4 Kasım 2010 Perşembe

ZİRAAT MÜHENDİSİ (BİTKİSEL ÜRETİM) mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
ZİRAAT MÜHENDİSİ (BİTKİSEL ÜRETİM)
____________________________________________________________
TANIM
İyi kaliteli tahıl, sebze, meyve, endüstri ve süs bitkilerinin bilimsel ve ekonomik
yöntemlerle yetiştirilmesi alanında çalışan kişidir.
GÖREVLER
 Bulunduğu yörenin toprak analizini yapar,
 Toprağın verimini artırıcı önlemler alır,
 Çeşitli bitkilerin yetiştirilmesi için uygun toprağı belirler,
 Tohumların ekilmesi,fidelerin/fidanların dikilmesi,gübrelenmesi, ilaçlanması
ve ürünün toplanması ile ilgili zamanı ve yöntemleri belirler,
 Toplanan ürünün sınıflandırılması, korunması, depolanması, ambalajlanması
ve pazarlanması ile ilgili yöntemler geliştirir,
 Bitkilerin hastalıklardan, zararlılardan korunması ve türlerinin
iyileştirilmesi, kalite ve verimliliğinin artırılması için araştırmalar yapar,
 Yukarıda belirtilen konularda çiftçileri eğitir.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Topoğrafik aletler,
 Otoglar,
 Bahçe traktörü, pulluk,
 Sulama, ilaçlama, hasat toplama ve depolama ekipmanı,
 Çapa, bel, kürek, budama makası, testere, tırmık, çakı,
 Hasat ve depolama makineleri,
 İlaçlar, hormonlar, tohumlar, fidanlar, çeşitli aşı çubukları,
 Bilgisayar, hesap makinesi vb.
 Ölçme ve kontrol aletleri (Spektrofotometre, Mikroskop, Pehometre,
Cephometre, Eliza aletleri, İnksilatör, PH. metre, gibi)
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Ziraat mühendisliğinin bitkisel üretim alanında eğitim görmek isteyenlerin;
 Fen bilimlerine, özellikle kimya, biyoloji alanına ilgili ve bu alanda başarılı,
 İnceleme, araştırma merakına sahip,
 Açık havada çalışmaktan zevk alan ve bitki yetiştirmekten hoşlanan,
 İnsanlarla kolay iletişim kurabilen
kimseler olmaları gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Ziraat mühendisleri hem kapalı laboratuar ortamında, hem de açık arazide çalışır.
Arazide çalışırken tozlu, çamurlu, soğuk veya sıcak bir ortamda bulunabilirler.
Laboratuarda ise kimyasal çalışmalar yapacakları zaman kimyasal kokulara, gübre
ile ilgili çalışmaları sırasında gübre kokularına maruz kalabilirler. Ziraat
mühendisleri, çiftçiler, meslek odaları mensupları, meslektaşları, ziraat
teknisyenleriyle, iletişim halinde çalışırlar.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, 2003-2004 öğretim yılında programlar birleştirilerek tek
Ziraat Mühendisliği adı altında eğitim verilmektedir. Bu dosyadaki bilgiler
eğitimin verildiği tarihlerde geçerlidir.
Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı Ziraat Fakültelerinin "Bitkisel Üretim"
bölümünde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Fen Bilimleri (Fizik, Kimya, Biyoloji),
 Matematik,
 Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı'nda (ÖSS) "Ziraat Mühendisliği (Bitkisel Üretim)"
lisans programı için yeterli “Sayısal (SAY)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
"Ziraat Mühendisliği (Bitkisel Üretim)" lisans programı ile ilgili en az bir
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bir yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar, mezun olduğu
lisenin kendi alan/kol/bölümleri ile ilgili bir yüksek öğrenim programını tercih
ettiklerinde Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) 0.50 ile çarpılarak Y
– ÖSS puanlarına eklendiğinden diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak, kendi
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların (
örneğin mezun olduğu lisenin Sosyal Bilgiler alan/kol/bölümünü bitiren adayın bir
mühendislik programını tercih etmesi gibi) Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları
(AOBP) ise 0.20 ile çarpılmakta, bu durumda ise adayların yerleştirilme şansı
azalmaktadır.
Bahçe Ziraatı, Budama ve Aşılama, Çay Eksperliği, Endüstri Bitkileri Yetiştirme
ve Değerlendirme, Fındık Eksperliği, Fidan ve Fidecilik, Fidan Yetiştirme,
Mantarcılık, Pancar Yetiştiriciliği ve Şeker Teknolojisi, Sebze Üretimi,
Seracılık/Seracılık-Budama ve Aşılama, Seracılık ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği,
Tarım (2/3 yıllık Eğitim Enstitüsü), Tarımsal Laboratuvar, Tarla Bitkileri, Tıbbi
ve Aromatik Bitkiler, Tohumculuk, Tütün Yetiştiriciliği ve İşlemeciliği, Antep
Fıstığı Tarımı ve Teknolojisi, Bağcılık ön lisans programını başarı ile bitirenler de
ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde
“Ziraat Mühendisliği (Bitkisel Üretim)” lisans programına dikey geçiş
yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Bu bölümde bulunan öğrenciler aşağıda belirtilen
dersleri okumaktadırlar.
Botanik, Fizik, Kimya, Matematik, Meteoroloji, Ekonomi, Zooloji, İstatistik,
Bilgisayar Programlama, Tarım Ekonomisi, Tarla Bitkileri, Tarımsal Ekoloji,
Mineroloji, Tarımsal Mekanizasyon, Jeomorfoloji, Genel Sebzecilik, Toprak
Bilgisi, Genel Meyvecilik, Gıda Bilimi ve Teknolojisi, Ölçme Bilgisi, Genetik,
Örtüaltı Sebzeciliği, Genel Bağcılık, Bitki Fizyolojisi, Subtropik İklim Meyve
Türleri, Özel Sebzecilik, Çiçek Üretim Tekniği, Meyve Sebze İşleme Teknolojisi,
Tarımsal Yayım ve Haberleşme, Toprak Biyolojisi, Analitik Kimya, Toprak
Teknolojisi, Böcek Taksonomisi, Moleküler Biyoloji, Böcek Morfolojisi ve
Fizyolojisi, Böcek Ekolojisi ve Egidemiyolojisi, Bitki Koruma Organizasyonu ve
Karantina, Tarımsal Savaşım Yöntem ve İlaçları, Hayvansal Zararlılar, Bitki
Hastalıklarının Epidemiyolojisi, Viroloji, Herboloji, Nematoloji, Akaroloji, Bitki
Virüs Hastalıkları, Yabancı Otlar ve Mücadelesi, Biyokimya, Bitki üretiminin ve
ıslahının Genetik ve Sitogenetik İlkeleri, Yağ Bitkileri, Yem Bitkileri, Lif Bitkileri,
Nişasta ve Şeker Bitkileri, Bitki Islahı, Tarla Ürünlerine Standardizasyon ve
Depolama.
Ayrıca Türk Dili, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Güzel Sanatlar, Atatürk İlkeleri ve
İnkılap Tarihi dersleri de alırlar.
Öğrenciler 3. sınıfta 60 iş günlük staj yapmak zorundadırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Ziraat Mühendisliği” lisans diploması ve
“Ziraat Mühendisi” unvanı" verilir. Diplomada bölümü belirtilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı ve bağlı birimlerinde, Şeker
fabrikalarında, Çaykur, Çukobirlik, Fiskobirlik, Tariş, Antbirlik gibi tarım
kuruluşlarında, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ve Çevre Bakanlığı'nda, Ziraat
Bankası, Devlet Planlama Teşkilatı ve Tekel gibi kamu kuruluşlarında, konserve
fabrikalarında, tohumculuk, fidancılık, çiçekçilik işleriyle uğraşan işletmelerde
danışmanlık bürolarında, ilaç firmalarında, pamuk, fıstık vb. araştırma
merkezlerinde, devlet üretme çiftliklerinde ve özel çiftliklerde iş bulma imkanına
sahiptirler.
Ancak ülkemizdeki üniversitelerden mezun olan Ziraat Mühendislerinin büyük
bir bölümü işsizlikle karşı karşıyadır. Çok az sayıda kişi kendi dallarında çok
kısıtlı olan kamu kurumlarında çalışmakta, kimileri ise özel sektörde istihdam
edilmektedir. Ziraat Mühendislerinin bir kısmı da kendi mesleğiyle ilgisi olmayan
işlerde çalışmaktadırlar. İş bulmakta güçlük çeken Ziraat Mühendislerine birde
her yıl mezun olanlar eklendiğinden ileride istihdam durumlarının pek
değişeceği söylenemez.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim süresince tüm harcamalar öğrenciye aittir.
İsteyen öğrenciye Kredi ve Yurtlar Kurumu tarafından öğrenim kredisi
verilmektedir.
Staj süresince işletmeler öğrenciye bir miktar ücret ödemektedir. Bu ücret
işletmelerin ücret politikasına göre değişmektedir.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrası kazanç çalışılan kurumun statüsüne, çalışma süresine,üstlenilen
sorumluluğun derecesine göre değişmektedir. Kamu sektöründe çalışanlar 8.
dereceden ve asgari ücretin 2-3 katı düzeyinde ücret almaktadır. Özel sektörde
bu ücret kişinin çalıştığı işyerinin büyüklüğüne ve kişinin gösterdiği performansa
göre değişmektedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
G- MESLEKTE İLERLEME
Üniversitede çalışmak isteyenler araştırma görevlisi olarak göreve başlarlar;
akademik çalışmalarında başarılı oldukça yardımcı doçentlik, doçentlik ve
profesörlük gibi basamaklara yükselme olanağına sahiptirler.
Başarılı olanlar işletmelerde yönetici olabilmektedirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi
olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Biyologluk,
 Orman Mühendisliği,
 Peyzaj Mimarlığı,
 Bahçe Bitkileri, Fidan / Fidecilik, Bağcılık Teknikerliği.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2008,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 M.E.B. Bağlı Eğitim Kurumları Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme
Yönetmeliği- 2000,
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder