6 Kasım 2010 Cumartesi

BAKIM VE ONARIM ELEKTRİKÇİSİ/ENDÜSTRİYEL BAKIM VE ONARIMCISI mesleği

BAKIM VE ONARIM ELEKTRİKÇİSİ/ENDÜSTRİYEL
BAKIM VE ONARIMCISI
______________________________________________
TANIM
Her türlü sanayi kuruluşlarında, inşaat alanlarında, meskenlerde, diğer kurum ve
kuruluşlarda elektrikli tesisat ve teçhizatın bakım ve onarımını yapan kişidir.
GÖREVLER
Arıza tespiti yapar,
Elektrikli makine ve teçhizatın arızalarını giderir,
Koruyucu/emniyet tesisatının bakım ve onarımını yapar,
Dâhili ve harici tesisatın bakım ve onarımını yapar,
Makine, ekipman ve tesisat kurar,
Makine ve teçhizatın periyodik/koruyucu bakımını yapar,
Elektronik sistemlerin arızalarını tespit eder,
Elektronik sistemlerin arızalarını giderir,
Elektronik sistemlerin periyodik bakımını yapar,
Elektronik cihazların ayarını yapar,
Baskı devre hazırlar,
Elektronik sistemi devreye almak için hazırlık yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Ampermetre, voltmetre, avometre, meger gibi çeşitli ölçme aletleri,
Tornavida, pense, anahtar takımı, çakı, faz kalemleri ve seri lamba, kargaburun,
yan keski, çekiç gibi el aletleri,
Çektirme, tezgâh mengenesi, eğeler, testereler, çeşitli pafta ve kılavuzlar,
yağdanlık, havya, pürmüz ve metre,
Kondüktörler, şalterler, sigortalar, termikler, röleler, termostat, sinyal lambaları
gibi çeşitli tip kumanda elemanları ve malzemeleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Gözleri ve elleri sağlam,
El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
Dikkatli ve titiz,
Fen ve matematiğe ilgi duyan,
Mekanik konulara ilgili ve yetenekli,
Alet ve makinelerle uğraşmaktan hoşlanan,
Yükseklik korkusu olmayan,
İnce ayrıntıları algılayabilen kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Endüstriyel Bakım Onarımcıları atölyelerde ve büyük binaların tamir ve bakım
birimlerinde görev yaparlar. Bakım ve onarımın yapıldığı ortam yüksek, kapalı ve
bazen tozlu bir yer olabilir. Görev pazar günü hariç haftanın her günü yapılır. Bazı
işyerlerinde nöbet tutmak gerekir. Çalışılırken genellikle ayakta durulur. Bazen
yüksek yerlere tırmanmak, eğilmek, diz çökmek gerekebilir. Bu meslekte çalışanlar
müşterilerle, usta, kalfa ve çıraklarla, işverenlerle, malzeme satıcıları ile işyerinde
diğer çalışanlarla iletişimde bulunurlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Endüstriyel Bakım Onarımcısı, her türlü sanayi kuruluşları, inşaat alanları, diğer
bazı kurum ve kuruluşlarda çalışabilmektedir.
Sanayileşme ve teknolojik gelişmeler bu meslek elemanlarına olan gereksinimi
artırmaktadır. Ancak eğitim yerlerinin çokluğu ve her yıl pek çok mezun
vermeleri, buna karşın çalışma olanakları ile ilgili yatırımların yeterli düzeyde
gerçekleştirilmemesi sonucu bu alanda bir işsizlik söz konusu olabilmektedir.
Bu meslekte kullanılan araç-gereçler, teknolojik gelişmeler neticesinde daha
modern hale getirilmekte ve bu da yapılan işlerin ve sunulan hizmetlerin daha
kaliteli ve verimli olmasını sağlamaktadır. Bugün kullanılan arıza tespit araçları ve
diğer makineler yakın gelecekte yerlerini tamamen elektronik makinelere
bırakacaklardır.
Meslek elemanları kendi işyerlerini açarak bağımsız çalışabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yeterli sayıda müracaat olması durumunda tüm mesleki eğitim
merkezlerinin “Elektrik Elektronik Teknolojisi” alanı “Endüstriyel Bakım ve Onarım”
dalında verilmektedir.
Ayrıca, meslek liselerinde aynı alan ve meslek dalında da bu mesleğin eğitimi
verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
14 yaşını doldurmuş olmak,
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun
olmak,
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi
imzalamak gereklidir.
Meslek liselerinin “Elektrik Elektronik Teknolojisi” alanında eğitim görebilmek
için en az ilköğretim okulu mezunu olmak ve okulca belirlenen giriş koşullarına
uygun olmak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleki eğitim merkezlerinde mesleğin eğitim süresi ilköğretimden sonra 3 yıl,
lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra ise 1,5 yıldır.
Bu okulların bulunmadığı yörelerde mesleki eğitim, usta-çırak usulü ile
yapılmaktadır.
Mesleki eğitim merkezlerinde eğitim ve öğretim; haftanın bir günü okulda teorik,
5 işgünü de işyerinde pratik eğitim şeklinde yapılmaktadır.
Meslek liselerinde ise eğitim süresi 4 yıl olup, öğrencilere genel kültür
derslerinin yanı sıra mesleki dersler verilmektedir. Öğrenciler üçüncü sınıftan
itibaren haftada üç gün işletmelerde eğitim görmektedirler.
Eğitim sırasında öğrencilere genel bilgi derslerinin yanı sıra alan ortak meslek
dersleri ile dal meslek derslerinde eğitim verilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda
teorik eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 176 saat olup, bu
eğitimde İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma Hukuku,
İşletme Bilgisi, Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi derslerinin yanı
sıra İleri Meslek Bilgisi derslerini alırlar. 2 yılsonunda ustalık sınavlarına
katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık
sınavına katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40
saatlik iş pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra
"Usta Öğreticilik" belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız
işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici"
belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
Bir işyerinde istihdam edilenler, işverenleri tarafından düzenlenecek hizmet-içi
eğitim sonunda ustabaşı unvanı ile çalışabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Çıraklık eğitimi kapsamında öğrencilere, işyerlerinde aldıkları pratik eğitim
süresince işverenleri tarafından, asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere
aylık bir ücret ödenmektedir. Bu miktarın üzerinde bir ödeme işveren ve öğrenci
arasında yapılan sözleşme hükümleri ile mümkün olabilmektedir.
Pratik eğitimleri boyunca öğrencilerin iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile
ilgili sigorta primleri devletçe karşılanır.
Usta-çırak usulü ile mesleki eğitim yapan adaylara ustalar tarafından yöreden
yöreye değişen miktarlarda haftalık ücret ödenmektedir.
Mesleki eğitim sonrasında iş piyasasında asgari ücretle çalışmakta ve bu miktar
deneyime paralel olarak artmaktadır.
Mesleğinde yetişmiş bir ustanın aylık ücreti, asgari ücretin 3 ile 4 katı civarında
olmaktadır.
Kamu ya da sendikalı büyük işyerlerinde çalışan meslek elemanlarının ücreti toplu
sözleşme hükümlerince belirlenmektedir.
Kendi işyerlerinde çalışanların ortalama aylık geliri bölgeler arasında farklılık arz
etmektedir. Buna karşın asgari ücretin 2 ile 3 katı civarında aylık gelir elde
edebilmektedirler.
Bağımsız çalışanların kazanç durumu işyerlerinin konumuna, kişinin deneyimine
bağlı olarak değişmektedir.
Modüler sistemde Elektrik Elektronik Teknolojisi Alanının altında yer alan
dallardan birinde yeterlilik kazanmak istendiğinde alan ortak ve ortak beceri
dersleri dışındaki seçeceği dalla meslek derslerini almak suretiyle benzer
meslekte de yeterlilik ve sertifikaya sahip olabilirler. (Alan altında yer alan
dallar: Bilgisayar Teknik Servis, Bobinajcılık, Büro Makineleri Teknik Servis,
Elektrik Tesisat ve Pano Monitörü, Elektrikli Ev Aletleri Teknik Servisi,
Elektromekanik Taşıyıcılar Bakım ve Onarımı, Görüntü ve Ses Sistemleri,
Güvenlik Sistemleri, Haberleşme Sistemleri, Otomasyon Sistemleri, Yüksek
Gerilim Sistemleri)
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder