6 Kasım 2010 Cumartesi

ÇOCUK GELİŞİMİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
ÇOCUK GELİŞİMİ ÖĞRETMENİ
_________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda öğrencilere ya da yetişkinlere çocuk eğitimi ile
ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
 Çocuk gelişimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan
öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
 Çocuk gelişimi öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve
basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,Alanı ile ilgili
gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması çin ilgililere
önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek
alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları CD vb.),
 Okul öncesi eğitim kurumlarında kullanılan oyuncak ve eğitici araçlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Çocuk gelişimi öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere
sahip olması gerekir.Çocuk gelişimi öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı,
 Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan,
 Çocukların duygularını anlayabilen,
 Çocuklar üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
 Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çocuk gelişimi öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı genellikle gürültülü ve temizdir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı fakültelerin daha önceki yıllarda mezun veren
“Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği” bölümlerinde verilmekte iken bu bölüme artık
öğrenci alınmamaktadır.Aşağıdaki meslek eğitime ait bilgiler bu bölüme öğrenci alındığı
döneme aittir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Psikoloji.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine başlayabilmek için
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği”, lisans
programı için yeterli Sözel (SÖZ) puanı, “almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih bildirim Formunda Çocuk
Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
 Anadolu Öğretmen Liselerinin ve Öğretmen Liselerinin Sosyal Bilimler, Edebiyat,
Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür, Sınıf Öğretmenliği
Alan/Kol/Bölümleri ile Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsü mezunları ile Meslek
Liselerinin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi, Çocuk Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı
bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını
(ÖSS) kazanıp, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği lisans programını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
 Ayrıca Çocuk Gelişimi ve Eğitimi ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM
tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları takdirde,
Anaokulu Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi
Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince; Çocuk gelişimi psikolojisini, anatomisini
ve biyolojisini öğrenir. Plan yapmak ve uygulamak için gerekli bilgileri öğrenir. Müzik,
drama, oyun kollarında bilgi sahibi olur. Özürlü çocukların özellikleri ve entegre eğitimi
konusunda bilgi edinir. İnsan ilişkileri ve psikolojisi konusunda dersler alır. Kuram
yönetimine ilişkin dersler alır.Çocuk sağlığı, ilkyardım vb. sağlıkla ilgili dersler alır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Mesleğin eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve
"Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmeni'' unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liselerinde ilköğretim
okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okul
öncesi eğitim kurumlarında öğretmen olarak çalışabilirler.Kendi branşı dışında ayrıca
aylık karşılığı okutabileceği dersler ;Okul Öncesi eğitimi, Özel eğitim okul ve sınıflarında
okul öncesi eğitimi, çocuk gelişimi ve eğitimi alanına ait ortak alan teorik ve
uygulamalı meslek dersleri yer almaktadır.Çocuk yayınlarının hazırlanmasında, oyuncak
tasarımı gibi alanlarda uzman olarak çalışabilirler.Hızla gelişen bir alandır. Kadının
çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması
kreş, anaokulu gibi kurumlara talebi arttırmaktadır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli
ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Kendi işlerini
kurabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu meslekte mesleki eğitim süresince kazanç olanağı yoktur. Ancak, öğrenciler eğitimleri
süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden, Milli Eğitim Bakanlığı
ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı burs olanaklarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 9.
derecenin 1. kademesinden aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı lise ve dengi okullarda
çalışırlar. Asgari ücretin 2 katı civarında ücret almaktadırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık
belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir. Ayrıca, ek ders ücretleri
de bulunmaktadır.Ayrıca, her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitimöğretim
tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.Özel eğitim kurumlarında görev
yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre değişik miktarlarda
ücret alabilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür,
Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik
sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan
sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Sınıf öğretmeni,
 Okul öncesi Öğretmeni,
 Özel eğitim öğretmeni,
 Pedagogluk,
 Çocuk gelişimi ve bakım uzmanı,
 Sosyal çalışmacılık (çocuk ıslahevlerinde).
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu 2010,
 Yüksek öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 Meslek Yüksek okulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder