5 Kasım 2010 Cuma

MEKATRONİK ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MEKATRONİK ÖĞRETMENİ
__________________________________________________
TANIM
Mekatronik: makine, elektrik-elektronik ve bilgisayar sistemlerine dayalı bilgileri
anlamlı bir bütünlük içinde kaynaştırarak, kontrol teknolojilerinin yardımıyla
çamaşır makinesinden robota, taşıtlarda hava yastığı güvenlik sistemlerinden
fotoğraf makinesine kadar otomasyon ürünlerinin tasarlanması, imalatı, bakım
onarımı ve yeni otomasyon sistemlerinin geliştirilmesi faaliyetlerini kapsar.
Mekatronik öğretmeni ise çalıştığı eğitim kurum yada kuruluşunda öğrencilere
mekatronik konularında eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Mekatronik konuları ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi
yöntemlerle kazandırılacağı MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve
ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Mekatronik öğretmeni bu çerçevede ;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar, bu planı
uygulayarak öğrencilere tasarım yapmak ve ürün geliştirmek için alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Sorumlu olduğu atölye ,laboratuar ,işlik vb yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur.(Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakım ve
basit onarımını yapar.)
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için
ilgililere önerilerde bulunur,
 Öğrencilerin ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini
düzenlemeye çalışır,
 Sanayi kuruluşları ile işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Alanı ile ilgili yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri,
yoklama defteri, ders kitapları, okul araç ve gereçleri, ders araç ve gereçleri,
 Avometre,ampermetre,voltmetre,meğer,osiloskop, kumpas,takometre,debi
metre gibi ölçü aletleri,
 Çizim gereçleri(T cetveli, pergel, rapido, gönye takımı, metre)
 Tornavida ,kontrol kalemi,havya,lehim,pense,anahtar takımı gibi el aletleri,
 Otomatik makineler,
 Bunlara ilaveten PIC, PLC gibi kontrolörleri tanır ve kullanır, istenilen şekilde
programlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Mekatronik öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Matematik ve fen alanında özellikle fizik konularında ilgili ve yetenekli,
 El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen,
 Mekanik yeteneğe sahip , elektronik makinelerle çalışmaktan hoşlanan,
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme ve çizim yeteneğine sahip,
 Mantığı güçlü,
 Dikkatli, tedbirli, sabırlı ve sorumluluk duygusu gelişmiş,
 Planlı çalışma alışkanlığına sahip,
 Yeniliklere açık, gelişmeleri takip edebilen,
 Ayrıntıyı algılayabilen kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Mekatronik öğretmenleri sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yaparlar.
Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı kirli ve kısmen gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Matbaa Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu bölüme
artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde
bulunan bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri
kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı Teknik Eğitim Fakültelerinin
Mekatronik Öğretmenliği bölümünde verilmektedir.
 Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (İstanbul)
 Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi (Isparta)
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN
DERSLER
 Matematik,
 Fizik,
 Kimya,
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
 İngilizce.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Öğrenci seçme sınavı’nda (ÖSS) “Mekatronik Öğretmenliği” lisans programı için
yeterli Sayısal-1 (SAY-1) puan almak.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi ( ÖSYM ) Tercih Bildirim formunda
“Mekatronik Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Meslek Liselerinin Mekatronik, Elektrik-Elektronik, Elektronik, Endüstriyel
Elektronik, Endüstriyel Otomasyon Tekn.(Elektronik), Endüstriyel Otomasyon
Tekn.(Mekanik / Makine), Endüstriyel Mekanik, Makine, Gemi Makineleri, Hidrolik
ve Pnömatik, Hidrolik ve Pnömatik Teknolojisi, İş Makineleri, İş Makineleri Bakım
ve Onarım, İş Makineleri Operatörlüğü, Uçak Bakımı Teknisyenliği ve Elektroniği,
Uçak Bakımı ve Elektroniği, Uçak Elektroniği, Uçak Bakım Teknisyenliği ve Gövde
Motor, Uçak Bakım Teknisyenliği ve Havayolu Teknisyenliği (Gövde-Motor), Uçak
Motorları, Uçak Motorları Bakım ve Onarımı bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM
tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp Mekatronik
Öğretmenliği programını tercih etmeleri durumunda ortaöğretim başarı puanları
diğer alanlardan mezun olan adaylara göre daha yüksek bir katsayıyla çarpılarak
ÖSS puanlarına eklenmekte ve diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedir.
Ayrıca Meslek Yüksekokullarının Endüstriyel Otomasyon, Enerji, Kontrol
Sistemleri Teknolojisi,Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ve Mekatronik
bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavında
başarılı olmaları halinde Mekatronik Öğretmenliği lisans programına dikey geçiş
yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Meslek eğitiminin
1.yılında;
Matematik, Fizik, Kimya, Bilgisayara ve programına giriş, Mekatroniğe
giriş, Türk dili , Atatürk ilkeleri ve İnkılap tarihi, Yabancı dil,
Öğretmenliğe giriş, Ölçme tekniği, İş güvenliği, Mekanik, Türk dili
2.yılında;
Doğrusal cebir, Bilgisayar destekli çizim, Mekanik, Malzeme bilgisi ve
muayenesi, Elektrik devreleri, Bilgisayar programlama, Sayısal sisteme
giriş, Gelişim ve öğrenme, Diferansiyel denklemler, Sayısal Analiz,
Akışkanlar mekaniği, Bilgisayar destekli imalat, Robotiğe giriş,
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
Elektromekanik sistemler, Mikroişlemciler, Elektronik devreleri,
Öğretimde planlama ve geliştirme.
3.yılında;
Termodinamik, Bilgisayar destekli imalat 2, Sistemlerin matematiksel
modellenmesi, Pnömatik elektropnömatik, Otomotiv mekatroniği, Mekanik
sistemler, Algılama ve veri toplama, Sayısal işaret ve sistemler, Öğretim
teknikleri ve materyal geliştirme, Öğretim teknolojileri ve materyal
geliştirme, Esnek imalat sistemleri, Robot tekniği, Mekatronik sistem
tasarımı, Hidrolik elektrohidrolik, Güç elektroniği, Endüstriyel ölçme ve
uyg, Kontrol sistemleri, Sınıf Yönetimi
4.yılında;
Ürün tasarımı ve prototipleme, Robot tekniği, Sistem bakımı ve hata
arama, Sayısal kontrol sistemleri, Yapay zeka sistemleri, Kalite,Sayısal
haberleşme, Görüntü işleme, Rehberlik ve öğretmenlik uygulaması.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu bölümü bitirenler Endüstri Meslek Liselerinde, Anadolu Meslek ve Anadolu
Teknik Liselerinde Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri,Raylı Sistemler
Mekatronik, Tekstil Makineleri, alanlarında derslere girebilmektedir.
Özel sektörde eğitici yönetici veya teknik eleman olarak çalışabilmektedirler.
Ayrıca kendi işlerini kurabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince sadece Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumundan
alınan kredilerin haricinde herhangi bir kazanç söz konusu değildir. Koşulları uyan
öğrencilerin Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nca verilen kredilerden
yararlanması mümkündür. Ayrıca başarılı öğrenciler burs alabilmektedir.
EĞİTİM SONRASI
Kamuya ait okullarda Mekatronik öğretmeni olarak çalışanlar, devletçe belirlenen
ücreti alırlar. Özel sektörde çalışanlar ise, ilk işe başlayışta asgari ücretin iki ile
üç katı arası değişen oranlarda bir ücret seviyesinden işe başlamakta, zaman
içerisinde tecrübe, işyerinin personel ve ücret politikaları ile kurumsallaşma gibi
oluşumların etkisine bağlı olarak artan oranlarda ücretler alırlar.
MESLEKTE İLERLEME
Mekatronik öğretmenliği bölümünü bitirenler, lisans eğitiminden sonra yüksek
lisans ve doktora yapabilirler ve bu şekilde akademisyen olarak çalışabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Mekatronik Teknisyeni,
 Mekatronik Teknikeri,
 Mekatronik Mühendisi,
 Diğer teknik öğretmenlikler.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak
Atanacakların Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek
Öğretim Programları ve Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin
Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı kurul kararı ve bu kararda değişiklik
yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu Kararı)
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 -http://www.tef.marmara.edu.tr/mekatronik/tanim.htm,
 -http://www.tef.marmara.edu.tr/mekatronik/amac.htm,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULACAK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder