4 Kasım 2010 Perşembe

SANAT TARİHİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
SANAT TARİHİ ÖĞRETMENİ
____________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere sanat tarihi ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Sanat tarihi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
 Sanat tarihi öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile
ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için
ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev
yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama defteri,
Ders kitapları,
Sanat ansiklopedileri, slâyt, projektör, video .
Okul araç ve gereçleri,
Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Sanat tarihi öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile
ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Sanat tarihi öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Resim, mimarlık, heykel gibi görsel sanat ürünlerinin özellikleri ve tarihsel
gelişimi ile ilgili,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Sanat tarihi öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür.
Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Üniversitelerin eğitim Fakültelerinde ''Sanat Tarihi Öğretmenliği'' bölümü
bulunmamaktadır. ''Edebiyat Fakülteleri'' ile ''Fen - Edebiyat Fakülteleri''nin
''Sanat Tarihi Bölümünü” ile “Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü Sanat Tarihi Ana
Bilim Dalı” mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans
Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile
açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlar, lise
ve dengi okullarda Sanat Tarihi Öğretmeni olabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Türk Dili ve Edebiyatı,
 Tarih,
 Resim.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)
Sanat Tarihi lisans programı için yeterli “TS-2”, Arkeoloji ve Sanat Tarihi
Bölümü Sanat Tarihi Ana Bilim Dalı için “TS-1” puan almak.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda bu
lisans programları ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal
Bilimler, Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat, Genel Kültür,
Sanat, Sanat (Müzik), Sanat (Resim), Sanat (Tiyatro), Müzik ve Resim,
alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan
yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir
ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih
eden adayların yerleşme şansları azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince, Anadolu Türk Mimarisi, İslamiyet Öncesi Türk Sanatı, İslam
Sanatı, Türk-İslam El Sanatları, Batı Sanatı ve Çağdaş Sanatı ve Çağdaş Sanat,
Mimari Çizim, Fotoğrafçılık, İslam Tarihi, Osmanlıca, Bizans Sanatı, Seminer,
Arkeoloji, Selçuklu ve Beylikler Dönemi Sanat Tarihi, Osmanlı Tarihi, Çağdaş
Türk Resim Sanatı, Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi vb. dersler almaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Sanat tarihi eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve
''Sanat Tarihçisi'' unvanı verilir. Mezunlardan Milli Eğitim Bakanlığı'na
başvuranlar '' Sanat Tarihi Öğretmeni'' unvanı ile atanırlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda Sanat Tarihi alanında öğretmeni olarak
çalışmaktadırlar.Sanat Tarihi, İnşaat Teknolojisi Alanı Restorasyon Dal Dersleri
ve Modülleri, Müze Eğitimi, Türk Resim Heykel Sanatı,Çağdaş Dünya Sanatı
derslerini vermektedirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve
katkı (harç) kredisinden, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladıkları kredi ve
burs olanaklarından ve Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanabilirler. Bunların
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade
edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları
Yasası’na göre 9. Derecenin 1. kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu
öğretmenler yan ödeme, ek ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Her yıl okullar açılmadan önce, tüm öğretmenlere eğitim – öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi
alarak akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma
görevlisi, doçent, profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Tarih Öğretmenliği,
 Resim/Resim-İş Öğretmenliği.
EK BİLGİLER
İŞÇİ SAĞLIĞI VE
İŞ GÜVENLİĞİ
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak
Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek
Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin
Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı) ve bu kararda değişiklik
yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı,
 ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder