4 Kasım 2010 Perşembe

TEKSTİL DOKUMA ve ÖRGÜ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TEKSTİL DOKUMA ve ÖRGÜ ÖĞRETMENİ
__________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, tekstil
dokuma ve örgü ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Tekstil-dokuma ve örgü ile ilgili, hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi
yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Tekstil-dokuma ve örgü öğretmeni, bu program çerçevesinde,
Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
Sorumlu olduğu atölye, laboratuar vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve
basit onarımlarını yapar.)
Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik
eder,
Çevresindeki sanayi kuruluşları ve işletmelerindeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları
saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde
bulunur,
Teknolojik gelişmeleri izler ve programlara yansıtır.
Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma
planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, meslek alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
 Çeşitli bitkisel ve kimyasal lifler, pamuk, keten, kenevir, yün, ipek.
 Tekstil alanı ile ilgili araç-gereçler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
 Tekstil-dokuma ve örgü öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği
ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
 Tekstil-dokuma ve örgü öğretmeni olmak isteyenlerin;
 El becerisi ve estetik görüş sahibi,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli
 Girişimci kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Tekstil-dokuma ve örgü öğretmeni, sınıfta, atölyede, laboratuarda ve
işletmelerde görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı lif
tozu yüklü ve oldukça gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitim üniversitelere bağlı Teknik Eğitim Fakültelerinde verilmekte
iken bu bölüme artık öğrenci alınmamakta olup, eğitimle ilgili bilgiler eğitimin
devam ettiği dönem için geçerlidir.
Mesleğin eğitimi Gazi Üniversitesi Üniversitelerin, Mesleki Eğitim Fakülteleri
“Tekstil-Dokuma ve Örgü Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Kimya,
 Biyoloji,
 Alanı ile ilgili meslek dersleri.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) yeterli “Sayısal-1 (SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları
ve Kontenjanları Kılavuzu’ndan “Tekstil-dokuma ve örgü öğretmenliği” lisans
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Ayrıca meslek liselerinin;
Boya Apre, Boya-Baskı-Desen, Tekstil, Tekstil Boya-Apre, Tekstil Boya- Baskı-
Desen, Tekstil Teknolojisi, Dokuma, Düz Örgü (Triko), İplik, İplikçilik, Kalite
Kontrol (Tekstil), Örgü Teknolojisi, Örme, Örme Teknolojisi, Tekstil, Tekstil
Dokuma, Tekstil İplik, Tekstil İplikçilik, Tekstil Kalite Kontrol, Tekstil Örme,
Tekstil Tasarımı, Tekstil (Örme Teknolojisi), Tekstil Teknolojisi, Triko Desen,
Yuvarlak Örgü (Penye), Hazır Giyim, Giyim Üretim Teknolojisi, Konfeksiyon, Moda
Tasarım, Moda (Giysi) Tasarım, Tekstil (Konfeksiyon), Triko Konfeksiyon
bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını
(ÖSS) kazanıp, Tekstil Dokuma ve Örgü Öğretmenliği lisans programını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara
göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
Dokumacılık ve El Sanatları, El Sanatları, Geleneksel El Sanatları, Halı ve Kilim,
Halıcılık, Halıcılık ve Desinatörlüğü, Örme, Tekstil, Tekstil Baskı, Tekstil
Dokuma, Tekstil İplikçilik Önlisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM
tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Tekstil-
Dokuma ve Örgü öğretmenliği ” programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim süresince aşağıdaki dersleri alırlar;
a) Genel Kültür Dersleri:
Genel Matematik, İnkılap Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil,
b) Meslek Dersleri:
Yıl;
Temel Bilgi Teknolojisi Kullanımı, Tekstil Kimyası, Lif Teknolojisi, Temel Örgü
Teknikleri, Temel İşleme Teknikleri, Temel Sanat Eğitimi, İplik Teknolojisi,
Temel Dokuma Teknikleri, El sanatlarına Giriş, Temel Süsleme Tarihi, Makine
Teknolojisi, Örme Kumaş Tasarımı ve Analizi, Örme Bilgisi, Örme Teknolojisi
2. Yıl;
Halk Bilimi, Tekstil Makinaları Bilgisi, Boya ve Apre Teknolojisi, Dokusuz
Tekstil Yüzeyleri, Trikotaj Teknikleri, Türk Süsleme Motifleri, Temel Dikiş
Teknikleri, Teknik resim, , Dokuma Teknolojisi Bitkisel Örücülük, Dokuma
Örgü Sanatlarında Tasarım İlkeleri, Trikotaj Teknikleri, Moda Resmi, Kalıp
Hazırlama Teknikleri, Dokusuz tekstil yüzeyleri teknolojisi ve kullanım alanları
3.Yıl;
Dokuma Teknolojisi, Halı Bilgisi, Kumaş Analizi, Kirkitli Düz Dokumalar,
Tekstil Restorasyonu, Genel İşletme, Halı Desen Tasarımı, Doğal Boyalar, Alan
Araştırma Teknikleri, Bilgisayar Destekli Tasarım,
4.Yıl;
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Üretimde Maliyet Hesapları, El Halıcılığı, Tekstil Boya Baskı Teknikleri, Sergi
Grafiği, Dokuma Örgü Üretimi, Tekstilde Kalite ve Kontrol Teknikleri,
Geleneksel El Sanatları, gibi dersler alırlar.
c) Mesleki Formasyon Dersleri:
Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Temel Bilgisayar Bilimleri, Okul Deneyimi,
Gelişim ve Öğrenme, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Öğrenim
Teknikleri ve Materyal Geliştirme, Sınıf Yönetimi, Özel Öğretim Yöntemleri.
Ayrıca eğitim sırasında okullarda ve işletmelerde uygulama çalışmaları da
yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara lisans diploması ve “Tekstil-dokuma ve örgü
öğretmeni " unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı endüstri
meslek lisesi, teknik lise, kız meslek lisesi, anadolu kız meslek lisesi vb. okullarda
El Sanatları, El Sanatları Teknolojisi, Tekstil Dokuma-Örgü alanlarında görev
yapmaktadırlar
Özel sektörde teknik eleman veya yönetici olarak da çalışabilirler
İsteyenler kendi işlerini kurabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunca
verilen öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi
ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda öğretmenliğe hak kazanan ve meslek dersi öğretmeni olarak görev
alanlar, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 8. derecenin 1. kademesinden
aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda çalışırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık
belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir.
Tekstil dokuma ve örgü öğretmenleri ek ders ücreti alabildikleri gibi, görev
yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye işletmesi faaliyetleri kapsamında
sipariş işler yaparak aylık gelirini artırma imkanına da sahiptir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı, Bölüm Şefi, Atölye şefi vb.).
Üniversitelerde lisans üstü eğitimden sonra araştırma görevlisi, doçent ve
profesör unvanını alabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Boya-Apre Öğretmenliği,
 Dokuma Öğretmenliği,
 Tekstil Mühendisliği.
 Trikotaj öğretmenliği
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak
atanacakların atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim
programları ve aylık karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile değişiklik
yapılmasına dair esaslar (12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı) ve bu
kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu
Kararı,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Kılavuzu,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu ,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
 Meslek Danışmanı Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder