5 Kasım 2010 Cuma

ÖZEL EĞİTİMDE YARDIMCI PERSONEL mesleği

ÖZEL EĞİTİMDE YARDIMCI PERSONEL
TANIM
Özel eğitime ihtiyaç duyan görme engelliler, işitme engelliler, dil ve konuşma güçlüğü
olanlar, bedensel (ortopedik) engelliler, üstün zekâlı ve özel yetenekliler, zihinsel
engelliler, öğrenme güçlüğü olanlar, uyumsuz çocuklar, hiperaktif ve otistikler vb.
engelli öğrencilerin, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene
yardımcı olan kişidir.
GÖREVLER
Özel Eğitim Öğretmeninin denetiminde;
Mesleğiyle ilgili plan ve program yapar, uygular.
Fiziksel ortamın güvenli olmasını sağlar.
Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgiler ve beceriler edinir.
Öğrencilerin öz bakım becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.
Öğrencilerin insan ilişkileri ve becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.
Öğrencilerin sosyal, bilişsel, psiko-motor gelişimlerini destekler.
Öğrencilerin Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlar.
Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olur.
Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olur.
Animasyon çalışmaları yapar ve rehberlik eder.
Organizasyon yapar.
Yaparak, yaşayarak öğrenmeyi destekler.
Çocukları tanıma tekniklerini uygular.
Mesleğe ilişkin gelişmeleri takip eder.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Müfredat programı, bireyselleştirilmiş eğitim programları, günlük çalışma
planları, ünite ve plan defteri, not defteri, yoklama defteri,
Okul araç-gereçleri
Bireysel ve grup işitme cihazları,
Görsel araçlar,
Grup oyun araçları, bilişsel ve fiziksel becerileri geliştirmeye yönelik araçlar,
Gelişim Tablosu.
Mesleğe ait diğer araç ve gereçler
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcısı olmak isteyenlerin;
Görme, işitme problemi olmayan,
Çocukları seven,
Türkçe’yi doğru kullanan,
Görgü kurallarını bilen ve uygulayan,
Fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
Yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık,
İletişim becerisi gelişmiş,
Ekip çalışmasına yatkın,
Hoşgörülü, sabırlı, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik,
Problem çözme becerisine sahip kimseler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcısı, çalışmalarını hem kapalı hem de açık alanda
yapar. Görevini yaparken özel eğitim öğretmeni, veliler ve diğer çalışanlarla iş birliği
ve eşgüdüm halindedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte özel
eğitime muhtaç çocuklar içinde yeni özel eğitim merkezleri açılmaya başlamıştır.
Çalışma alanı giderek genişleyen bir meslektir. Meslek elemanları, özel eğitime
ihtiyaç duyan grupların/çocukların bulunduğu sınıflarda resmî ve özel kurumların
kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı gibi erken çocukluk eğitim kurumlarında,
rehabilitasyon merkezlerinde ve çocuk kulüplerinde çalışabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; Meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu teknik liseleri ve Anadolu
meslek liselerinin “Çocuk Gelişimi ve Eğitimi” alanı “Özel Eğitim” dalında
verilmektedir.
Ayrıca, yaygın meslekî ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alan/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim okulu mezunu olmak,
Teknik Liselere girebilmek için ortaöğretim kurumlarının 9. sınıfını tamamlamak
ve bazı derslerde belirlenen not ortalamasına sahip olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna ve yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen “Yılsonu Başarı
Puanı”nın (YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Orta Öğretim
Yerleştirme Puanına (OYP) sahip olmak gerekmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi ortaöğretimde 4 yıldır. 9. sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler
ve meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve 10.
sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel
dersler öncelikli olarak okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak
yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10 ve 11. sınıfta verilmektedir. 12.
sınıfta diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10.
sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî
kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanı Özel Eğitim dalından mezun olanlar
istedikleri takdirde, Çocuk Gelişimi ve Sosyal Hizmetler (AÖF) ön lisans
programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları
takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca mezunlar, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavına (ÖSS) girip
başarılı olmaları ve üniversitelerin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Öğretmenliği, Görme
Engelliler Öğretmenliği, İşitme Engelliler Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği,
Okul Öncesi Öğretmenliği (Açıköğretim), Sosyal Hizmet (Sağlık Yüksekokulu), Zihin
Engelliler Öğretmenliği ve Üstün Zekâlılar Öğretmenliği lisans programlarını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer alanlardan mezun olan
adaylara göre öncelikle yerleştirilmektedir.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki Eğitim Kanunu gereğince uygulamalı eğitim gören öğrencilere,
işletmelerce asgari ücretin % 30’dan az olmamak üzere bir ücret ödenmektedir.
Öğrenciler eğitim süresince iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta
ettirilir.
Meslek elemanları işe ilk başladıklarında en az asgari ücret ve üzerinde ücret
almaktadırlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder