6 Kasım 2010 Cumartesi

DERİ AKSESUARLARI TEKNİSYENİ mesleği

DERİ AKSESUARLARI TEKNİSYENİ
TANIM
İşlenmiş deriden modaya uygun deri çanta, kemer, cüzdan v.b. aksesuarı tasarlayıp
üretmek üzere çalışan kişidir.
GÖREVLER
Üretimde kullanılacak deri çeşitlerine göre kalite ayrımını yapar,
Üretimi yapılacak deri aksesuarın tasarımını yapar,
Değişik yaş ve cinsiyetten kişiler için modeller belirler, kalıbını ve şablonlarını
hazırlar,
Günün koşullarına uygun olarak ev süslemelerinde kullanılabilecek deri ürünler
için modeller belirler, kalıbını ve şablonunu hazırlar.
Üretilecek aksesuara uygun deriyi seçer.
Deri parçalarını keser, birleştirir.
Hazırlamış olduğu deri aksesuarlar üzerinde çeşitli malzemelerle süslemeler
yapar.
Kullandığı makinelerin bakım ve basit onarımlarını yapar.
Üretim sırasında yapılan işin kalitesini denetler.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Deri dikim makineleri,
Deri tıraşlama makinesi, sıcak desen presleme makinesi, yakma makinesi,
Deride kullanılan el aletleri ve malzemeler(çarklı zımba, iplik, makas, deri kesim
bıçağı, çelik cetvel, maket bıçağı, zımpara, boyalar, kösele v.b.)
Kalıp kâğıtları, çizim masası, çeşitli pistole ve rigalar,
Süslemede kullanılan gereçler(boncuk, sim, düğme v.b.)
Bilgisayar ve auto cad programları
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Deri Aksesuarları Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Uzun süre ayakta çalışmaya dayanıklı,
Alerji ve astım rahatsızlığı olmayan,
Kötü kokudan etkilenmeyen,
Renk ve şekil algılama yeteneği gelişmiş,
El ve parmak becerisine sahip, dikkatli,
Tasarım ve çizim yeteneği gelişmiş,
Yeniliklere ilgi duyan,
Kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Deri Aksesuarları Teknisyenleri, genellikle kapalı ortamlarda çalışırlar. Çalışma
ortamı kokulu ve gürültülüdür. Çoğunlukla ayakta, atölye ortamında çalışırlar.
Çalışırlarken diğer çalışanlar ve müşterilerle iletişim halindedirler. Deri
aksesuarlarının satıldığı işyerleri, üretim ortamlarına göre havadar ve kokusuzdur.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Deri Aksesuarları Teknisyenleri deri üreten özel sektöre ait atölye ve fabrikalarda
çalışabilecekleri gibi kamu kurumlarında teknik eleman olarak çalışabilirler veya
kendi iş yerlerini açabilirler. Deri ürünlerinin çok çeşitlenmesi ve bu konuda yetişmiş
elemana ihtiyaç olması nedeniyle çalışma alanları oldukça geniştir. Ancak, bu
meslekte iş bulabilmek yöresel farklılıklar göstermektedir. Turizm sektörünün
yoğun olduğu yerlerde iş bulma şansı daha fazladır. Ayrıca ustalık belgesi almak
koşuluyla kendi işyerlerini de açabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi daha önceki yıllarda Anadolu kız meslek/kız meslek /Anadolu Kız
Teknik Liseleri ve Kız Teknik liselerinin “El Sanatları ve Teknoloji” alanının “Deri
Aksesuarları” dalında verilmekte iken meslek liselerinde bu isimde artık eğitim
verilmemekte olup bu bölümle ilgili eğitim yeni uygulamaya göre Giyim Üretim
Teknolojisi alanı altındaki dallarda ders olarak verilmektedir.Bu dosyadaki eğitime
ilişkin bilgiler değişiklikten önceki dönemi kapsamaktadır.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Kız meslek liselerinin Deri Aksesuarları dalına girebilmek için en az ilköğretim
mezunu olmak ve bu okula giriş şartlarına uygun olmak gerekir.Anadolu kız meslek
liselerinin deri aksesuarları dalına girebilmek için ise, ilköğretim okulu mezunu olmak
ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından merkezi sınavla yapılan Orta Öğretim Kurumları
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı’nı kazanmak gerekir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitimin süresi 4 yıldır. Eğitim süresince öğrencilere; Deri Temel
Teknikleri, Tasarım Yapma, Model Hazırlama, Model Üretme, Model Pratik Çalışma,
Kalıp Çıkarma, Deriyi Kesme, Makine Kullanabilme, Ürün Süsleme gibi dersler
verilir.Öğrenciler, 10. ve 11. sınıflarda teorik eğitimlerini haftada iki gün okulda,
pratik eğitimlerini haftada üç gün işletmelerde yapmaktadır.
Ayrıca 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanında tanıtım ve yönlendirme dersleri de
verilmektedir
MESLEKTE İLERLEME
Deri Aksesuarı Teknisyenleri çalıştıkları kurum ve işletmelerde ustabaşı ve şef
olabilirler. Ustalık belgesini alanlar kendi işyerlerini açabilirler.Ustalık belgesine
sahip olanlar mesleki eğitim merkezlerinde düzenlenen İş Pedagojisi kursuna katılıp
başarılı olmaları durumunda Usta Öğreticilik belgesine sahip olurlar.Meslek
liselerinin “El Sanatları” alanından mezun olanlar istedikleri takdirde El Sanatları,
Geleneksel El Sanatları, Halıcılık ve Desinatörlüğü, Halı ve Kilim, Halıcılık,
Kuyumculuk ve Takı Tasarımı, Takı Tasarımı ve Süs Taşları İşlemeciliği, Uygulamalı
Takı Teknolojisi ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Ayrıca Meslek liselerinin “El Sanatları” alanından mezun olanlar ÖSYM tarafından
yapılan ÖSS’ye girip başarılı olmaları ve Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği,
Çiçek, Örgü, Dokuma Öğretmenliği, Dekoratif Sanatlar Öğretmenliği, Nakış
Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları
nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilebilmektedirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı Çıraklık ve Mesleki Eğitim Kanunu gereği işletmelerde uygulamalı eğitim
gören öğrenciler yaşlarına uygun olarak asgari ücretin %30 undan az olmamak üzere
ücret alırlar.İşletmenin sağladığı diğer sosyal imkanlardan faydalanırlar.Hastalık, iş
kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler.Mesleki eğitim sürecinde
muayene ve tedavi masrafları Sosyal Güvenlik Kurumunca karşılanır. Mesleki eğitim
sonrasında işe başlayanlar, asgari ücret tutarında ücret alırlar. Bu ücret, daha
sonraki günlerde deneyim ve başarı durumuna göre artmaktadır.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder