5 Kasım 2010 Cuma

MUHASEBE GRUBU ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MUHASEBE GRUBU ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, muhasebe ile ilgili
eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Muhasebe ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki
öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Muhasebe Grubu öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Çevresindeki işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar, bunların öğretim
programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar.
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, slayt, saydam, bilgisayar, bilgisayar yazılımları,
CD vb).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Muhasebe grubu öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
Muhasebe grubu öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Matematiğe ve sosyal bilimlere ilgili,
 Sınıfta iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Muhasebe grubu öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür.
Çalışma ortamı biraz tozlu ve oldukça gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi “Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği ile İşletme Öğretmenliği”
bölümlerinde verilmekte iken, bu bölümlere artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle
D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği
zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi;
Çeşitli üniversiteler bağlı fakültelerin Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği bölümü ile
İşletme Öğretmenliği bölümlerinde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Matematik,
 Türkçe,
 Sosyoloji.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği” ve “İşletme
Öğretmenliği” lisans programları için yeterli “Eşit Ağırlıklı-1 (EA-1)” puan almak,
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda, “Muhasebe
ve Finansman Öğretmenliği” ile “İşletme Öğretmenliği” lisans programları ile ilgili en
az bir yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Meslek liselerinin, “Muhasebe”ve “Bilgisayarlı Muhasebe” bölümünden mezun olanlar,
ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSS) kazanıp
“Muhasebe Finansman Öğretmenliği” lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan
almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
“Bilgisayar Destekli Muhasebe, Bilgisayarlı Muhasebe ve Vergi Uygulama, Muhasebe,
Finans, Menkul Kıymetler ve Sermaye Piyasası, Finans ve Muhasebe”ön lisans
programlarını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda
başarılı oldukları takdirde, “Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği” lisans programına
Genel İşletme, Girişimcilik ve Proje Yönetim Asistanlığı, İş İdaresi, işletme/İşletmecilik,
İşletme Yönetimi, Yönetim ön lisans programını başarı ile bitirenler ”İşletme
Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim ve öğretim boyunca aşağıdaki dersleri alırlar;
a) Genel Kültür Dersleri: Genel Matematik, İnkılap Tarihi, Türk Dili, Yabancı Dil,
b) Meslek Dersleri: Hukuk Başlangıcı, Genel Ekonomi, Genel Muhasebe, Büro Makineleri,
Ticari Matematik, Temel Bilgi Teknolojisinin Kullanımı, Genel İşletme, Kamu Maliyesi,
Borçlar Hukuku, Ticaret Hukuku, Banka Muhasebesi, Makro Ekonomi, Finansal Tablolar
Analizi, Türk Vergi Sistemi, Şirketler Muhasebesi, İstatistik, Sayısal Karar
Yöntemleri, Maliyet Muhasebesi, Kıymetli Evrak Hukuku, Finansman, Vergi Muhasebesi,
Üretim Yönetimi, Muhasebe Uygulamaları, İş Hukuku, Araştırma Teknikleri, Pazarlama,
Yönetim Muhasebesi, Yatırım Proje Hazırlama ve Değerlendirme, Portföy Yönetimi,
Muhasebe Denetimi,
c) Mesleki Formasyon Dersleri: Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Okul Deneyimi, Gelişim ve
Öğrenme, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Öğretim Teknikleri ve Matematik
Gelişimi, Sınıf Yönetimi, Özel Öğretim Yöntemleri, Öğretmenlik Uygulaması, Rehberlik,
ayrıca eğitim sırasında okullarda uygulama çalışmaları da yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği” lisans
diploması ve “Muhasebe ve Finansman Öğretmeni" unvanı verilir.
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 Meslek elemanlarının büyük çoğunluğu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda
Muhasebe branşında çalışmaktadırlar. Muhasebe ve Finansman, Pazarlama ve
Perakende alanlarına öğretmen olarak atanırlar.
 Özel kuruluşların muhasebe servislerinde çalışan meslek elemanları da vardır.
 Özel dershanelerde çalışabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Kredi ve Yurtlar Kurumunun yurt hizmetlerinden ve öğrenim katkı (harç) kredisinden
yararlanılabilir. Bunların dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan
burslardan da istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Meslek eğitimini tamamlayan öğrenciler lisans diplomasıyla Milli Eğitim Bakanlığı'na
bağlı ilgili okullarda öğretim hizmetleri sınıfında belirlenen kadrolara atanırlar.
Kadrolarına denk düşen derece ve kademe ile her yıl belirlenen katsayı ve tazminat
oranlarına göre aylık maaş alırlar.
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
 Özel sektörde çalışanların ücretleri ise karşılıklı anlaşma ile belirlenir. Bu miktar
asgari ücretin 2 ile 4 katı arasında değişmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitimden sonra alanlarında mastır (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak
akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğrenim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent ve
profesör unvanlarla öğretim üyesi olarak görev alabilirler.
Kendi işyerlerini açabilirler. (Muhasebe bürosu vb.)
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
BENZER MESLEKLER
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
 Tüm öğretmenlikler,
 Muhasebecilik.
EK BİLGİLER
İŞÇİ SAĞLIĞI VE
İŞ GÜVENLİĞİ
Sürekli ayakta kalma neticesi bacaklarda varis hastalığına maruz kalınabilmektedir.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık
karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile 12.07.2004 tarih ve 119 sayılı karar eki
ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu
Kararı,
 2010 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSYS) Kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık Öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Çeşitli üniversitelerin katalogları,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 MEB Personel Genel Müdürlüğü,
 MEB Ticaret ve Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü,
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder