6 Kasım 2010 Cumartesi

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ENDÜSTRİYEL MODELLEMECİ/MODELCİ (MAKİNE MODELCİSİ) mesleği

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ENDÜSTRİYEL
MODELLEMECİ/MODELCİ (MAKİNE MODELCİSİ)
______________________________________________
TANIM
Model oluşturmak üzere döküm yolu ile elde edilmesi gereken makine parçalarının,
kalıplama tekniklerine ve döküm esaslarına uygun olarak ağaç, plastik veya metal
malzemelerden benzerlerini yapan kişidir.
GÖREVLER
Yapılması istenen makine parçasının teknik ve yapısal özelliklerini gösteren
resimlerini çizer veya çizilmiş resmi okur,
Modelde kullanılacak malzemenin cinsini ve miktarını saptar,
Teknik resim ölçülerine ve kalıplama tekniğine göre bir veya birkaç parçadan
oluşan modeli yapar,
Tamamlanan modelin eğe, freze, torna vb. tesviye aletleriyle düzeltme ve
temizleme işlemlerini yapar,
Zımpara, macun, boya ve vernikleme işlemlerini de yaparak modelin dış etkenlere
karşı korunmasını gerçekleştirir,
Ölçü aletleriyle iş parçasının istenen niteliklere sahip olup olmadığını kontrol
eder.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Ağaç, demir, çelik, döküm metalleri, plastik türleri, bal mumu, alçı, polyester vb.
Ağaç ve metal işleme alet ve makineleri,
Freze vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modellemeci/ Modelci (Makine Modelcisi) olmak
isteyenlerin;
Şekiller arasındaki ilişkiyi görebilen,
Bir cismi üç boyutlu olarak göz önünde canlandırabilen,
El ve parmaklarını ustalıkla, göz ve ellerini eşgüdümlü olarak kullanabilen,
Ayrıntıyı algılayabilen,
Dikkatli, sabırlı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modellemeciler/ Modelci (Makine Modelcisi) atölye
ortamında çalışmaktadırlar. Çalışma ortamı genellikle sıcak, gürültülü, tozlu, kuru,
kokulu ve havasızdır. İşlemlerini ayakta sürdürürler. Dikkat edilmediği takdirde
elektrik çarpması, el ve parmak kesilmeleri vb. kazalara söz konusu olabilmektedir.
Suni malzemeler (plastik, polyester, strafor) ile çalışırken çıkan zehirli gaz ve toza
maruz kalınabilmektedir. Üst yüzey işlemleri esnasında (ağaç, metal, suni
malzemelerden) çıkan tozlar zarar verebilmektedir. İş tek başına olduğu kadar
diğer meslek mensupları ile de (tesviyeci, dökümcü vb.) işbirliği içerisinde çalışmayı
gerektirir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modellemeci /Modelci (Makine Modelcisi) iş bulma
olanağı oldukça yüksektir. Günümüzde seri üretimi gereken makine ve otomotiv
sanayii için oldukça önemli bir meslektir. Bölüm mezunları; imalat sanayii makine ve
otomotiv sanayiine yönelik çalışmalarda bulunan kuruluşların fabrika ve atölyelerinde
çalışabilirler. Meslekte işsiz kalma riski oldukça düşüktür. Mesleki eğitimini
tamamlayanlar, eğitimde aldıkları bilgilere dayanarak alternatif iş alanı olarak,
makine ressamlığı, makine kalıpçılığı, torna ve tesviyecilik, plastik modelcilik, ağaç
modelciliği, metal modelciliği gibi alanlarda çalışma imkânına da sahiptirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Makine Modelciliği mesleğinin eğitimi endüstri meslek liseleri ve mesleki eğitim
merkezlerinin “Model bölümü”nde verilmekte iken yeni uygulamaya göre meslek
liseleri, Anadolu meslek liseleri ve Anadolu teknik liselerinde Makine Teknolojisi
alanı Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modelleme dalında, meslek eğitim
merkezlerinde Makine Teknolojisi alanı Endüstriyel Modelleme dalında
verilmektedir. Ayrıca yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu
alan/dalda eğitim almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim
verilebilmektedir
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen “Yıl Sonu Başarı Puanının
(YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Ortaöğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar
teknik lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek
isteyen öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum
müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının
bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan
alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarında;
10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü
çalışma saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu
kurum müdürlüğüne başvururlar.
Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar.
Alana yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara
göre yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere
listeleri düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos
ayının üçüncü haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve
yıllık çalışma takviminde gösterilir,
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için ise, en az ilköğretim okulu mezunu olmak, 14
yaşını doldurmuş olmak, Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği
işleri yapmaya uygun olmak, eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile
çıraklık sözleşmesi imzalamak gereklidir
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Meslek liselerinde eğitim süresi 4 yıldır. 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanı sıra
tanıtım ve yönlendirme dersi de ilave edilmiştir. Meslek eğitim merkezlerinde eğitim
süresi 3 yıldır. Öğrencilere, plastik modelciliği, metal modelciliği ve ağaç
modelciliğine ilişkin bilgi, beceri ve iş alışkanlıkları kazandırılmaktadır. Eğitim
süresince branşlaşmaya gidilmemekte, söz konusu uzmanlık dalları, çalışma hayatında
belirginleşmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Mesleki eğitim merkezlerinde kalfalık belgesini alanlar, Milli Eğitim Bakanlığı’nın
mesleklerin özelliklerine göre belirlediği sürelerde ustalık eğitimi kurslarına
devam edip, başarılı olmaları durumunda ustalık belgesini alırlar.
Ayrıca, en az üç yıl süreli mesleki ve teknik orta öğretim kurumlarından diploma
almış veya çıraklık eğitimini başarı ile bitirmiş ve Milli Eğitim Bakanlığınca
belirlenen süre kadar mesleğinde çalışmış ya da en az beş yıl kalfa olarak
çalıştığını belgelemek şartı ile ustalık sınavına doğrudan katılarak, başarı
göstermeleri durumunda ustalık belgesini alırlar. Ustalık belgesini kendi
işyerlerini açabilirler. Kendi işyerini kuranlar girişimci olarak da ilerleme
kaydedebilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de mesleki
eğitim merkezlerinde düzenlenen İş Pedagojisi kursuna katılıp, başarılı olmaları
durumda Usta Öğreticilik belgesine sahip olurlar.
Daha önceki yıllarda meslek liselerinin “Model / Modelcilik/Makine Model”
bölümlerinden mezun olanlar ile şu anki uygulamaya göre Makine Teknolojisi alanı
Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modelleme dalından mezun olanlar istedikleri
takdirde, Bilgisayar Destekli Teknik Çizim, Makine-Resim-Konstrüksiyon, Makine,
Otomotiv ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken
koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca meslek liselerinin makine model, model/modelcilik bölümü mezunları
ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girip başarılı olmaları
ve Talaşlı Üretim Öğretmenliği lisans programını, Makine Teknolojisi alanı
mezunları ise Kalıpçılık Öğretmenliği, Makine Resmi ve Konstrüksiyonu
Öğretmenliği, Mekatronik Öğretmenliği, Otomotiv Öğretmenliği ve Talaşlı
Üretim Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan
almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı Meslek Eğitimi Kanunu" gereğince, işletmelerde uygulamalı eğitim gören
öğrencilere, işletmelerce asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere bir ücret
ödenmektedir. Döner sermayesi olan Endüstri Meslek Liselerinin okul atölyelerinde
uygulamalı olarak eğitim gören öğrencilere "işçi hakkı" olarak bir ödenek
sağlanmaktadır. Eğitim gören adayların hastalık, iş kazası ve meslek hastalıklarına
karşı sigorta edilir, İşletmelerin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanırlar.
Meslek eğitimlerini tamamlayıp ilk defa işe başlayanlar asgari ücretin yaklaşık 2 katı
ücret almaktadırlar. Meslekte deneyim arttıkça ve işletmenin büyüklüğüne göre
ücrette 2–3 kat artış alabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder