedirler.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı “Diş Hekimliği” fakültelerinde
verilmektedir.
 Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,
 Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Başkent Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Cumhuriyet Üniversitesi (Sivas) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Çukurova Üniversitesi (Adana) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Dicle Üniversitesi (Diyarbakır) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Ege Üniversitesi (İzmir) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Erciyes Üniversitesi (Kayseri) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Gazi Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Hacettepe Üniversitesi (Ankara) Diş Hekimliği Fakültesi,
 İstanbul Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,
 Marmara Üniversitesi (İstanbul) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Karadeniz Teknik Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Kırıkkale Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,
 Kocaeli Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi,
 Selçuk Üniversitesi (Konya) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Süleyman Demirel Üniversitesi (Isparta) Diş Hekimliği Fakültesi,
 Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) Diş Hekimliği Fakültesi.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
Fen bilimleri dersleri
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretim Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavına (LYS) girerek
“MF3” puan türünden yeterli puanı almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Diş
Hekimliği” lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Diş hekimliği eğitimi temel bilimler eğitimi ile birlikte 5 yıllık bir süreyi kapsar. Yabancı
dil hazırlık sınıfı bulunan fakültelerde eğitim süresi 6 yıldır.
Beş yıllık eğitim boyunca öğrenciler hem teorik, hem de pratik açıdan yetiştirilir. Diş
hekimliğinde beceri kazanmak önemli olduğundan, eğitimde uygulamaya ağırlık
verilmektedir.
Eğitim genel olarak iki bölüme ayrılabilir:
I. Öğrencilerin kliniğe hazırlanması için ilk üç yıl temel bilimler, meslek bilimleri, klinik
öncesi eğitim ve bunların uygulamaları yapılmaktadır. Temel Diş hekimliği eğitiminde,
öğrencilere temel fen bilimleri dersleri ile hekimlik nosyonunu almaları için temel tıp
dersleri verilmektedir. Bu derslerin yanı sıra el becerilerini geliştirecek ve ağız-diş
morfolojisini uygulayarak öğrenecekleri dersleri de alırlar. Eğitimin son üç yılında ise
mesleki ağırlıklı teorik dersler ve pratik uygulamalar ağırlık kazanmaktadır.
II. Klinik çalışmasına 4. sınıftan itibaren başlanmakta ve 5. Sınıfta ilk uygulamalar
entegre staj şeklinde sürdürülmektedir.
Eğitim süresince aşağıda yer alan dersler okutulmaktadır:
1. Yıl: Türkçe, Biyokimya, Biyoistatistik, Organik Kimya, Fizik, Tıbbi Biyoloji, Yabancı
Dil, Protez Pratik, Protez Teorik, Davranış Bilimleri, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi veya
Güzel Sanatlar).
2. Yıl: Anatomi, Histoloji, Fizyoloji, Mikrobiyoloji, Biyofizik, Tedavi Teorik, Tedavi
Pratik, Protez Pratik, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Seçmeli Ders (Beden Eğitimi
veya Güzel Sanatlar).
3. Yıl: Tedavi Pratik, Protez Pratik, Tam Protez, Hareketli Bölümlü Protez, Farmakoloji,
Endodonti, Endodonti Pratik, Sabit Protez, Maddeler Bilgisi, Ağız Hastalıkları Tedavisi,
Genel Patoloji, Periodontoloji, Dental Anestezi, Ortodonti, Radyoloji, Oral Diagnoz,
Tedavi Teorik.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
4. Yıl: Sabit Protez, Endodonti, Dahiliye, Hareketli Bölümlü Protez, Pedodonti, Oral
Diagnoz, Dental Anestezi, Ortodonti Teorik, Ortodonti Pratik, Periodontoloji, Genel
Cerrahi, Ağız Hastalıkları, Tam Protez, Ağız Hastalıkları Cerrahisi, Seçmeli Ders (Beden
Eğitimi veya Güzel Sanatlar).
4. Sınıf Stajları: Fakülte kurulunun belirleyeceği esaslara göre Cerrahi, Protez, Tedavi,
Periodontoloji, Ortodonti, Pedodonti, Oral Diagnoz ve Radyoloji Bilim dalında en az 4
hafta yapılır.
5. Yıl: Üst Çene Protezi, Ağız Hastalıkları Cerrahisi, Pedodonti, Diş Hekimliği Tarihi,
Çene-yüz Cerrahisi, Psikiyatri, Halk Sağlığı, Dermatoloji, Göz Hastalıkları, Kulak-Burun-
Boğaz, Nöroloji, Adli Tıp, Genel Seminer.
5. Sınıf Stajları: Fakülte Kurulunun belirleyeceği esaslara göre Cerrahi; en az 6 hafta,
Protez; en az 6 hafta, Tedavi; en az 6 hafta, Periodontoloji; en az 3 hafta, Ortodonti;
en az 3 hafta, Pedodonti; en az 3 hafta, Oral Diagnoz ve Radyoloji; en az 3 hafta
Anabilim ve Bilim Dallarında yapılır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve "Diş Hekimi"
unvanı verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Diş hekimleri, kendi başlarına icra edilen bir mesleğin mensuplarıdırlar. Bağımsız
çalışmak isteyen kişiler için ideal bir meslektir. Diş Hekimlerinden;
 Serbest çalışmak isteyenler; Muayenehanelerde, Özel Sağlık Kurum ve
Kuruluşlarında,
 Kamu Kurum ve Kuruluşlarında çalışmak isteyenler; Sağlık Bakanlığı’na bağlı kurum
ve kuruluşlarda, Diş Hekimliği Fakültelerinde, Diğer Kamu kurum ve kuruluşlarında,
 Para Medikal Alanlarda çalışmak isteyenler ise Ağız ve diş sağlığı bakım ürünleri
üreten, pazarlayan ticari kuruluşlarda, diş hekimliği alet, cihaz ve malzeme üreten
pazarlayan ticari kuruluşlarda çalışabilirler.
Ülkemizde halen diş hekimliği hizmetlerinin %70’e yakın kısmı serbest çalışanlar
tarafından, %30’u ise kamu kurum ve kuruluşlarında çalışanlar tarafından
karşılanmaktadır. Diş hekimliği teknolojisi çok büyük bir oranda dışa bağımlı olduğu için
muayenehane açma maliyetleri oldukça yüksektir. Bu yüzden muayenehane açmayı
düşünen bir diş hekiminin belirli bir sermayeye sahip olması gerekmektedir. Standartlara
uygun bir muayenehane kurulması asgari ücretin 4 katı başlayarak bunun birkaç katına
kadar çıkabilmektedir. Muayenehane açacak bir diş hekiminin önce Türk Tabipler
Odasına başvurması, Sağlık Bakanlığından muayenehane açma izni alması ve durumu
Maliye Bakanlığına bildirmesi gerekir. Resmi ve özel hastanelerde veya dispanserlerde
çalışmak isteyen diş hekimleri ile ilgili kurumlara başvurur ve açık yerlere tayin edilirler.
Diş Hekimleri Türk Tabipler Odasına üye olmak zorundadırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun öğrenci kredilerinden faydalanabilir. Türk Diş Hekimleri
Birliği ve Odalarının ilgili mevzuatı ile belirlenmiş koşullara uygun diş hekimliği fakültesi
öğrencilerine burs verilmektedir. Ayrıca, öğrenciler yeterli başarı gösterdikleri ve bazı
şartları taşıdıklarında çeşitli kamu ve özel kurum ve kuruluşların karşılıklı veya
karşılıksız burslarından yararlanma olanağına sahiptirler. Diş hekimliği eğitiminin diğer
meslek eğitimlerinden en önemli farkı pratik eğitimde kullanılan araç-gereç ve
malzemelerin bir kısmının öğrenci tarafından sağlanmasıdır. Diğer fakülte öğrencilerine
kıyasla çok daha fazla masraf gerektiren bir eğitimdir.
EĞİTİM SONRASI
Diş hekimlerinin aylık ortalama gelirleri büyük değişiklikler göstermektedir. Aylık net
kazançları asgari ücretin 5 katından başlayarak bunun birkaç katına kadar
çıkabilmektedir. Son yıllarda yaşanılan ekonomik kriz nedeni ile halkın satın alma gücü
düştüğünden halk özel diş hekimliği hizmetlerinden yararlanamamaktadır. Özellikle diş
hekimlerinin yoğun olduğu büyük şehirlerde serbest çalışan diş hekimlerinin kazançları
düşmektedir. Diş hekimi olmayan yada diş hekimi başına düşen nüfusun çok olduğu
yerlerde mesleğini yapan diş hekimlerinin kazancı ortalama kazancın üzerindedir. Bu
meslekte kamu kuruluşlarında çalışanlar asgari ücretin 4 katı civarında ücret alırlarken,
özel muayenehaneleri olanlar asgari ücretin 10-12 katı civarında kazanç
sağlayabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte kullanılan araç-gereç ve malzemede sürekli gelişmeler sağlanmaktadır. Buna
bağlı olarak bazı kolaylıklar ve kalite yükselmesi görülmektedir. Ağız ve diş sağlığında,
tedavi yöntemlerinde, protez yöntemlerinde çeşitli teknik ve bilimsel gelişmeler sürekli
gerçekleşmekte, bu sebeple mesleki görevler de artmaktadır.
Ülkemizde halen yaygınlaşmamış olan koruyucu hekimliğin, diş hekimliği öncülüğünde
gelişeceği muhtemeldir.
Protez alanında teknik, tedavi alanında ise bilimsel gelişmeler olabilir. Mesleğin insan
yaşamındaki yeri sürekli artmaktadır.
Diş hekimliği fakültesinden mezun olan öğrencilere lisans diploması verilir. Sınavı
kazanmak şartı ile uzmanlık eğitimi yapabilirler. Diş hekimleri ileri mesleki eğitimlerini
iki şekilde yapabilirler:
1. Uzmanlık: Diş Hekimliği alanında “Ortodonti ve Ağız-Diş-Çene Hastalıkları
Cerrahisi olmak üzere iki dalda uzmanlık bulunmaktadır.
2. Doktora: Diş Hekimliği anabilim ve bilim dallarının tümünde doktora yapma olanağı
vardır. Fakültede araştırma görevlisi olarak çalışıp doktora yapabilirler. Yardımcı
Doçent, Doçent, Profesör unvanlarına yükselebilirler.
Diş hekimliği Anabilim Dallarının bazılarında Uzman, tümünde ise Bilim Doktoru, Yardımcı
Doçent, Doçent ve Profesör gibi unvanlar alarak akademik kariyer yapılabilir.
Temel Tıp Anabilim ve Bilim Dallarından bazılarında Bilim Doktoru, Yardımcı Doçent,
Doçent ve Profesör gibi unvanlar alarak akademik kariyer yapılabilir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
BENZER MESLEKLER
Diş Teknisyenliği,Tıp Doktorluğu
EK BİLGİLER
Temel diş hekimliği eğitimi sonunda mezun olan diş hekimlerinin;
a) Diş Hekimliğinin dayandığı bilimler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
biyolojik fonksiyonların ölçülmesi, bilimsel olarak kanıtlanmış verilerin değerlendirilmesi
ve data analizi prensipleri dahil olmak üzere bilimsel yöntemleri yeterli düzeyde
anlayabilmeleri,
b) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışı ile doğal ve
sosyal çevrenin sağlıklı birey üzerindeki etkisi hakkında, diş hekimliğini ilgilendirdiği
ölçüde, yeterli bilgiye sahip olmaları,
c) Sağlıklı ve hastalıklı diş, ağız, çene ve komşu dokuların yapı ve fonksiyonları
hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları ve bunların hastanın genel sağlık durumu ve
fiziksel ve sosyal refahı ile ilişkisini yeterli düzeyde anlayabilmeleri,
ç) Diş, ağız, çene ve komşu dokulara ait lezyon, hastalık ve anomalilerin teşhis,
tedavi ve koruyucu diş hekimliği uygulamaları ile ilgili bilimsel yöntem ve uygulamalı
disiplinler hakkında yeterli bilgiye sahip olmaları,
d) Yetkililer gözetiminde diş, ağız, çene ve çevre dokularla ilgili hastalık ve
anomalilerin teşhis, tedavi ve koruyuculuğunu içeren tüm aktivitelerin yürütebileceği
düzeyde gerekli becerilerin verileceği uygun klinik eğitimi ile deneyim sahibi olmaları
gerekmektedir.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme Yerleştirme Sistemi (ÖSYS ) Başvuru Kılavuzu,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 02/02/2008 tarih ve 26775 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Doktorluk,
Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık Ve Mimarlık Eğitim
Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik,
 ÖSYM Üniversiteler, Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2009,
 Meslekler ve Tercih Rehberi-Ay doğdu Yayınları
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder