5 Kasım 2010 Cuma

REHBER ÖĞRETMEN (PSİKOLOJİK DANIŞMAN) mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
REHBER ÖĞRETMEN (PSİKOLOJİK DANIŞMAN)
_______________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilerin ilgi, yetenek ve kişilik özelliklerini
gerçekçi ve ayrıntılı olarak tanımalarına, kendilerine açık eğitim, meslek ve iş olanakları
hakkında bilgilenmelerine, başkaları ile iyi iletişim kurabilme, doğru kararlar verebilme
becerileri geliştirmelerine yardım eden kişidir.
GÖREVLER
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarında çalışan rehber
öğretmen (psikolojik danışman) başlıca şu görevleri yerine getirir.
 Gözlem, olay kaydı (Anektod), dereceleme ölçekleri,otobiyografi, sosyometri
tekniği, gibi öznel teknikler ile yetenek testleri, ilgi envanterleri, kişilik
envanterleri gibi ölçme araçları kullanarak öğrencilerin, çeşitli özelliklerini
tanımalarına yardımcı olur,
 Öğrencilerin, meslekler, meslek edinme yolları, yarım veya tam zamanlı iş olanakları,
iş arama teknikleri, verimli çalışma, sağlığı koruma, boş zamanları değerlendirme
yöntemleri konularında bilgilenmelerini sağlar,
 Bireysel olarak ve/veya grupla görüşme (Psikolojik danışma) yapar, danışanı dinler,
yansıtma, yorumlama gibi tekniklerle öğrencilerin sorunlarının kaynağını anlaması ve
çözüm yolu bulmasında danışana yardımcı olur,
 Yapılan yardımların ne derece etkili olduğunu izleme araştırmaları ile belirler,
 Öğretmenlere, rehberlik görevini yerine getirmelerinde yardımcı olur,
 Ana babalara çocuklarının eğitimi konusunda danışmanlık yapar,
 Özürlü öğrencileri belirler, ilgili tedavi ve eğitim kurumlarına gönderir.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Çeşitli rehberlik programları,
 Psikolojik ölçme araçları,
 Öğrenci gelişim dosyaları ve kayıtları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Bilgisayar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
 Rehber öğretmen (psikolojik danışman) olmak isteyenlerin;
 Sözlü ifade gücüne ve empati yeteneğine sahip,
 Sosyal bilim ve sosyal yardım ilgisi gelişmiş,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 Sağlıklı bir iletişim ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Rehber öğretmen (psikolojik danışman), bireysel rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerini odasında, grup rehberliği hizmetini sınıfta yürütür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleki eğitim aşağıda belirtilen üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin "Rehberlik ve
Psikolojik Danışmanlık" bölümlerinde verilmektedir.
 Abant İzzet Baysal Üniversitesi (Bolu) Eğitim Fakültesi.
 Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Ahi Evren Üniversitesi (Kırşehir) Eğitim Fakültesi
 Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
 Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
 Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Çukurova Üniversitesi ( Adana) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
 Boğaziçi Üniversitesi ( İstanbul) Eğitim Fakültesi,
 Çukurova Üniversitesi ( Adana) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
 Dokuz Eylül Üniversitesi ( İzmir ) Eğitim Bilimleri Fakültesi ,
 Ege Üniversitesi (İzmir) Eğitim Fakültesi
 Gazi Üniversitesi (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi ,
 Gaziosmanpaşa Üniversitesi (Tokat) Eğitim Fakültesi
 Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Hacettepe Üniversitesi ( Ankara) Eğitim Fakültesi ,
 İnönü Üniversitesi. (Malatya) Eğitim Fakültesi ,
 İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi ,
 Kafkas Üniversitesi (Kars) Eğitim Fakültesi
 Karadeniz Teknik Üniversitesi (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi ,
 Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Maltepe Üniversitesi (İstanbul) Eğitim Fakültesi
 Marmara Üniversitesi (İstanbul) Atatürk Eğitim Fakültesi ,
 Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
 Ondokuz Mayıs Üniversitesi (Samsun) Eğitim Fakültesi ,
 Selçuk Üniversitesi ( Konya) Eğitim Fakültesi ,
 Pamukkale Üniversitesi, (Denizli)
 Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
 Uludağ Üniversitesi (Bursa) Eğitim Fakültesi
 Yeditepe Üniversitesi (İstanbul) Eğitim Fakültesi
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Ayrıca, “Psikoloji” bölümü mezunlarından Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek
Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile
açılan /açılacak pedagojik Formasyon programını başarı ile tamamlayanlarda Rehber
Öğretmen olarak çalışabilirler.
''Psikoloji'' bölümlerinden mezun olanların görev alacakları özel eğitim okulları ve
kurumları engel grubuyla ilgili özel eğitim alanında en az 9 kredilik ders almaları veya özel
eğitim alanında yüksek lisans yapmış olması gerekir.
Bunların dışında, daha önceki yıllarda “Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bölümü/Anabilim
Dalı” mezunlar da MEB tarafından bu alanda Rehber Öğretmen olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Felsefe,
 Mantık,
 Sosyoloji,
 Psikoloji,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine başlayabilmek için
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)
"Rehberlik ve Psikolojik Danışma" lisans programı için yeterli “TM-3” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
"Rehberlik ve Psikolojik Danışma" lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Sosyal Bilimler,
Edebiyat, Sosyal Bilimler ve Edebiyat, Dil ve Edebiyat ve Genel Kültür ile Türkçe-
Matematik alanlarından mezun iseler YGS ve LYS sonuçlarına göre ÖSYM tarafından
yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir
ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler.
Ancak kendi alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden
adayların yerleşme şansları azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim Fakültelerinin “Rehberlik ve Psikolojik Danışma” bölümlerinde 8 yarıyıllık
dönemlerden oluşan 4 yıl süreli eğitim verilmektedir. Eğitim süresince;
1.yıl; Bilimsel Araştırma Teknikleri I-II, Eğitim Sos. ve Çağdaş Akımlar, Çocuk Gelişimi
ve Eğitimi I-II, Psikolojiye Giriş I-II, Felsefeye Giriş, Öğr. Mesleğine G., Türkçe I.
Yazılı Anlatım, Türkçe II Sözlü Anlatım, Yabancı Dil I-II, Atatürk İlkeleri ve İnk.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Tarihi I-II, Rehberlik ve Psik. Dan. Giriş, Özel Eğitime Giriş, Okul Deneyimi I, Güzel
Sanatlar (seçimlik).
2. yıl; İstatistik I-II, Ergenlik Psikolojisi I-II, Çocuk Hakları KMÇ, Fizyoloji I-II, Temel
Eğt. Teo. ve Sor., Bilgisayar, Sağlık Bilgisi ve İlkyardım (seçimlik), Bireyi Tanıma
Teknikleri, Gelişim ve Öğrenme, Eğitim Tarihi, Okul Öncesi Eğitim, Reh. ve Psik. Dan.’da
Çağdaş Akımlar, Psikofizyoloji, Öğretimde Planl. ve Değ.
3. yıl; Davranış Boz. ve Eğt. I-II, Çocuk Suçluluğu ve Yen. Eğt., Mesleğe Yöneltme, Zeka
Eng. Ço. Psk. ve Eğt., Farklı Öğretim Kad. Rehb., Okul Yönetimi, Yetişkin Psk. ve Ana-Baba
Eğt., Temel İletişim Becerileri, Öğrt. Tek. ve Mat Geliştirme, Özel Öğrenme Güçlükleri,
Aile Danışmanlığı, Çocuk Psikolojisi Uygulamaları, Eğitimde Program Uygulamaları, Üstün
Çocuk. Psk. ve Eğitimi, Reh. ve Psik. Dan. Etik Kurallar, Özel Öğretim Yöntemleri I, Sınıf
Yönetimi.
4. yıl; Örgütsel Psikoloji, Eğitim ve Öğretimde Testler I-II, Reh. ve Psik. Dan. İlke ve
Tek., Grupla Psik. Dan., Psikiyatri I, Özel Öğretim Yöntemleri II, Okul Deneyimi 2, Test
Uygulama I-II (Seçimlik), Seçmeli I-II, İnsan Kaynakları, Karşılaştırmalı Okul Sistemleri,
Resimleriyle Çocuk, Rehberlik, Öğretmenlik Uygulaması.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlara "Lisans Diploması" verilir. Bu elemanlara Milli Eğitim
Bakanlığı'nda "Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman)" unvanı verilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Rehber öğretmenler, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim ve ortaöğretim
kurumlarında, rehberlik araştırma merkezlerinde, özel eğitim kurumlarında,
dershanelerde, halk eğitim merkezlerinde, çıraklık eğitim merkezlerinde çalışabilirler.
Eğitim Psikolojisi, Eğitim Yönetimi, Eğitim Bilimine Giriş, Öğretim İlke ve Yöntemleri,
Türk Eğitim Tarihi, Halk Eğitim ve Toplum Kalkınması, Araştırma Teknikleri, Gurupla
Çalışma Teknikleri, Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Sosyolojisi, Psikoloji, İnsan İlişkileri,
Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi, Düşünme Eğitimi derslerini verirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Psikolojik danışma ve rehberlik programını ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa
yerleştirilen adaylardan, belli koşulları taşıyanlara Milli Eğitim Bakanlığı’nca burs sağlanır.
Öğrenciler eğitimleri süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunca verilen öğrenim ve harç
kredisinden ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sağladığı kredi ve burs olanaklarından
da yararlanabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda ‘’Öğretmen’’ olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre
9. Derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek
ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar.
Özel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları
anlaşmalara göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
MESLEKTE İLERLEME
İdari yönden okul müdürü veya müdür yardımcısı olabilirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yapabilir,araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler.
Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavı kazanırlarsa Eğitim Yöneticisi olabilirler
Özel şirketlerde kariyer danışmanlığı gibi unvanlarla çalışabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Psikologluk,
 Öğretmenlik,
 Sosyal Hizmet Uzmanlığı,
 Pedagogluk.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu-2010,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar 12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
 ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder