4 Kasım 2010 Perşembe

SAHNE DEKORLARI VE KOSTÜMÜ SANATÇISI; mesleği

TÜRKIYE IŞ KURUMU 1
SAHNE DEKORLARI VE KOSTÜMÜ SANATÇISI;
_______________________________________________________
TANIM
Tiyatro, opera, sinema gibi gösterilerde rol alan sanatçıların giysilerini ve sahne
dekorlarını tasarlayıp uygulayan kişidir.
GÖREVLER
Sahne Dekorları ve Kostümü Sanatçısı;
 Oynanacak eseri inceler, eserde olayın geçtiği döneme özgü giysi, saç ve eşya
modellerini belirler,
 Eserin niteliğine göre kullanılacak kostüm ve saç modellerini tasarlar.
 Bunu yaparken eserde rol alan sanatçıların rollerini ve tiplerini dikkate alır,
 Tasarladığı modeller için gerekli malzemeyi sağlar,
 Sahne dekorları, kostümleri, makyaj, peruk yapılan atölyelere, hazırladığı çizimleri
iletir ve yapılışını izler,
 Sahne teknik provalarını, ışık provalarını ve genel provaları izler, kendi branşına
giren konuları bu provalarda denetler,
 Sahne teknik provalarını, ışık provalarını ve genel provaları izler ve denetler.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Çeşitli kostüm model çizimleri,
 Saç modelleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Sahne Dekorları ve Kostümü Sanatçısı olmak isteyenlerin;
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme,
 Zihinde çeşitli tasarımlar yaratabilme ve bunları çizimle ifade edebilme
 yeteneklerine sahip,
 Güzel sanatlara ve tiyatroya ilgili,
 Başkaları ile iletişim kurabilen,
 Sabırlı ve sorumluluk sahibi
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Sahne Dekorları ve Kostümü Sanatçısı, bürolarda, meslektaşları ile bir arada çalışırlar.
Çalışmalarını uygulama atölyelerindeki teknik elemanlarla birlikte yürütürler. Dekor ve
kostümlerin tasarımı ve yapımı sırasında çalışmalar gündüz saatlerinde yürütülür, eserin
oynandığı dönemlerde gece de çalışmak bazan da turnelere katılmak gerekir.
TÜRKIYE IŞ KURUMU 2
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde daha önceki
yıllarda Tiyatro (Dekor ve Kostüm) adıaltında verilmekte iken yapılan değişiklikle "Sahne
Dekorları ve Kostümü” ismiyle verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Sahne Dekorları ve Kostümü lisans programında öğrenim görmek isteyen adayların,
 Lise veya dengi okul mezunu olmaları,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavında (YGS) herhangi bir puan türünden barajı aşarak
başarılı olduktan sonra, ilgili üniversitece yapılacak olan özel yetenek sınavında
girmeleri ve başarılı olmaları gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitimin süresi 4 yıldır. Eğitim süresince öğrencilere; Temel Sanat Eğitimi, Teknik
Resim, Perspektif Temel Tasarım, Desen Kostüm Tasarımı, Dekor Tasarımı, Aydınlatma
Tekniği, Kostüm Teknolojisi, Dünya Drama Tarihi, Üslup Kostüm Tarihi, Çağdaş
Sanat ve Yorumu gibi dersler okutulmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara alanlarıyla ilgili "Lisans diploması" ve "Sahne
Dekorları ve Kostümü Sanatçısı/ " unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Sahne Dekorları ve Kostümü Sanatçısı
 Devlet tiyatro, opera ve balelerinde,
 Özel tiyatrolarda,
 Özel film şirketlerinde, televizyon kanallarında,
 Moda ve reklam şirketlerinde
görev alabilirler.
Sahne Dekorları ve Kostümü bölümünden mezun olanlar son yıllarda sayısı artan
televizyon kanallarında dekoratör, film şirketlerinde sanat direktörü olarak iş
bulabilmektedirler. Tiyatro, opera ve bale sanatlarını halkımıza sevdirmek amacı ile
Devlet tiyatrolarının, opera ve balelerinin küçük illerde de örgütlenmesine
çalışılmaktadır. Bu gelişmeler devam ederse yakın gelecekte bu alanda çalışan kişilere
duyulan gereksinim de artacaktır.
TÜRKIYE IŞ KURUMU 3
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Eğitim süresince öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun sağladığı kredi
ve yurt imkanlarından faydalanırlar. Ayrıca kamu ve özel kuruluşların sağladığı kredi,
burs ve yurt imkanlarından da yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Ödenekli tiyatrolarda başlangıç ücret asgari ücretin 4 katı dolaylarındadır. Özel
televizyon ve film şirketlerinde yapılacak işin niteliğine ve kapsamına göre ücret elde
etmek mümkün olabilir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir,araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler. Çalıştığı işyerinde daha yüksek yetki ve sorumluluk sahibi
olabilirler. Yaratıcılık meslekte ilerlemeyi etkileyen önemli bir etkendir.
BENZER MESLEKLER
Dekoratör, İç Mimar.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) Kılavuzu
 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu 2008
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder