1 Mart 2012 Perşembe

2014 Meslekî ve Teknik Eğitim Sürecİ

2010-2014 Stratejik Planında Meslekî ve Teknik Eğitim Süreciyle İlgili Stratejik Hedefler:


 Ortaöğretim içerisinde meslekî ve teknik eğitimin okullaşma oranını plan dönemi sonuna kadar en az %50’ye çıkarmak,

 Sektörle iş birliği içerisinde, ihtiyaç duyulan niteliklere sahip iş gücünü yetiştirmek ve mezunları istihdama hazırlamak,

 İş gücü piyasasının ihtiyaçlarına bağlı olarak ortaya çıkan yeni alan ve dalların öğretim programlarını esnek ve yeterliliklere dayalı modüler yapıda hazırlamak ve mevcut modüler öğretim programlarını gelişmelere bağlı olarak revize etmek,

 Plan dönemi sonuna kadar meslekî eğitimde eğitim sonu sertifikalarının uluslararası akreditasyonunu (geçerlilik, denklik, eş değerlik) sağlamak,

 Toplumda meslekî eğitim farkındalığı oluşturarak meslekî ve teknik eğitimi daha fazla tercih edilir hale getirmek,

 Meslekî eğitimde paydaşlarla işbirliği içerisinde il, bölgesel ve ulusal düzeyde iş gücü ihtiyaç planlaması yapmak,

 Meslekî ve teknik eğitimi geliştirmek üzere beceri yarışmalarına (WorldSkills-EuroSkills) her meslekten katılımı sağlayarak plan dönemi sonuna kadar ülke olarak sıralamada ilk 20 arasında yer almak.

 Ortaöğretimde kızların eğitime erişimini artırmak için kız-erkek brüt okullaşma oranları arasındaki %8,91 olan farkı %2’nin altına düşürmek.

 Türk kültürünü ve geleneksel el sanatlarını araştırmak. Orjinalini bozmadan gelecek nesillere aktarmak, çağdaş yorum ve tasarımlarla zenginleştirerek ulusal ve evrensel beğenilere ürün olarak sunmak.

 Plan dönemi sonuna kadar meslekî eğitim sistemimizi AB müktesebatıyla uyumlu hale getirmek.
Dokuzuncu Kalkınma Planında (2007-2013) Süreçle İlişkilendirilebilecek Hedeflerden bazıları:
Eğitim Sisteminin Geliştirilmesi

 238. Ortaöğretimde meslekî eğitimin payı artırılamamıştır.

 242. Meslek yüksek okulları ile meslekî ve teknik ortaöğretim kurumları arasında program bütünlüğünün bulunmaması, meslekî ve teknik eğitim programlarının işgücü piyasasının taleplerine uygun olarak güncellenememesi sonucu meslekî ve teknik eğitim mezunlarının istihdamı artırılamamakta ve meslekî eğitime olan talebi azalmaktadır.

Eğitimin İşgücü Talebine Duyarlılığının Artırılması

 570. Değişen ve gelişen ekonomi ile işgücü piyasasının gerekleri doğrultusunda, kişilerin istihdam becerilerini artırmaya yönelik yaşam boyu öğrenim stratejisi geliştirilecektir. Bu strateji, kişilerin beceri ve yeteneklerinin geliştirilebilmesi için, örgün ve yaygın eğitim imkânlarının artırılmasını, söz konusu eğitim türleri arasındaki yatay ve dikey ilişkinin güçlendirilmesini, çıraklık ve halk eğitiminin bunlara yönelik olarak yapılandırılmasını, özel sektör ve STK’ların bu alanda faaliyet göstermesini destekleyecek mekanizmaları kapsayacaktır.

 571. İşgücü piyasasına ilişkin bilgi sistemleri geliştirilmesi, eğitim ve işgücü piyasasının daha esnek bir yapıya kavuşturulması ve istihdamın ve işgücü verimliliğinin artırılması için, yaşam boyu eğitim stratejisi dikkate alınarak ekonominin talep ettiği alanlarda insan gücü yetiştirilecektir.

 572. İnsan gücü arz ve talep eğilimlerinin belirlenebilmesi amacıyla hane halkının eğitim, istihdam ve meslek durumlarını içeren gerekli veriler üretilecek, derlenecek ve işgücü piyasası ihtiyaç analizleri yapılacaktır.

 573. Meslekî ve teknik eğitimde modüler ve esnek bir sisteme geçilecek, yükseköğretim ve ortaöğretim düzeyindeki meslekî eğitim, program bütünlüğünü esas alan tek bir yapıya dönüştürülecek, meslekî eğitimde, nitelikli işgücünün yetiştirilmesinde önemli yeri olan uygulamalı eğitime ağırlık verilecektir.

 574. Meslekî eğitim sistemi, öğrencilere ekip halinde çalışabilme, karar verebilme ve sorun çözebilme, sorumluluk alabilme gibi işgücü piyasasının gerektirdiği temel becerilere sahip öğrenci yetiştirecektir.

 575. Ekonominin ara eleman ihtiyacını karşılamak için meslekî eğitim faaliyetlerinin kümeleşme ortamı oluşturan OSB’lerde ilgili hizmet kurumları ve özel sektörle etkili işbirliği içinde yaygınlaşmasını sağlayan mekanizmalar güçlendirilecektir.

 576. İşletmeler ve sivil toplum kuruluşlarının nitelikli işgücü yetiştirmeye yönelik faaliyetleri desteklenecektir.

 577. Meslek standartlarına dayalı yeterliliklerin geliştirilmesi, belgelendirilmesi, belge ve eğitim veren kuruluşların akreditasyonu gibi temel işlevleri içeren Ulusal Meslekî Yeterlilik Sistemine ilişkin çalışmalar tamamlanacak ve bu sisteme duyarlı bir meslekî eğitim yapısı geliştirilecektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder