4 Kasım 2010 Perşembe

SINIF ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
SINIF ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere, okuma-yazma, temel vatandaşlık,
matematik, sosyal bilimler, doğa bilimleri, sanat, spor gibi konularda eğitim veren
kişidir.
GÖREVLER
Sınıf öğretmeninin öğrencilere hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışları, hangi
yöntemlerle kazandıracağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve
ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Sınıf öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği sınıfın düzeyine uygun yıllık, aylık, haftalık ve günlük çalışma
planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere temel
vatandaşlık davranışları kazandırır.
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Eğitim ile ilgili sorunları gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına
yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Öğrenci velileri ile yakın ilişki kurarak, işbirliği ile eğitimi yürütür.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
 Ders kitapları,
 Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Sınıf öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
 Sınıf öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ve sayısal düşünme yeteneği gelişmiş,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Sınıf öğretmeni, sınıfta görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı Eğitim Fakültelerinin
"Sınıf Öğretmenliği" bölümlerinde verilmektedir.
 Abant İzzet Baysal Üni. (Bolu) Eğitim Fakültesi,
 Adıyaman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
 Adnan Menderes Üni. Eğitim Fakültesi,
 Afyon Kocatepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
 Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
 Ahi Evran Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
 Akdeniz Üni. Eğitim fakültesi,
 Aksaray Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
 Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
 Anadolu Üniversitesi Eskişehir Eğitim Fakültesi,
 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi,
 Artvin Çoruh Üniversitesi Eğitim Fakültesi,
 Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi,
 Başkent Üni. Eğitim fakültesi
 Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi,
 Celal Bayar Üni. (Manisa) Eğitim Fakültesi,
 Cumhuriyet Üni. (Sivas) Eğitim Fakültesi,
 Çanakkale Onsekiz Mart Üni. Eğitim Fakültesi,
 Çukurova Üni. (Adana) Eğitim Fakültesi,
 Dumlupınar Üniversitesi,(Kütahya) Eğitim Fakültesi
 Dicle Üni. (Diyarbakır) Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi,
 Dokuz Eylül Üni. (İzmir) Buca Eğitim Fakültesi,
 Eğe Üni. Eğitim Fakültesi
 Erciyes Üniversitesi, (Kayseri) Eğitim Fakültesi
 Erzincan Üniversitesi Siirt Eğitim Fakültesi,
 Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
 Fırat Üniversitesi Elazığ, Eğitim Fakültesi,
 Gazi Üni. (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Gaziantep Üni. Adıyaman Eğitim Fakültesi,
 Gaziosmanpaşa Üniversitesi,(Tokat) Eğitim Fakültesi,
 Giresun Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
 Hacettepe Üni. (Ankara) Eğitim Fakültesi,
 Harran Üniversitesi Üniversitesi,(Şanlıurfa) Eğitim Fakültesi
 İnönü Üni. (Malatya) Eğitim Fakültesi,
 İstanbul Üni. Eğitim Fakültesi,
 Kafkas Üniversitesi,(Kars) Eğitim Fakültesi,
 Karadeniz Teknik Üni. (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi,
 Kastamonu Üniversitesi, Rize Eğitim Fakültesi,
 Kırıkkale Üni. Eğitim Fakültesi,
 Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
 Kocaeli Üni. Eğitim Fakültesi,
 Marmara Üni.Atatürk Eğitim Fakültesi,
 Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Mersin Üni. Eğitim Fakültesi,
 Muğla Üniversitesi (Muğla ) Eğitim Fakültesi,
 Mustafa Kemal Üni. (Hatay) Eğitim Fakültesi,
 Niğde Üni. Eğitim Fakültesi,
 Ondokuz Mayıs Üni. (Samsun) Amasya Eğitim Fakültesi,
 Pamukkale Üni. (Denizli) Eğitim Fakültesi,
 Rize Üni. Eğitim Fakültesi
 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi,
 Selçuk Üni. (Konya) Eğitim Fakültesi,
 Siirt Eğitim Fakültesi,
 Sinop Üni Eğitim Fakültesi,
 Trakya Üniversitesi( Edirne) Eğitim Fakültesi
 Uludağ Üni. (Bursa) Eğitim Fakültesi,
 Uşak Üni Eğitim Fakültesi,
 Yüzüncü Yıl Üni. (Van) Eğitim Fakültesi,
 Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe, matematik,
 Coğrafya, tarih gibi sosyal bilimlerle ilgili dersler,
 Fen bilimleri ile ilgili dersler,
 Psikoloji.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)
"Sınıf Öğretmenliği" lisans programı için yeterli “TM-2” puan almak.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
"Sınıf Öğretmenliği" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını
tercih etmek gerekmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal
Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat ve Genel Kültür,
Türkçe-Matematik, Fen, Fen, Bilimleri, Klasik Fen, Matematik ve Tabii Bilimler,
Yabancı Dil alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM
tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre
daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Anadolu Öğretmen Lisesi ve Öğretmen Lisesi adlı ortaöğretim kurumlarının
mezun olanlar ile Öğretmen Okulu ve Köy Enstitüsünden mezun olanlar ÖSYM
tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, “Sınıf Öğretmenliği”
lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer
bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler
Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden
adayların yerleşme şansları azalmaktadır.
“Eğitim Ön lisans, İlkokul Öğretmenliği,” ön lisans programını bitirenler ÖSYM
Başkanlığınca yapılan Dikey Geçiş Sınavında (DGS) başarılı oldukları takdirde;
“Sınıf Öğretmenliği” lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. 4. sınıfta (7. yarıyılda) 1 ay süreyle ilköğretim
okullarında alan uygulaması ve staj yapılır. 8. Yarıyılda ise "Uygulama Semineri"
vardır.
Eğitim süresince;
1. YIL: Genel Tarih, Genel Coğrafya, Temel Matematik, Yurttaşlık Bilgisi,
Eğitime Giriş, Psikolojiye Giriş, Sosyolojiye Giriş, Felsefeye Giriş, Eğitim
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Sosyolojisi, Eğitim Felsefesi, Türk Dili, Yabancı Dil, Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi, Resim-Müzik, Beden Eğitimi.
2. YIL: Türk Edebiyatı, Türk Tarihi, Ülkeler Coğrafyası, Temel Kimya, Genel
Biyoloji, İlkokullar İçin Matematik, Gelişim Psikolojisi, Öğrenme Psikolojisi,
İstatistik, Araştırma Teknikleri, Yabancı Dil, Müzik, Resim İş ve Yazı, Beden
Eğitimi ve Oyun.
3. YIL: Okuma ve Yazma Öğretimi, Türkçe Öğretimi, Matematik Öğretimi,
İlkokullar İçin Sosyal Bilgiler, İlkokullar İçin Fen ve Tabiat Bilgisi, Ölçme ve
Değerlendirme, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Din Kültürü ve Ahlak, Sağlık
Bilgisi ve İlkyardım, Resim İş ve Yazı Öğretimi, Müzik Öğretimi, Beden Eğitimi ve
Oyun Öğretimi, İlkokullarda Gözlem, Yabancı Dil.
4. YIL: Fen ve Tabiat Bilgisi Öğretimi, Hayat ve Sosyal Bilgisi Öğretimi, Eğitim
Teknolojisi, Rehberlik ve Ruh Sağlığı, Bilgisayar Kullanma ve Öğretimi, Halk
Eğitimi, İlköğretimde Program ve Geliştirilmesi, Okul Yönetimi ve denetimi, Özel
Eğitime Giriş, Çocuk Edebiyatı, Türk Kültürü, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi,
Yabancı Dil, Yan Alan, Staj Çalışmaları ve Uygulama Semineri dersleri
verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve ''Sınıf
Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek eğitimini tamamlayan kişiler Milli Eğitim Bakanlığınca , ilköğretim okulları,
yatılı ilköğretim bölge okullarına, sınıf öğretmeni olarak atanırlar.
Öğretmenlik şu anda ülkemizde istihdamı en kolay meslek olarak
nitelendirilmektedir. Sınıf öğretmenleri Milli Eğitim Bakanlığına bağlı özel eğitim
öğretim kurumlarında da isterlerse çalışabilirler.
Gelecekte Meslekte Görülebilecek Değişiklikler
Öğretmenlik mesleği şimdi olduğu gibi gelecekte de aynı özveriyi, samimiyeti,
sorumluluğu ve hızlı çalışma temposunu gerektirecektir. Gelecekte; kullanılan
yöntem, materyal ve araçlarda değişiklikler olacağı düşünülmektedir. Görsel yayın
ve kaynaklardan da her geçen gün daha çok faydalanılmaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan
belli koşulları taşıyanlara MEB'ca burs sağlanır.
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenime
katkı(harç) öğrenci kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı
kredi ve burs olanaklarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları
Yasası’na göre 9. derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu
öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim-öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları
anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi
alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma
görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
Özel bilgi ve yetenek isteyen müzik, resim-iş, beden eğitimi, din kültürü ve ahlak
bilgisi derslerinde hizmet-içi eğitim kurslarıyla yetiştirildikleri takdirde yurtiçi
ve yurtdışında eğitici-öğretici olarak görev alabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Anaokulu Öğretmenliği.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 7
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 2008 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak
atanacakların atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim
programları ve aylık karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile
12.07.2004 tarih ve 119 sayılı karar ve bu kararda değişiklik yapılan
12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder