4 Kasım 2010 Perşembe

ÜSTÜN ZEKALILAR ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
ÜSTÜN ZEKALILAR ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda üstün zekalı öğrencilere çeşitli bilgi, beceri ve
tutumları kazandırmak üzere eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Üstün Zekalılar Öğretmeninin, üstün zekalı öğrencilere hangi bilgi, beceri, tutum
ve davranışları hangi yöntemlerle kazandıracağı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
onaylanan öğretim programlarında (müfredat programı) belirtilmiştir.
Üstün Zekalılar Öğretmeni bu program çerçevesinde;
 İlköğretimin birinci kademesindeki üstün zekalı çocukların ders
programlarının oluşturulması ve uygulanmasına yönelik çalışmalara katılır,
 Çocuğa kişilik kazandırmak ve onu hayata hazırlamak için eğitim ve öğretim
yöntemlerini sabırla, şefkatle ve bilhassa çocuğun kişisel özellik ve
yeteneklerini dikkate alarak uygular,
 Eğitim ve öğretiminden sorumlu olduğu çocukların davranışlarını gözlemler,
yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler,
 Yemekhanede, bahçede, spor faaliyetlerinde ve boş zamanlarını
değerlendirme sırasında çocuklarla beraber olmak suretiyle onlara iyi
alışkanlıklar kazandırmak, olumsuz davranışlara karşı önleyici tedbirler
almak için rehberlik yapar,
 Nöbetçi olduğu günlerde okulda düzen ve disiplini sağlamak üzere görev
yapar.
 Öğrenci velileri ile yakın ilişki kurarak, işbirliği ile eğitimi yürütür.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, ünite ve plan defterleri,
bireyselleştirilmiş eğitim programları, not defteri, yoklama defteri,
Kırtasiye malzemeleri
Bilgisayar
Okul laboratuar malzemeleri
Kitap,Büro makinaları,TV,Video,Ses kasetleri vb.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Üstün Zekalılar Öğretmeninin hem alanıyla hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Üstün Zekalılar Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ve sayısal yeteneği gelişmiş,
 Sosyal bilimlerle ve özellikle psikolojiyle ilgili,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Üstün Zekalılar Öğretmeni Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ve özel okullarda
bireysel ve grupla eğitim yapabilecek şekilde düzenlenmiş sınıf ortamında çalışır.
Çalışma ortamı temiz ve gürültülüdür. Uzun süre ayakta kalabilirler. Çalışırken
meslektaşları ve velilerle iletişim halindedirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Üstün
Zekalılar Öğretmenliği bölümünde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Psikoloji,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavında (LYS)
“Üstün Zekalılar Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “YGS-6” puan
almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Üstün Zekalılar Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yüksek
öğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal
Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür ve
Sınıf Öğretmenliği, Türkçe-Matematik, Fen, Fen Bilimleri, Klasik Fen, Matematik
ve Tabii Bilimler alanları, Anadolu öğretmen lisesi ve öğretmen lisesi ortaöğretim
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
kurumlarının Yabancı Dil alanları mezunları ile Öğretmen Okulu ve Köy
Enstitüsünden mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından
yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. (Kılavuz Tablo
3A)
Ancak kendi alan/kol/bölümlerin dışında bir yüksek öğretim programlarını tercih
eden adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
Meslek liselerinin; Çocuk Gelişimi, Çocuk Gelişimi ve Bakımı, Çocuk Gelişimi ve
Eğitimi bölümlerinden mezun olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime
Geçiş Sınavını (YGS) kazanıp, Üstün Zekalılar Öğretmenliği lisans programını
tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun
olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince;
1 Yıl: Temel Matematik, Genel Biyoloji, Uygarlık Tarihi, Türkçe-Yazılı Anlatım,
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Yabancı Dil, Özel Eğitim, Eğitim Bilimine Giriş,
Üstün Zekalıların Eğitimine Giriş, Türk Tarihi ve Kültürü, Genel Coğrafya,
Bilgisayar, Türkçe-Sözlü Anlatım, Eğitim Psikolojisi,
2. Yıl: Üstün Zekalılar İçin Müfredatın Farklılaştırılması, Genel Fizik, Genel
Kimya, Fen ve Teknoloji Laboratuar Uygulamaları, Türk Dili-Ses ve Şekil Bilgisi,
Trafik ve İlkyardım, Bilgisayar, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Öğretim İlke ve
Yöntemleri, Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Çevre
Eğitimi, Sanat Eğitimi, Türk Dili-Cümle ve Metin Bilgisi, Üstün Zekalı ve
Yeteneklilere Müzik Öğretimi, Güzel Yazı Öğretimi, İstatistik, Öğretim
Teknolojileri ve Materyal Tasarımı,
3. Yıl: Eleştirel Düşünce Becerileri, Bireyselleştirilmiş Öğretim Planları
Geliştirme ve Değerlendirme, Matematik Öğretimi, Fen ve Teknoloji Öğretimi,
Üstün Zekalı ve Yeteneklilere İlk Okuma ve Yazma Öğretimi, Üstün Zekalı ve
Yeteneklilere Hayat ve Sosyal Bilgisi Öğretimi, Felsefe, Ölçme ve
Değerlendirme, Sınıf Yönetimi, Üstün Zekalı ve Yeteneklilere Sosyal beceri
Eğitimi, Üstün Zekalı ve Yetenekliler için Çocuk Edebiyatı, Üstün Zekalı ve
Yeteneklilere Türkçe Öğretimi, Üstün Zekalı ve Yeteneklilere Beden Eğitimi ve
Spor Kültürü, Topluma Hizmet Uygulamaları, Normal Sınıflarda Üstün Zekalı ve
Yeteneklilerin Eğitimi, Okul Deneyimi
4. Yıl: Üstün Zekalı ve Yeteneklilere Duyuşsal Eğitim, Drama, Cumhuriyet
Dönemi Türk Edebiyatı, Üstün Zekalı ve Yeteneklilere Görsel Sanatlar Öğretimi,
Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik, Üstün Zekalı ve Yeteneklilerde Öğrenme
Güçlüğü, Üstün Zekalı ve Yeteneklilere Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi, Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi Eğitimi, Üstün Zekalı ve Yeteneklilere Rehberlik, Türk
Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Üstün Zekalılar Öğretmenliği” lisans
diploması ve “Üstün Zekalılar Öğretmeni” veya "Özel Eğitim Öğretmeni" unvanı
verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Üstün Zekalılar Öğretmenlerinin büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
okullarda sınıf öğretmeni olarak atanmaktadır. Ayrıca Bilim ve Sanat Merkezi adı
altında üstün zekalı öğrencilerin eğitim aldıkları özel eğitim kurumlarında çalışma
imkanları mevcuttur.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan
belli koşulları taşıyanlara MEB’ce burs sağlanır. Öğrenciler eğitimleri süresince
Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler. Bu
konudaki duyuru her yıl yayınlanan öğrenci seçme sınav kılavuzunda yapılmaktadır.
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında
öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade
edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları
Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu
öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel eğitim kurumlarında görev alan öğretmenlerin ücretleri değişiklikler
göstermektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Üniversitelerde lisans üstü eğitiminden sonra araştırma görevlisi, doçent ve
profesör unvanını alabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 İşitme Engelliler Öğretmenliği,
 Görme Engelliler Öğretmenliği,
 Zihin Engelliler Öğretmenliği,
 Sınıf Öğretmenliği,
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 MEDAK (Meslek Danışma Komisyonu) üyesi kuruluşlar
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder