4 Kasım 2010 Perşembe

TALAŞLI (TESVİYE) ÜRETİM ÖĞRETMENLİĞİ

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
TALAŞLI (TESVİYE) ÜRETİM ÖĞRETMENLİĞİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, Tesviye
meslek alanı ile eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Tesviye meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
 Tesviye öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını
ve basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere
rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları
saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde
bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları,
not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek
alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar.
Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV., video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb)
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
Tesviye bölümü meslek dersleri öğretim programında yer alan bilgi ve becerilerin,
öğrencilere öğretilmesi için gerekli olan; malzemeler, atölye ve laboratuar
donanımları, el aletleri, cihazlar, makineler ve eğitim setleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Tesviye bölümü atölye ve meslek dersi öğretmeninin hem alanı hem de
öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Tesviye öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Tesviye öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar, görevini
genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü, yağlı ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Mesleğin eğitimi aşağıda belirtilen Üniversitelerde “Talaşlı Üretim
Öğretmenliği” bölümünde verilmekte iken bu bölüme artık öğrenci
alınmamakta olup, eğitimle ilgili bilgiler eğitimin devam ettiği dönem için
geçerlidir.
Mesleğin eğitimi aşağıda belirtilen Üniversitelerin “Talaşlı Üretim Kalıpçılık
Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir.
 Cumhuriyet Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Sivas)
 Dumlupınar Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Kütahya)
 Fırat Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Elazığ)
 Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Ankara)
 Karabük Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Matematik,
 Fizik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Kalıpçılık Öğretmenliği/Talaşlı Üretim
Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “Sayısal-1 (SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve
Kontenjanları Kılavuzu’nda “Kalıpçılık Öğretmenliği/Talaşlı Üretim
Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını
tercih etmek gerekmektedir.
 Meslek liselerinin;
 Bilgisayar Destekli Endüstriyel Modelleme, Bilgisayarlı Nümerik Kontrol
(CNC), Makine Model, Mikroteknik, Model/Modelcilik, Nümerik Kontrollü
Makineler (CNC), Endüstriyel Mekanik, Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi,(
Elektronik), Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi, (Mekanik/Makine), Makine,
Mekatronik, Motorlu Araçlar Teknolojisi,
 Otomotiv Teknolojisi, Hidrolik ve Pnömatik, Hidrolik ve Pnömatik Teknolojisi,
Kalıp, Kalıpçılık, Tesviye
 Bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme
Sınavını (ÖSS) kazanıp, “Kalıpçılık Öğretmenliği/Talaşlı Üretim
Öğretmenliği” lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ek puan
almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler.
MESLEK EĞİTİMİ
Bilgisayar Destekli Makine,Bilgisayar Destekli Makine-Resim-Konstrüksiyon,
Endüstriyel Otomasyon,Makine,Makine Yağları ve Yağlama Teknolojisi,Makine-
Resim-Konstrüksiyon,Raylı Sistemler Makine Teknolojisi,Termik Santral
Makineleri
Ön lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından a
çılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Talaşlı Üretim
Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
 Bilgisayar Destekli Endüstriyel Kalıpçılık,
 Bilgisayar Destekli Makine,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
 Bilgisayar Destekli Makine-Resim- Konstrüksiyon,
 Döküm,
 Endüstriyel Kalıpçılık,
 Endüstriyel Otomasyon,
 Kalıpçılık,
 Makine,
 Makine Yağları ve Yağlama Teknolojisi,
 Makine-Resim-Konstrüksiyon,
 Metal İşleri,
 Metalografi ve Malzeme Muayenesi,
 Termik Santral Makineleri
Ön lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş
Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Kalıpçılık Öğretmenliği” lisans programına
dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler;
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi,
Beden Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Üretim Teknolojisi, Tasarı Geometri, Tornalama Tekniği, Frezeleme Tekniği,
Üretim Yöntemleri, Malzeme Bilgisi, Meslek Resmi, Statik, Kalıp Tekniği, Taşlama
ve Alet Bileme Tekniği, Kalite Kontrol, Dinamik, Cisimlerin Dayanımı, Tesviye
Kullanımı, Ekonomi, İstatistik, Termo Dinamik, Akışkanlar Mekaniği, Makine
Elemanları, CAD, Seri Üretim Teknikleri, CNC Tezgahlarda Üretim Tekniği,
Mekanizma Tekniği, Kalıp Tasarımı, Elektro-Erezyon, Endüstriyel Ölçme, Makine
Dinamiği, Standartlar, Otomat Tezgahlar, Prototip Geliştirme, Elektrik-
Elektronik Bilgisi, Zaman ve Hareket Etüdü, Hidrolik ve Pnömatik, Takım
Tasarımı.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metotları, Öğrenci ve Gurup
Çalışmaları, İş Analizi ve Program Geliştirme, Öğretim Metotları, Eğitimde Ölçme
ve Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Mikro Öğretim, Okul Öğrenci İlişkileri.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Ayrıca, bu dersler dışında mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek
dersleri de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek
liselerinde öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara ''Kalıpçılık Öğretmenliği/Talaşlı Üretim
Öğretmenliği” lisans diploması ve “Teknik Öğretmen” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Teknik Eğitim Fakültelerinin Talaşlı Üretim Öğretmenliği Bölümünü bitirenler,
kamu ve özel kurum ve kuruluşlarına bağlı, mesleki ve teknik ortaöğretim okulları
ile çıraklık ve yaygın eğitim Kurumlarının Gemi Ressamlığı Makine, Plastik
Teknolojisi, Raylı Sistemler Makine, Ortopedik Protez-Ortez ve Kalıp öğretmeni
alanında olarak görev yapmaktadırlar.
Meslek alanı ile ilgili her tür ve seviyedeki kamu ve özel sektörde eğitici veya
teknik eleman olarak da görev alabilirler. Ayrıca kendi işini kurarak işveren olarak
çalışma şansına sahiptir.
Ülkemizin mesleki ve teknik öğretim okul ve kurumlarındaki gelişme ve
yaygınlaşma ile endüstrideki teknolojik gelişmelere paralel olarak tesviye meslek
alanında atölye ve meslek dersleri öğretmeni ile teknik eleman ihtiyacının sürekli
artış göstermesi karşısında işsizlik söz konusu değildir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun imkanlarından veya
çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrasında, öncelikle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik
öğretim okul ve kurumlarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak görev
alanlar, maaş, yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar. (Teknik eleman olmaları sebebi
ile 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar) Görev yaptıkları okul
bünyesinde döner sermaye işletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak
aylık gelirini artırma imkanına da sahiptirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev almak istemesi halinde, aldığı
görevin niteliğine göre ücretlerde farklılık olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Mesleki ve teknik öğretim okullarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak
göreve başlayan teknik öğretmenler; atölye şefi, laboratuar şefi, bölüm şefi,
müdür yardımcısı ve okul müdürlüğüne yükselebilirler. Milli Eğitim Bakanlığı
Merkez Teşkilatındaki birimlerde de görev alabilirler.
Özel sektörde ise; teknik uzman olarak görev alarak kalite kontrol şefliği, imalat
şefliği, imalat müdürlüğü, teknik müdürlük, kısım amirliği, eğitim müdürlüğü vb.
kademelere yükselebilirler.
İsterlerse yüksek lisans yaparak, üniversitelerde; araştırma görevlisi, öğretim
üyesi, doçent ve profesörlük görevlerine yükselebilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
Ayrıca, teknik eğitim fakültesini bitirdikten sonra, mühendislik fakültesine
devam edebilmek için sınava girip başarı olmaları halinde, İlgili Fakültede bir yıl
daha okumak kaydıyla alanında mühendislik diploması da alabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Makine Mühendisliği,
 Makine Resmi ve Konstrüksiyon Öğretmenliği,
 Makine Teknikerliği,
 Makine Teknisyenliği,
 Kalıp Öğretmenliği,
 Kalıp Teknisyenliği,
 CNC Nümerik Kontrollü Makineler Öğretmenliği.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 7
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞCİ SAĞLIĞI
Mekanik ve otomatik tezgah ve araçlarla çalışmaları sebebi ile parmak, el, kol
kesilmesine karşı dikkatli olunmalı ve gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
Meslek elemanları,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak
Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek
Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin
Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı ve ek kararı ve bu kararda
değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı)
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder