4 Kasım 2010 Perşembe

TEKSTİL ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TEKSTİL ÖĞRETMENİ
____________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, tekstil
ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Tekstil ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Tekstil Öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitiminden sorumlu olduğu grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuvar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime
hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin
bakımlarını ve basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile işletmelerdeki gelişmeleri izler, bunların
öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri eğitim-öğretim programı, yıllık ve günlük
çalışma planları, not defteri, ders defteri, yoklama fişi, öğrenci iş takip
formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları,
meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV., video bantları, slayt,
transparan, bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.)
 Çeşitli bitkisel ve kimyasal lifler, pamuk, keten, kenevir, yün, ipek.
 Tekstil alanı ile ilgili araç-gereçler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Tekstil Öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Tekstil Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine ve matematiğe ilgi duyan,
 Hesap yapmaktan hoşlanan,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Tekstil Öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar, görevini
genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı lif tozu yüklü ve oldukça gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesinde "Tekstil
Öğretmenliği” bölümünde verilmekte iken bu bölüme yeni öğrenci
alınmamaktadır. Aşağıdaki meslek eğitimine ilişkin diğer başlıklarda yer alan
bilgiler “Tekstil Öğretmenliği” lisans programına öğrenci alındığı döneme ilişkin
bilgilerdir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Fizik, Kimya,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) ilgili lisans programları için yeterli “Sayısal-1
(SAY-1) ” puan almak,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzunda ilgili lisans programlarından en az bir yükseköğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Meslek Liselerinin, Dekoratif El Sanatları, El Sanatları, El Sanatları ve Çiçek, El
Sanatları Teknolojisi, Dekoratif Sanatlar, Boya Apre, Boya-Baskı-Desen, Tekstil,
Tekstil Boya-Apre, Tekstil Boya- Baskı-Desen, Tekstil Teknolojisi, Düz Örgü
(Triko), Dokuma, İplik, İplikçilik, Kalite Kontrol (Tekstil), Örgü Teknolojisi,
Örme, Örme Teknolojisi, Tekstil, Tekstil Dokuma, Tekstil İplik, Tekstil
İplikçilik, Tekstil (Örme Teknolojisi), Tekstil Kalite Kontrol, Tekstil Örme, Örme
Hazır Giyim, Trikotaj, Tekstil Tasarımı, Tekstil Teknolojisi, Triko Desen,
Yuvarlak Örgü (Penye) Tekstil Konfeksiyon, Konfeksiyon, Moda Tasarım, Moda
(Giysi) Tasarım, Hazır Giyim, Giyim Üretim Teknolojisi, Triko Konfeksiyon
bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını
(ÖSS) kazanıp, Tekstil Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri
durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre
öncelikle yerleştirilmektedirler.
Moda ve Tekstil Tasarımı, Örme, Pamuk Eksperliği ve İplikçilik, Pamuk Pazarlama
ve İplikçilik, Tekstil, Tekstil Baskı, Tekstil Dokuma, Tekstil İplikçilik, Tekstil
Teknolojisi ön lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan
Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde yukarıdaki lisans
programlarından birine dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince öğrenciler; Genel Dokuma Teknolojisi, Genel Boya-Apre
Teknolojisi, Genel Hazır Giyim teknolojisi, Pamuklu Dokuma Teknolojisi, Yünlü
Dokuma Teknolojisi, Pamuk İpliği Teknolojisi, Tekstilde Kimyasal Testler,
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Birey ve Öğrenme Süreci, Eğitim Teknolojisi,
Mikro Öğrenme gibi dersler alırlar.
Fakülte son sınıfta öğrenciler bir yarı yıl öğretmenlik uygulaması yaparlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanlarıyla ilgili lisans diploması ve "Teknik
Öğretmen" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı endüstri
meslek lisesi, teknik lise, kız meslek lisesi, Anadolu kız meslek lisesi vb. okullarda,
Tekstil Teknolojisi alanının İplik, Endüstriyel Dokuma, Endüstriyel Örme, Tekstil
Laborantlığı, Terbiye Teknolojileri dallarının alan ortak ve dal dersleri; alanın
diğer dallarının bu dallarla ilgili alan ortak ve dal derslerini; diğer alanların bu
dallarla ilgili alan ortak/dal derslerini vermektedirler.
Özel sektörde yönetici veya teknik eleman olarak da çalışabilirler.
İsteyenler kendi işlerini kurabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel
Müdürlüğü'nün verdiği öğrenci kredisinden yararlanmak mümkündür.
Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir.
Bunların dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da
yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrasında, Devlet okullarında öğretmen olarak göreve başlayan
öğretmenler 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre 8. derecenin 1.
kademesinden aylıkla göreve başlayarak maaş, yan ödeme, ek ders ücreti alırlar.
Görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi bulunduğu takdirde
döner sermaye ücretinden belli oranda pay alırlar.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Tekstil Öğretmeni olarak göreve başlayanlar lisans eğitiminden sonra alanlarında
mastır ve doktora eğitimi alarak, yüksek öğretim kurumlarında öğretim üyesi
olabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Boya-Apre Öğretmenliği,
 Dokuma Öğretmenliği.
 Tekstil Terbiye Öğretmenliği
 Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu-2010,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 MEB’in 80 Sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder