6 Kasım 2010 Cumartesi

BİTKİSEL ÜRETİM TEKNİKERİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
BİTKİSEL ÜRETİM TEKNİKERİ
_______________________________________________________
TANIM
Gıda ve gıda dışı amaçlı tarla ve bahçe bitkilerinin üretiminden, verimliliğinin
artırılmasından, ürünlerinin değerlendirilmesinden ve satışından sorumlu ara meslek
elemanıdır.
GÖREVLER
Bitkisel üretim alanında çalışan ziraat mühendislerinin gözetimi altında;
 Bilimsel yöntemlerle tarla ve bahçe bitkilerinin üretiminde çalışır,
 Gübreleme ve ilaçlama işlerini uzmanlarca yapılan öneriler doğrultusunda yapar,
 Aldığı önlemlerle bitki üretiminde kalitenin yükseltilmesini sağlar,
 Yapılan üretim programına göre işçi temin eder, işçilere işi öğretip takip eder,
 Ambalajlama ve pazarlama ile ilgili karşılaşılabilecek sorunlara çözüm bulmaya
çalışır,
 Kullanacağı alet ve ekipmanın standartlara uygun olmasını sağlar,
 Yeni teknolojileri takip eder ve uygular.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Bitkilerin beslenmesinde kullanılan malzeme, alet, araç ve gereçler (bilgisayar ve
diğer dijital cihazlar ile kimyasal ve organik gübreler),
 Bitkilerin sulanmasında kullanılan malzeme, alet, araç ve gereçler (Su motoru, su
verme zamanını belirleyen cihazlar vb.)
 İlaçlamada kullanılan malzeme, alet, araç ve gereçler (İlaç ve pulverizatör),
 Bitkilerin budama ve aşılamasında kullanılan malzeme, alet, araç ve gereçler,
 Diğer işlemlerin yapılmasında kullanılan malzeme, alet, araç ve gereçler (Fidan,
Fide,Çapa, Kürek, Bel, Testere, Hortum, Sırt tırpanı, Tırmık, Traktör, El arabası,
Çim biçme makinesi,
 Zirai ilaçlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Bitkisel üretim teknikeri olmak isteyenlerin;
 Araştırma ve gözlem yeteneği gelişmiş,
 Koku alma ve dokunma duyuları güçlü,
 Fen bilimlerine ilgi duyan (Biyoloji ve Kimya),
 Bitki yetiştirmekten ve açık havada çalışmaktan hoşlanan,
 Bedence sağlıklı ve dayanıklı,
 Sabırlı,insanlarla iletişimi iyi,
 Dikkatli, sorumluluk sahibi, risk alabilen ve tedbirli,
 Sorunlara çözüm üretebilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
kimseler olmaları gerekir.
Bilgisayar ve yabancı dil meslekte başarıyı artıran etkenlerdir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bitkisel üretim teknikeri; bağ, bahçe, tarla, sera, fide-fidan üretim alanları gibi bitkisel
üretim yapılan yerlerde veya hasat sonrası uygulamaların (Depolama, paketleme )
yapıldığı ortamlarda görev yapar. Üretim alanları çamurlu, tozlu, rüzgarlı zaman zaman
soğuk ortamlar olabilmektedir. Genellikle ayakta çalışır. Ziraat mühendisleri, çiftçiler ve
meslektaşlarıyla iletişim halindedir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, aşağıdaki meslek yüksekokullarının “Bitkisel Üretim” bölümünde
verilmekte iken, bu bölüm adının “Bahçe Tarımı” olarak değişmesi nedeniyle,
“Bitkisel Üretim” adıyla artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek
Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler “Bitkisel Üretim” bölümü eğitiminin verildiği
zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının “Bitkisel Üretim”
bölümlerinde verilmektedir.
 Akdeniz Üniversitesi (Antalya) Korkuteli MYO.
 Uludağ Üniversitesi (Bursa) Gemlik Asım Kocabıyık MYO.
 Uludağ Üniversitesi (Bursa) Orhaneli MYO.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Biyoloji,
 Kimya,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerinin; Bahçecilik, Çay Teknolojisi, Süs Bitkileri, Tarım, Ziraat, Genel Ziraat,
Makine (Tarım Meslek Lisesi), Makine-Tarım Teknolojisi, Peyzaj, Tarım Teknolojisi,
Zeytin Teknolojisi bölümlerinden mezun olanlar “Bitkisel Üretim” önlisans programına
sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde
yerleştirilebilirler.
Meslek liselerinin sınavsız geçiş için belirlenen bölümleri dışındaki bölümlerden ya da
genel liselerden mezun olanlar/olacaklar ise sınavsız yerleştirme sonunda açık kontenjan
kalırsa ek yerleştirme ile açık olan programlara isteklerine ve ÖSS puanlarına göre
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
yerleştirilebileceklerdir. Bunun için bu kişilerin ÖSYM Başkanlığınca yapılan Öğrenci
Seçme Sınavına (ÖSS) girmeleri ve yeterli “Sayısal” (SAY-1)” puanı almaları gerekir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 2 yıldır.
Bitkisel Üretim Programında; Bahçe Bitkileri, Bitki Koruma ve Tarla Bitkileri’ ne yönelik
dersler verilmektedir. Dersler teorik ve uygulamalı olarak işlenmektedir.
Bitkisel üretim programında matematik, biyoloji, kimya, tarımsal ekoloji, meteoroloji,
toprak bilgisi, bitki besleme ve toprak verimliliği, meyve yetiştirme ilkeleri, bahçe
bitkileri ıslahı, böcek ekolojisi, yem kültürünün ilkeleri, serin iklim tahılları gibi dersler
okutulur.
Program dersleri bahçe ve tarla bitkileri yetiştiriciliği, bahçe ve tarla bitkileri hastalık
ve zararlıları, mantar yetiştirme tekniği ile mantar yetiştiriciliği hastalık ve zararlıları
temel konuları üzerinde yoğunlaşmıştır. Öğrenciler uygulama arazisinde teorik dersleri
pratik olarak uygulayabilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Bitkisel Üretim” önlisans diploması ve “Bitkisel
Üretim Teknikeri” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bitkisel üretim teknikeri özel işyerlerinin yanısıra; Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı’na bağlı
kurumlar ile Araştırma Enstitülerinde tekniker olarak çalışabildikleri gibi özel sektörde
de değişik birimlerde görev alabilirler.
Fidan-Fide üretim tesisi, tarla, bahçe ve süs bitkileri üretim ve satışının yapıldığı
işletmeler, tarımsal ilaç satış yerleri, tıbbi ve aromatik bitki üretim yerleri, peyzaj
uygulama işletmeleri, belediyelerin park-bahçe müdürlüklerinde de çalışabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Mesleki eğitim süresince herhangi bir kazanç söz konusu değildir. İsteyen
öğrenciler Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim kredisinden
yararlanabilirler. Kurumun yurtlarında barınma ihtiyaçlarını karşılayabilirler.
 Vakıfların, kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burslardan da
yararlanabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİM SONRASI
 Kamu kurum ve kuruluşlarında 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine
göre aylık alırlar. Ücretler kıdeme göre ve yıllık belirlenen oranlarda artış
göstermektedir.
 Özel sektörde ise işverenle yapılan anlaşma veya sözleşmelere göre değişik
miktarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
 “Bitkisel Üretim” önlisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından
yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları takdirde “Bahçe Bitkileri,
Bitki Koruma, Kültür Bitkileri Üretimi ve Pazarlaması, Orman Mühendisliği, Tarla
Bitkileri” lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
 Bunun yanı sıra, çalıştıkları işyerinde gösterdikleri performansa ve edindikleri
bilgi ve beceriye bağlı olarak yönetim kademelerinde de görev alabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Bahçe Ziraatı Teknikeri,
 Bitki Koruma Teknikeri,
 Sebze Üretim Teknikeri,
 Seracılık Teknikeri.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Uludağ Üniversitesi Asım Kocabıyık ve Orhaneli MYO,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) 2010 Kılavuzu,
 2008 yılı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yüksek Öğretim
Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık Öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı (DGS) 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM İnternet sitesi (www.osym.gov.tr)
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili Eğitim Kurumları,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Bilgi Merkezi,
 Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder