5 Kasım 2010 Cuma

MOBİLYA VE DEKORASYON ÖĞRETMENİ mesleği

1
MOBİLYA VE DEKORASYON ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, Mobilya ve
Dekorasyon meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Mobilya ve dekorasyon meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların,
hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB
tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Mobilya ve dekorasyon öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit
onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçlar saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Mobilya ve Dekorasyon bölümü meslek dersleri öğretim programında yer alan bilgi ve
becerilerin, öğrencilere öğretilmesi için gerekli olan; malzemeler, atölye ve laboratuar
donanımları, el aletleri, cihazlar, makineler ve eğitim setleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
2
Mobilya ve dekorasyon bölümü atölye ve meslek dersi öğretmeninin hem alanı hem de
öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Mobilya ve dekorasyon öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Bilgi ve becerilerini başkalarına öğretmekten hoşlanan,
 Fen bilimlerine karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Doğru, düzlem, cisim ve uzay ilişkilerini görebilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Mobilya ve dekorasyon öğretmeni, görev yaptığı kurum ve kuruluşlarda derslik ve alanı ile
ilgili atölye ve laboratuarlarda görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı gürültülü, tozlu ve kokuludur.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Mobilya ve Dekorasyon Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu
bölüme artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde
bulunan bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri
kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelerin teknik eğitim fakültelerinin “Mobilya ve
Dekorasyon Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir.
 Dumlupınar Üniversitesi Simav Teknik Eğitim Fakültesi (Kütahya),
 Düzce Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Ankara),
 Karabük Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Muğla Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Muğla)
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türk Dili ve Edebiyatı,
 Matematik,
 Fizik.
3
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınav’ında (ÖSS) “Mobilya ve Dekorasyon Öğretmenliği” lisans
programları için yeterli “Sayısal-1(SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Mobilya
ve Dekorasyon Öğretmenliği” lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Endüstriyel Tasarım, İç Mekan Koruma ve Yenileme, Mobilya ve Dekorasyon, Orman
Ürünleri, Ormancılık ve Orman Ürünleri Ön lisans programlarını başarı ile bitirenler,
ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde, “Mobilya ve
Dekorasyon Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde Okutulan Temel Dersler;
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden
Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Mobilya Konstrüksiyon, Ahşap Malzeme Teknolojisi, Tasarı Geometri, Masif Mobilya
İmalat Tekniği, Bilgisayar Kullanımı, Ağaçişleri Statiği, Ağaç İşleri Makineleri, Modern
Mobilya İmalat Tekniği, Ahşap Malzeme Mukavemeti, Estetik ve Tasarım Psikolojisi,
Mobilya ve Dekor Süsleme, Seri Üretim Makineleri, Döşeme Teknolojisi, Üst Yüzey
Teknolojisi, Mobilya Stilleri, Grup Mobilya Tasarımı, Perspektif, Klasik Mobilya Teknikleri,
Elektrik Bilgisi, Temel Mimari, Dekorasyon Teknolojisi, Seri Üretim Teknolojisi, Prototip
Geliştirme, İç Mekan Tasarımı, Dekorasyonda İmalat Teknikleri, Kalite Kontrol, Sanat
Tarihi, İş Yeri Tasarımı.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Ergonomi, Öğrenci ve Grup
Çalışmaları, İş Analizi ve Program Geliştirme, Öğretim Metodları, Ekonomi, Eğitimde
Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Mikroöğretim, Okul Endüstri İlişkileri,
İşletme Bilgisi.
Ayrıca bu dersler dışında, mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
4
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek
liselerinde öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Mobilya ve Dekorasyon Öğretmenliği” Lisans
Diploması ve "Mobilya ve Dekorasyon Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Teknik eğitim fakültelerinin mobilya ve dekorasyon öğretmenliği bölümlerini bitirenler,
kamu ve özel kurum ve kuruluşlarına bağlı, mesleki ve teknik ortaöğretim okulları ile
çıraklık ve yaygın eğitim kurumlarının Ahşap Teknolojisi alanının, Mobilya İmalatı, Mobilya
Döşeme İmalatı, Ahşap Üst Yüzey İşlemleri, Ahşap Süsleme, Ahşap İskelet İmalatı,
Ahşap Doğrama İmalatı Dallarının alan ortak dal ve dersleri, Ağaç Oymacılığı, Oto
Döşemeciliği,Ahşap Karoserciliği, Mobilya Satış Elemanlığı Dal derslerine girmektedirler.
Ayrıca Restorasyon bölümünün Mobilya ve Dekorasyon alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı
meslek derslerine girebilirler.
Meslek alanı ile ilgili her tür ve seviyedeki kamu ve özel sektörde teknik eleman olarak da
görev alabilirler. Ayrıca kendi işini kurarak işveren olarak çalışma şansına sahiptir.
Ülkemizin mesleki ve teknik öğretim okulları ile çıraklık ve yaygın eğitim kurumlarındaki
gelişme ve yaygınlaşma ile endüstrideki teknolojik gelişmelere paralel olarak mobilya ve
dekorasyon meslek alanında atölye ve meslek dersleri öğretmeni ile teknik eleman
ihtiyacının sürekli artış göstermesi karşısında işsizlik söz konusu değildir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan öğrenciler
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun imkânlarından veya çeşitli kuruluşların
burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Öğretmen olarak görev alanlar, maaş, yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar. (Teknik eleman
olmaları sebebi ile 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar.) Görev yaptıkları okul
bünyesinde döner sermaye işletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık
gelirini artırma imkanına da sahiptirler.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
5
Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev almak istemesi halinde, aldığı görevin
niteliğine göre ücretlerde farklılık olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans ve doktora yaparak akademik kariyer yapabilir
ayrıca üniversitelerde, araştırma görevlisi, doçent, profesör olarak görev yapabilirler.
Mesleki ve teknik öğretim okullarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak göreve
başlayan teknik öğretmenler; atölye şefi, laboratuar şefi, bölüm şefi, müdür yardımcısı ve
okul müdürlüğüne yükselebilirler. Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatındaki birimlerde
de görev alabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
Özel sektörde ise; teknik uzman olarak görev alarak, kalite kontrol şefliği, imalat planlama
şefliği, teknik müdürlük, eğitim müdürlüğü vb. kademelere yükselebilirler.
BENZER MESLEKLER
 Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği,
 Mobilya ve Dekorasyon Teknikerliği.
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞCİ SAĞLIĞI
 Ağaç malzemeler ile bunların; birleştirilmesinde, boyanmasında, cila edilmesinde
kullanılan çeşitli kimyasal maddeler ile çalışıldığı için, solunum yolları rahatsızlıkları ve
çeşitli alerjik hastalıklara yakalanma olasılığı fazladır.
 Ayrıca, genellikle elektrik enerjisi ile çalışan; kesici alet, makine ve tezgahlarda
çalışma zorunluluğu sebebi ile el ve parmak kesilmesi ve elektrik çarpması gibi
kazalarla karşılaşmak mümkündür.
 Yukarıda belirtilen durumlar için gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık
karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile 12.07.2004 ve 119 sayılı ve 133 sayılı
Talim Terbiye Kurulu Kararı)
6
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı,
 2010 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSYS) Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 Milli Eğitim Bakanlığı Personel Genel Müdürlüğü,
 Milli Eğitim Bakanlığı Erkek Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü,
 Milli Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü,
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder