5 Kasım 2010 Cuma

RESTORASYONCU mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
RESTORASYONCU
_________________________________________________
TANIM
Taşınır ve taşınmaz sanat eserleri ile kültür varlıklarına ait çizimlerin yapılması,
rölevelerinin alınması, korunması, bakımı ve onarımı için gerekli çalışmaları yapan kişidir
GÖREVLER
Restorasyoncu,
Mimar ve arkeolog gibi konu uzmanlarının direktifleri doğrultusunda;
 Onarılacak ve yenilenecek eserin fiziksel ve kimyasal yapısını, üretim teknolojisini
inceler, bozulma nedenlerini araştırır,
 Tarihi yapıların malzeme ve inşaat teknolojilerini inceler, geleneksel yapı tekniklerine
uygunluğunu araştırır,
 Tarihi binaların ve içerisinde bulunan süsleme elemanlarının çizimlerini yapılması ve
malzeme hesabını çıkarır,
 Malzeme hesabı çıkarılan süsleme elemanlarının (kalem işleri, ahşap süsleme, alçı
işleri, taş oymacılığı vb.) bakım ve onarımlarını yapar,
 Bakımını ve onarımını yaptığı sanat eserlerinin daha sonra çevre etkilerinden zarar
görmemesi için gereken koruyucu işlemleri uygular,
 Tarihi binaların restorasyon ve restitüsyon proje çizimlerini yapar,
 Yapılan çalışmaları fotoğraf vb. tekniklerle belgeler,
 Yapılan çalışmaların raporlarını hazırlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Mala, çekiç, duvarcı gönyesi, metre,
 Plastik ve meşin eldivenler, toz maskeleri, koruyucu gözlükler, bilgisayar, çizim araçgereçleri,
 Çalışma şekillerine göre değişen nitelikte alet ve donanımlar,
 Kalem işleri için; boya, fırçalar, baston, eskiz, aydınger, kurşun kalem, kömür tozu vb.
malzemeler,
 Ahşap, alçı ve diğer çalışmaları için; alçı kalıpları, oyma kalemleri, elmas uçlu mermer
oyma kalemleri, marangoz el aletler, alçı oyma bıçakları.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Restorasyoncu olmak isteyenlerin;
 Resim yeteneği olan,
 Şekiller arasındaki ayrıntıları algılayabilen,
 Görme keskinliğine sahip,
 Göz ve ellerini eşgüdümle, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Estetik görüşü olan,
 Dikkatli ve sabırlı kimseler olmaları gerekir
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Zaman zaman müze ve büro gibi kapalı ortamlarda, bazen de açık havada çalışırlar. Tarihi
binalarda tozlu ve boyalı ortamlarda, çoğunlukla iskele üzerinde çalışırlar. Zaman zaman
restorasyon çalışmaları yapan mimari bürolarda restorasyon projeleri çizerler. Birinci
derecede madde ile ilgilidirler. Kullandıkları kimyasal maddelerden dolayı bulundukları
ortam tozlu ve kokulu olabilir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi,
 Yeterli başvuru olması durumunda tüm mesleki eğitim merkezlerinde,
 Halk Eğitim Merkezlerinde,
 Ayrıca Anadolu meslek ve endüstri meslek liseleri, Anadolu teknik ve çok programlı
liselerin İnşaat Teknolojisi Alanı “Restorasyon” dalında verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Fen Bilimleri (Biyoloji, Kimya),
 Matematik,
 Teknoloji Tasarım,
 Resim.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için
 En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
 14 yaşını doldurmuş olmak,
 Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
 Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak
gereklidir.
 Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak, teknik liselere
girebilmek için ortaöğretim kurumlarının 9. sınıfını tamamlamak ve bazı derslerde
belirlenen not ortalamasına sahip olmak,
 Anadolu Meslek/ Anadolu Teknik Liselerine girebilmek için ise ilköğretim okullarının
6-7-8. sınıflarında yapılan “Seviye Belirleme Sınavının” (SBS) sonucu belirlenen
Ortaöğretime Yerleştirme Puanı (OYP) ile yerleştirilmesi gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Eğitimin Süresi;
Mesleki Eğitim Merkezinde Restorasyoncu mesleğinin eğitim süresi ilköğretimden
sonra 3 yıl, lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra ise 1,5 yıldır. Ustalık
Belgesi için 2 yıl eğitim görmek zorundadır.
Mesleki Eğitim Merkezlerinde haftada 1 gün teorik eğitim, işyerinde 5 gün pratik
eğitim verilmektedir.
Meslek liselerinde ise eğitim süresi 4 yıldır.
Kalfalık Meslek dersleri:
Inşaat Teknolojisi, Ahşap Kagir Restorasyonu, Genel İnşaat Teknolojisi,, İnsan ve
Deprem, Maliyet Hesapları, Ortak Beceri, Röleve ve Restorasyon, Proje Çizimleri,
Teknik çizimler.
Ustalık Meslek Dersleri:
Çalışma Hukuku, Ekonomi, İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, İşletme,
Muhasebe, Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Süsleme Restorasyonu dersleri verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Çıraklık eğitimini tamamlayanlara eğitim sonunda katıldıkları kalfalık sınavında başarılı
olmaları halinde “Kalfalık Belgesi” ve “Kalfa” unvanı verilir.
Meslek lisesi mezunları meslek lisesi diplomaları ile “Teknisyen” unvanı alırlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Meslek elemanları tarihi binaların, camilerin, köprülerin, çeşmelerin onarımı
ve korunmasıyla ilgili Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde bulunan Röleve
Anıtlar Müdürlükleri, İstanbul Restorasyon ve Konservasyon Müdürlüğü ve
Vakıflar Genel Müdürlüğü gibi devlet kurumlarında,
Özel sektörde restorasyon çalışmaları yapan mimari bürolarda, ahşap oyma, sedef,
kakma ve vitray atölyelerinde, kalem işleri yapan firmalarda çalışabilirler.
İş bulma olanakları tarihi değerlerin bulunduğu yerlerde Ayrıca (Arkeolojik kazı
alanlarında, kazı ekipleri içerisinde yer alabilir ve taşınır kültür varlıklarının onarımı ve
konservasyonunda çalışabilirler) daha fazladır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 3308 sayılı yasa gereği, mesleki eğitim merkezlerinde eğitim gören öğrencilere,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere işveren tarafından ücret ödenmektedir.
 Eğitim gören adayların meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri devletçe
karşılanmaktadır.
EĞİTİM SONRASI
 Özel sektörde işe başlamaları durumunda yetenekleri, deneyimleri ve sektörün
kuralları çerçevesinde ücret alırlar. Bu ücret yaklaşık asgari ücret kadardır.
MESLEKTE İLERLEME
 Mesleki Eğitim Merkezinin bu bölümünden mezun olanlar kalfa, usta, ustabaşı,
formen ve şef gibi unvanlara yükselebilirler.
 Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik
eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitiminin 176 saati teorik 64 saati
meslek dersi olmak üzere toplam 240 saat olup, bu eğitimde İnsan Sağlığı ve İş
Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma Hukuku, İşletme Bilgisi, Sigorta ve Vergi
Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi derslerini alırlar. 2 yıl sonunda ustalık sınavlarına
katılabilirler.
 Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık sınavına
katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40 saatlik iş
pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra "Usta
Öğreticilik" belgesi alabilirler.
 Ustalık belgesine sahip olanlar veya iş yerlerinde usta çalıştıranlar bağımsız işyeri
açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırabilmesi için de "Usta Öğretici" belgesine
sahip çalışanın olması zorunludur.
 İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine
devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Mimari Yapı Teknik Ressamı,
 Statik Yapı Teknik Ressamı,
 İç Mekân Teknik Ressamı,
 Ahşap Doğrama ve Kapalama Teknisyeni,
 Betonarme Demir, Kalıp ve Çatıcılık Teknisyeni,
 Yapı Yalıtım Teknisyeni,
 Çelik Yapı Teknik Ressamı,
 Yapı Yüzey Kaplama Teknisyeni,
 Yapı Zemin ve Laboratuar Teknisyeni,
 Yapı Dekorasyon Teknisyeni.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları
 Türkiye İş Kurumu “Türk Meslekler Sözlüğü”
 Milli Eğitim Bakanlığı MEGEP (Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin
Güçlendirilmesi Projesi) Mesleki ve Teknik Eğitim Alanları Tanıtım Modülü
(www.megep.meb.gov.tr)
 4702 Sayılı Kanun
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder