6 Kasım 2010 Cumartesi

ÇOCUK GİYİM MODELİSTİ/ÇOCUK GİYSİ TASARIMI TEKNİSYENİ mesleği

ÇOCUK GİYİM MODELİSTİ/ÇOCUK GİYSİ TASARIMI
TEKNİSYENİ
______________________________________________________________
TANIM
Çocuk modasını ve teknolojik gelişmeleri izleyen, çocuk giyimi üzerine tasarım yapan,
kalıplarını hazırlayan ve örnek üretimini yapan kişidir.
GÖREVLER
Tasarım panosu hazırlar,
Hazır giyim ve ısmarlama giyim ünitelerinde, uygulanabilir nitelikte çocuk giysi
tasarımını ve teknik çizimini yapar,
Bilgisayar desteğinde veya elle çizdiği modelin kalıbını hazırlar,
Bu tasarıma uygun ürünü saptar,
Kesim planı ve malzeme hesabı yapar,
İlk deneme üretimini gerçekleştirir,
Tasarımlara uygun aksesuar seçimi yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar, atölye masası, çeşitli makaslar, sanayi tipi dikiş makinesi, overlok
makinesi, ilik makinesi, vakumlu ütü presi, kalıp çizme masası (pazen kaplı), buharlı el
ütüsü, boya malzemeleri, kumaş vb. tekstil ürünleri, dikiş malzemeleri, çeşitli
kalem ve cetveller, riga, pistole vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Çocuk Giyim Modelisti/Çocuk Giysi Tasarım Teknisyeni olmak isteyenlerin;
Modayla ilgili,
Hayal gücü zengin, yaratıcı, yeniliklere açık, estetik görüşe sahip,
Renkleri ve şekilleri ince ayrıntıları ile algılayabilen,
Göz ve ellerini eşgüdümle kullanabilen,
Tasarım ve çizim yeteneği olan,
Düzenli, insanlarla iyi iletişim kurabilme özelliğine sahip kimseler olmaları
gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çalışma ortamı aydınlıktır. Görev hem oturarak hem de ayakta ve çeşitli aletleri
kullanılarak yürütülür. Çalışırken yöneticilerle ve diğer meslektaşları ile iletişimde
bulunur.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Çocuk Giyim Modelistleri/Çocuk Giysi Tasarımı Teknisyenleri özel sektöre ait hazır
giyim işletmelerinde (deri hazır giyimde dâhil) model hazırlama, kalıp hazırlama,
üretim ve kalite kontrol birimlerinde çalışabilirler. Ayrıca meslek elemanları kendi
işyerini açabilirler
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi daha önceki yıllarda Tekstil Konfeksiyon alanı Çocuk Giysi Tasarımı
isimli dalda verilmekte iken yapılan değişiklikle meslek liseleri, anadolu meslek
liseleri ve Anadolu teknik liselerinin Giyim Üretim Teknolojisi alanı Çocuk Giyim
Modelistliği dalında verilmektedir.
Ayrıca yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen “Yıl Sonu Başarı Puanının
(YBP)) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar teknik
lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek isteyen
öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum müdürlüğünce
onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının bitimini izleyen beş iş
günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan alana kayıt yapılan
programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü
çalışma saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu
kurum müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar.
Alana yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu
puanlara göre yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek
olmak üzere listeleri düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri,
ağustos ayının üçüncü haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde
planlanır ve yıllık çalışma takviminde gösterilir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Meslekte eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim boyunca genel kültür derslerinin yanı sıra Temel Sanat Eğitimi, Bilgisayar,
Araştırma Teknikleri, Girişimcilik, İnsan ilişkileri, Kalite Kontrol, Tekstil Bilgisi,
Üretim Planlaması, Temel Tasarım Bilgisi, Tasarım Uygulamaları, Kalıp ve
Tasarımları gibi meslek dersleri okutulmaktadır.
Anadolu meslek/ Anadolu kız meslek ve kız meslek liselerinin 11.sınıfında öğrenim
gören öğrenciler 3308 sayılı yasaya göre 3 gün işletmelerde beceri eğitim yapar,
2 gün okulda teorik eğitime devam ederler.
MESLEKTE İLERLEME
Çocuk Giyim Modelisti/Çocuk giysi tasarım teknisyeninin yükselmesi, kendini
yenilemesine, deneyimine bağlıdır. Meslek liselerinin Giyim Üretim Teknolojisi
alanından mezun olanlar, Deri Konfeksiyon, Kostüm Tasarımı, Tekstil, Moda
Tasarımı, Moda ve Tekstil Tasarımı ön lisans programlarına sınavsız geçiş için
başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip yeterli puanı almaları
ve Giyim Endüstri Öğretmenliği, Giyim Öğretmenliği, Hazır Giyim Öğretmenliği,
Tekstil Öğretmenliği, Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği, Moda Tasarımı
Öğretmenliği, Moda Tasarımı (Endüstriyel Sanatlar Y.O) lisans programlarını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedir
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı “Mesleki Eğitim Kanunu” gereğince, işletmelerde uygulamalı eğitim gören
öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin %30’undan az olmamak üzere ücret
verilmektedir.Eğitim gören öğrencilerin iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile
ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır ve bütün öğrenci haklarından
yararlanırlar.Eğitim görülen işletmenin sağlayacağı sosyal olanaklardan
faydalanırlar.Eğitim sonrası özel bir iş yerinde işe başlayan bir kişi başlangıçta net
asgari ücret tutarında ücret alır. Bu kazanç iş yerinin büyüklüğüne ve deneyim
durumuna göre 2–3 katına çıkabilir. Kendi hesabına çalışanlar ise yaptıkları işe göre
değişen miktarlarda gelir elde ederler.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder