6 Kasım 2010 Cumartesi

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENİ
_________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere, din kültürü ve ahlak bilgisi ile ilgili eğitim veren
kişidir.
GÖREVLER
Din kültürü ve ahlak bilgisi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama
 defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile
ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ifade yeteneği gelişmiş,
 Sosyal bilimlere ilgili ve bu alanda başarılı,
 Soyut konularla ve özellikle felsefe ile uğraşmaktan hoşlanan,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm bulmaya çalışan,
 -İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini oturarak yürütebilir.
Çalışma ortamı biraz gürültülü ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği bölümlerinde daha önceki
yıllarda eğitim veren İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği bölümlerinde
verilmektedir.
Ayrıca, aşağıda belirtilen üniversitelerin İlahiyat Fakülteleri mezunları da öğretmenlik
meslek bilgisi kazandıran ek bir eğitim (Tezsiz Yüksek Lisans veya pedagojik formasyon
gibi) almaları halinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni olarak atanabilirler.
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği mezunları sadece ilköğretim
okullarına atanırlar.
 Ankara Üniversitesi,
 Atatürk Üniversitesi ( Erzurum),
 Cumhuriyet Üniversitesi ( Sivas),
 Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi,
 Çukurova Üniversitesi (Adana)
 Dicle Üniversitesi ( Diyarbakır),
 Dokuz Eylül Üniversitesi ( İzmir),
 Erciyes Üniversitesi ( Kayseri),
 Fırat Üniversitesi(Elazığ)
 Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fak.,
 Harran Üniversitesi ( Şanlıurfa),
 İstanbul Üniversitesi,
 Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi,
 Karadeniz Teknik Üniversitesi Rize İlahiyat Fak.
 Marmara Üniversitesi ( İstanbul),
 Ondokuz Mayıs Üniversitesi ( Samsun),
 Sakarya Üniversitesi,
 Selçuk Üniversitesi ( Konya),
 Süleyman Demirel Üniversitesi ( Isparta),
 Uludağ Üniversitesi ( Bursa)
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
Türkçe,Felsefe,Tarih.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS)’nda “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği”
lisans programı için yeterli “YGS-4” puanı almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Anadolu İmam Hatip Liseleri, İmam Hatip Liseleri, Çok Programlı Liselerin İmam Hatip
Lisesi programı /Anadolu İmam Hatip Lisesi Proğramı, Açıköğretim Lisesinin İmam
Hatip Lisesi Programı ve İmam Hatip Okulu mezunları ile diğer liselerin Sosyal Bilimler,
Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği
alanları ile, Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları, ÖSYM tarafından yapılan
Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ’nı kazanıp, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Öğretmenliği” lisans proğramını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle
diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
İlahiyat önlisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş
Sınavında başarılı oldukları takdirde İlahiyat lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi, bir yılı Arapça hazırlık sınıfı olmak üzere beş yıldır. Eğitim
süresince;Tefsir Usulu, Hadis Usulü, İslam Dini Esasları, İslam Ahlakı, İslam Tarihi,
Dinler Tarihi, Mantık, Eğitime Giriş, İslam Hukuku, Kelam, Türk İslam Edebiyatı, Din
Psikolojisi, Felsefe Tarihi, Dinler Tarihi, Tefsir, Hadis, İslam Mezhepleri Tarihi, İslam
Kurumları Tarihi, İslam Felsefesi, Tasavvuf Tarihi, Dini Musiki, Din ve Ahlak Dersleri
Özel Öğretim Yöntemleri vb. dersler almaktadırlar.Öğrenciler eğitimleri sırasında
okullarda uygulama yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Lisans
Diploması" ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Okullarda özel
okullarda Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadırlar.Kendi branşı
dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler ; Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Din
Kültürü ve Meslek Ahlakı derslerdir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumu’ndan öğrenim ve harç kredisi
alabilirler.Vakıfların, kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burslardan
yararlanılabilir.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda ‘’Öğretmen’’ olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre
9. Derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek
ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm
öğretmenlere eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.Özel eğitim
kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre
değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür,
Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan sınavda başarılı
olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
Tarih öğretmenliği
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme Yerleştirme Sistemi (ÖSYS ) Kılavuzu,
 Yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu 2008,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 Meslek Yüksek okulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili Eğitim Kurumları,
 Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
 Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
 Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder