6 Kasım 2010 Cumartesi

DERİ GİYİM TEKNİSYENİ / DERİ KONFEKSİYON TEKNİSYENİ mesleği

DERİ GİYİM TEKNİSYENİ / DERİ KONFEKSİYON
TEKNİSYENİ
TANIM
Teknolojik gelişmelere ve modaya uygun olarak, deri giysilerin (manto, ceket, etek
vb.) modellerini geliştiren, kalıplarını hazırlayan, üretimin diğer aşamalarını
düzenleyen ve denetleyen kişidir.
GÖREVLER
Üretilecek giysiye uygun derinin seçimini yapar,
Değişik yaş ve cinsiyetten kişiler için deri giysi kalıbını hazırlar,
Deri parçalarını keser ve birleştirir,
Üretim sırasında yapılan işin kalitesini denetler.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar ve ilgili yazılım programları,
Deri dikim makineleri,
Deri özel makineleri,
Deri, iplik, düğme, astar, tela vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Deri Giyim Teknisyeni / Deri Konfeksiyon Teknisyeni olmak isteyenlerin;
El ve parmak becerisine sahip,
Renk ve şekil algılama yeteneği gelişmiş,
Yeniliklere ilgi duyan,
Kesmeyi, çizmeyi ve şekillendirmeyi seven,
Şekil ilişkilerini görebilen,
Yaratıcı
Kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Deri Giyim Teknisyenleri / Deri Konfeksiyon Teknisyenleri, genellikle kapalı
ortamlarda çalışırlar. Ortam kokulu ve gürültülüdür. Çalışırken yöneticilerle, işçilerle
ve meslektaşlarıyla iletişim halindedirler.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu meslekte çalışma alanları oldukça geniştir. Bu alanda eğitimli insan sayısı az
olduğundan bu eğitimi alanlar kolayca ve yüksek ücretle iş bulabilmektedirler. Bu
meslekteki kişiler, deri hazır giyim işletmelerinde iş bulabildikleri gibi, örme ve
hazır giyim sektöründe de rahatlıkla çalışabilmektedirler. Bu meslekte kendi işini
kurma olanağı da vardır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi meslek liseleri, teknik liseler, anadolu meslek liseleri, anadolu
teknik liseleri, Giyim Üretim alanı Deri Giyim dalında, Kız Teknik Öğretim
Olgunlaşma Enstitüsünün ise “Deri Hazır Giyim” bölümünde verilmektedir. Ayrıca
yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim almak
isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek Liselerinde mesleğin eğitimini alabilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim okullarının
6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının” (SBS) sonucuna,
yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen “Yılsonu Başarı Puanının (YBP)eklenmesi ile
elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme Puanına (G-OYP) sahip
olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar teknik
lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek isteyen
öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum müdürlüğünce
onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının bitimini izleyen beş iş
günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan alana kayıt yapılan
programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma saati
bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum
müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere listeleri
düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos ayının üçüncü
haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve yıllık çalışma
takviminde gösterilir.
Kız teknik öğretim olgunlaşma enstitülerinde öğrenim görmek için ise ilköğretim
okulu mezunu olmak gerekmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Meslek liselerinde eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince öğrencilere; Genel kültür
derslerinin yanı sıra; temel sanat eğitimi, bilgisayar, araştırma teknikleri,
girişimcilik, insan ilişkileri ve iletişim, kalite kontrol, tekstil bilgisi, üretim
planlaması, temel tasarım bilgisi, uygulama teknikleri, kalıp ve tasarımları, tasarım ve
uygulamalar gibi meslek dersleri okutulmaktadır. Ayrıca 9.sınıfta genel kültür
derslerinin yanı sıra tanıtım ve yönlendirme dersi de verilmektedir. Anadolu kız
Meslek/Anadolu meslek liseleri ve kız meslek/meslek liselerinde öğrenim gören
öğrenciler 11.sınıfta 3 gün işletmelerde, 2 gün okulda beceri eğitimi yaparlar.
MESLEKTE İLERLEME
İşe başlayanlar belirli bir deneyimden sonra bant şefi, üretim şefi, işletmenin
yapısına göre modelist, kalite kontrol, fason takibi, üretim müdürü gibi görevlere
gelebilirler. Meslek Liselerinin “Giyim Üretim Teknolojisi” alanı Deri Giyim dalından
mezun olanlar, istedikleri takdirde Deri Konfeksiyon, Kostüm Tasarımı, Moda
Tasarımı, Moda ve Tekstil Tasarımı, Tekstil, önlisans programlarına sınavsız geçiş
için başvurabilirler.
Ayrıca Meslek liselerinin “Giyim Üretim Teknolojisi” alanından mezun olanlar ÖSYM
tarafından yapılan ÖSS’ye girip başarılı olmaları ve Giyim Endüstrisi Öğretmenliği,
Giyim Öğretmenliği, Hazır Giyim Öğretmenliği, Tekstil Dokuma ve Örgü
Öğretmenliği, Tekstil Öğretmenliği, lisans programlarını tercih etmeleri durumunda
ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilebilmektedirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Meslek liselerinde öğrenim gören öğrenciler son sınıfta, işletmelerde beceri eğitimi
yaparlar. Bu eğitim sırasında öğrenciler asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere
ücret alırlar. İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydanırlar, Hastalık, iş
kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler,
Eğitimleri süresince muayene ve tedavi masrafları Sosyal Güvenlik Kurumunca
karşılanır. Eğitimini tamamlayıp işe başlayanlar asgari ücretin 2 katı, tecrübe
kazandıktan sonra işletmelerin yapısı ve kendi pozisyonlarına göre asgari ücretin 4–6
katı arasında ücret alabilmektedirler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder