5 Kasım 2010 Cuma

PLASTİK DOĞRAMACI/PVC DOĞRAMA-İMALAT VE MONTAJCISI mesleği

PLASTİK DOĞRAMACI/PVC DOĞRAMA-İMALAT VE
MONTAJCISI
______________________________________________
TANIM
Plastik profil ve yardımcı malzemelerden kapı, pencere, kepenk, sineklik vb.
ürünlerin üretimi ve montajını yapan kişidir.
GÖREVLER
Müşteri ile görüşerek, yapılacak olan kapı ve pencerenin ölçüsünü alır,
Fiyat tespit ederek müşteriye bildirir
Malzeme listesini çıkarır,
PVC pencere ve kapı standartlarına uyarak ölçülendirip, şekillendirir,
Plastik malzemeyi atölyede istenilen ölçü ve ebatlarda keser, deler, ayarlar,
kesilen parçaları birleştirir. Aksesuarları monte eder, sızdırmazlık kontrolünü
yapar, yalıtım elemanlarını yerleştirir,
Hazırlanan ürünü kontrol eder. Eksik ve aksaklıkları düzeltir,
Hazırlanan ürünün monte edileceği yere nakliyesini sağlar,
Binalara monte eder, camı takar, izolasyon işlemi yapar,
Son kontrolünü yaparak müşteriye teslim tutanağı ile teslim eder.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Profil kesme makinesi,
Köşe kaynak makinesi,
Otomatik köşe temizleme makinesi,
Freze,
Su tahliye frezesi
Çıta kesme makinesi,
Destek saç kesme makinesi,
Orta kayıt alıştırma makinesi,
Testere,
Tornavida,
Çekiç,
Matkap,
Metre,
Su terazisi,
Kaynak makinesi,
Plastik Malzemeler,
Manivela,
Spiral,
Çeşitli aksesuarlar ( Kapı kolu menteşe vb)
Montaj için dübeller, köpük,
Çeşitli vidalar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Mekanik yeteneğe sahip,
El becerisi ve el göz koordinasyonu gelişmiş,
Dikkatli ve sabırlı,
Tasarım ve çizim yeteneğine sahip,
Uzun süre ayakta durabilecek bedensel güç ve sağlamlığa sahip kimseler olmaları
gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Genellikle atölyelerde çalışırlar. Çalışmasının büyük bölümü kapalı ortamda atölye
bir kısmı ise (ölçü alma ve montaj sırasında) atölye dışında inşaatlarda
gerçekleşir.
Çalışma ortamı gürültülüdür.
Çalışırken makineler ve insanlarla iletişimde bulunurlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Plastik Doğramacılar genellikle özel sektöre ait atölyelerde çalışırlar.
Plastik doğramacılık mesleğinde kendini yetiştirmiş meslek bilgisi ve sorumluluğu
olan meslek mensuplarına har zaman ihtiyaç duyulacağı söylenebilir. Çevre
bilincinin artması ve ormanlarımızın hızla tükenmesi nedeniyle, daha önceleri
ağaçtan yapılan kapı ve pencereler artık profilden, alüminyum doğramadan ve
plastik doğramadan yapılmaya başlanmıştır. Bunlar içerisinden plastik
doğramacılık hızla gelişmektedir.
Ayrıca, en temel ihtiyaçlarımızdan konut ihtiyacının her geçen gün artması
sebebiyle bu meslek mensuplarına gelecekte de ihtiyaç duyulacaktır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yeterli müracaat olması durumunda tüm mesleki eğitim
merkezlerinde “İnşaat Teknolojisi” alanı “PVC Doğrama-İmalat ve Montajcılığı”
dalında verilmektedir. Ayrıca, meslek liselerinin “İnşaat Teknolojisi” alanı “PVC
Doğrama ve Montaj” dalında da bu mesleğin eğitimi verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
14 yaşını doldurmuş olmak,
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun
olmak,
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi
imzalamak gereklidir.
Meslek lisesinde mesleğin eğitimini görmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve
meslek liselerine giriş şartlarını taşımak gerekmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleki eğitim merkezlerinde mesleğin eğitim süresi ilköğretim okulu mezunları için
3 yıl, lise ve dengi okul mezunları için 1,5 yıldır. Meslek liselerinde ise mesleğin
eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitim süresince Mesleki Eğitim Merkezlerinde 1 gün teorik, işyerlerinde bir usta
nezaretinde 5 gün pratik olarak eğitim yapılmaktadır. Eğitim süresince; Matematik
ve Mesleki Matematik, Türkçe, Teknik Resim, İş Güvenliği, Meslek Bilgisi, Meslek
Resmi, İşletme Bilgisi ve Kooperatifçilik, Toplam Kalite Yönetimi dersleri alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda
teorik eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 2 yıl süreli olup, bu
eğitimde insan sağlığı ve iş güvenliği, iş ve insan ilişkileri, çalışma hukuku, işletme
bilgisi, sigorta ve vergi mevzuatı, muhasebe ve ekonomi derslerinin yanı sıra ileri
meslek bilgisi derslerini alırlar. Plastik doğramacılığı mesleğinin ilköğretimden
sonra ustalık eğitimi çalışma süresi 2 yıl, lise ve daha üst düzeyde genel
eğitimden sonra ustalık eğitimi çalışma süresi 1 yıldır. Ustalık eğitimi çalışma
süresini tamamlayanlar ustalık sınavlarına katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık
sınavına katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40
saatlik iş pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra
“Usta Öğreticilik” belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri
açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması içinde “Usta Öğretici” belgesine
sahip çalışanın olması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açıköğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki eğitim merkezinde eğitim gören öğrencilere, çıraklık sözleşmesi yapılan
işverence asgari ücretin % 30 undan az olmamak üzere bir ücret ödenir.
Eğitim süresi içerisinde adayların iş kazası ve meslek hastalıkları ile ilgili
sigortaları yapılmakta, sigorta primleri devletçe karşılanmaktadır.
Meslek mensuplarının kazanç durumları çalıştıkları işletmemin büyüklüğüne, iş
kapasitesine, meslek mensubunun bilgi ve becerisine göre değişiklik arz
etmektedir. Ancak, en az asgari ücret olan bu kazanç asgari ücretin 3 katına
kadar çıkabilmektedir.
Kendi işyerini açan meslek mensuplarının kazançları ise işyerinin büyüklüğü
müşteri çevresi ve tanınmışlığı oranında farklılık arz etmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Meslek Elemanları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder