5 Kasım 2010 Cuma

METAL İŞLERİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
METAL İŞLERİ ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, metal işleri
meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Metal işleri meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Metal işleri öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit
onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV., video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Kaynak makineleri, metallerin sıcak ve soğuk şekillendirilmesiyle ilgili makineler,
(ocaklar, şahmerdan, tav fırını, presler, giotin, makas, testere, pres, matkap tezgahı,
bükme makinesi vb.).
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
Metal işleri öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere
sahip olması gerekir.
Metal işleri öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Göz ve ellerini eşgüdümle, ellerini ustalıkla kullanmada üstün beceriye sahip,
 Belli bir noktaya dikkatini yoğunlaştırabilen,
 Şekil ilişkilerini görebilen,
 Yapılacak işi zihninde canlandırabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olması gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Metal işleri öğretmeni Milli Eğitim Bakanlığına bağlı orta dereceli okullarda sınıf ve atölye
ortamında çalışır. Çalışma ortamı kirli ve gürültülüdür, görevini genellikle ayakta yürütür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Metal Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık
öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu
bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi; Üniversitelere bağlı Teknik Eğitim Fakülteleri
 Afyon Kocatepe Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Fırat Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Elazığ)
 Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Ankara)
 Karabük Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi
 Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (İstanbul)
 Sakarya Üni.Teknik Eğitim Fakültesi (Sakarya) “Metal Öğretmenliği” bölümünde
verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Matematik,
 Türkçe.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “ Metal Öğretmenliği” lisans programı için yeterli
“Sayısal-1 (SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Metal
Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
Bilgisayar Destekli Makine, Bilgisayar Destekli Makine-Resim-Konstrüksiyon, Döküm,
Bilgisayar Destekli Endüstriyel Kalıpçılık, Endüstriyel Kalıpçılık, Endüstriyel Otomasyon,
Kalıpçılık, Kaynak Teknolojisi, Termik Santral Makineleri, Makine, Makine Yağları ve
Yağlama Teknolojisi, Makine-Resim-Konstrüksiyon, Metalürji, Metalürji Malzeme, Metal
İşleri ,Metalografi ve Malzeme Muayenesi ön lisans programlarını başarı ile bitirenler de
ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Metal
Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler;
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden
Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki Teknik Dersler:
Kaynak Teknolojisi, Meslek Resmi, Kaynak Tekniği, Plastik Şekil Verme, Malzeme Bilgisi,
Mekanik, Sayısal Analiz, Bilgisayar Kullanımı, Cisimlerin Dayanımı, Metalografi, Plastik
Şekil Verme Tekniği, Malzeme Muayene Yöntemleri, Üretim Teknolojisi, Metalürji
Termodinamiği, Kalıplama Tekniği, Makine Elemanları, Metal İşleri Meslek Resmi, Metal
İşleri Üretim Tekniği, Fiziksel Metalürji, Kaynak Hataları, Konstrüksiyon Resmi, Kaynak
Konstrüksiyonu, Korozyon, Isıl İşlemler, Elektrik-Elektronik Bilgisi, Modern Kaynak
Teknikleri, Yüzey Koruma İşlemleri, İş Güvenliği, Metal İşleri Kalite Kontrolü, Özel
Kaynak Teknikleri.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Ergonomi, Öğrenci ve Grup
Çalışmaları, Ekonomi, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Mikroöğretim,
Okul Endüstri İlişkileri, İşletme Bilgisi.
Ayrıca, bu dersler dışında, mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
Bu bölüm öğrencileri, ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek liselerinde
öğretmenlik uygulaması stajı yapılmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Metal İşleri Öğretmenliği” lisans diploması ve “Metal
İşleri Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek liselerinde ve çıraklık eğitim
merkezlerinde Gemi Yapı Alanının; Çelik Gemi Yapımı Dalının alan ortak ve dal
derslerini, Metal Teknolojisi Alanının; Kaynakçılık, Isıl İşlem, Çelik Konstrüksiyon,
Metal Doğrama Dallarının alan ortak ve dal dersleri, Metal Levha İşlemeciliği, Sac
İşleri, Tarım Alet ve Makineleri Bakım ve Onarımcılığı, Avize İmalatçılığı (Metal
dersleri), Reklam Tabelacılığı (Metal dersleri), PVC Doğrama ve Montaj derslerine
girebilirler.
 Kamu ve özel kesimdeki fabrika ve atölyelerde de teknik eleman olarak çalışma olanağı
vardır.
 Olanakları elverenler bağımsız iş yapabilirler.
 Ülke nüfusundaki hızlı artışla birlikte yeni teknik okullar açılmakta ve bunun sonucu
olarak metal işleri öğretmenine duyulan gereksinim de artmaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Mesleki eğitim süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğretim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Öğretmen olarak görev alanlar, maaş, yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar. (Teknik
eleman olmaları sebebi ile 8. Derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar.) Görev
yaptıkları okul bünyesinde Döner Sermaye İşletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş
işler yaparak aylık gelirini artırma imkanına da sahiptirler.
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
 Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarında görev almak istenmesi halinde, aldığı
görevin niteliğine göre ücretlerde değişiklik olabilmektedir.
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
MESLEKTE İLERLEME
Mesleki ve teknik öğretim okullarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak göreve
başlayan teknik öğretmenler; atölye şefi, bölüm şefi, müdür yardımcısı ve okul
müdürlüğüne yükselebilirler. Milli Eğitim Bakanlığı merkez birimlerinde idari görevlerde
çalışabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan sınavlarda başarılı oldukları takdirde
eğitim yöneticiliği yapabilirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler.
Özel sektörde kalite kontrol şefliğinden, teknik müdürlüğe kadar yükselip iyi kazanç ve iyi
bir statü elde edebilirler.
Ayrıca, teknik eğitim fakültelerini bitirdikten sonra mühendislik fakültelerine devam
edebilmek için sınava girip başarılı olmaları halinde, ilgili fakültede bir yıl daha okumak
kaydıyla alanında mühendislik diploması alabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Tesisat teknolojisi öğretmenliği,
 Tesisat teknikerliği,
 Metal işleri teknisyenliği,
 Makine mühendisliği.
EK BİLGİLER
İŞÇİ SAĞLIĞI VE
İŞ GÜVENLİĞİ
 Çalışma sırasında atölyede kullanılan alet ve Makinelere el ve parmak kaptırma, el ve
parmak kestirme gibi iş kazaları olabilir.
 Atölye ortamındaki hava kirliliği yüzünden solunum yolları rahatsızlığı olması
mümkündür.
 İş kazalarına ve meslek hastalıklarına karşı koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve aylık
karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile 12.07.2004 ve 119 sayılı karar ve 133
sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı,
 Meslek elemanları,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı,
 2010 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSYS) Kılavuzu,
TÜRKİYE İ,Ş KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder