5 Kasım 2010 Cuma

MAKİNE RESSAMLIĞI ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
MAKİNE RESSAMLIĞI ÖĞRETMENİ
_________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, Makine
Ressamlığı meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Makine Ressamlığı meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi
yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Makine Ressamlığı Öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit
onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Çeşitli çizim aletleri.
MESLEĞİ GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
Makine ressamlığı öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Makine ressamlığı öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Görme keskinliğine,
 Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme,
 El ve gözü eşgüdümle kullanabilme,
 Zihinde canlandırabilme ve çizim yeteneklerine sahip,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Makine Ressamlığı Öğretmeni, sınıfta, resimhanede ve atölyede görev yapar, görevini
genellikle oturarak yürütür. Çalışma ortamı genellikle temiz ve iyi aydınlatılmıştır. Zaman
zaman gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Makine Ressamlığı Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık
öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu bölümde
eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi ;
 Abant İzzet Baysal Üniversitesi Düzce Teknik Eğitim Fakültesi Tasarım ve
Konstrüksiyon Öğretmenliği,
 Afyonkocatepe Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Makine Resmi ve
Konstrüksiyon Öğretmenliği
 Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Makine Resmi ve Konstrüksiyon
Öğretmenliği,,
 Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Tasarım ve Konstrüksiyon
Öğretmenliği,
 Mersin Üniversitesi Tarsus Teknik Eğitim Fakültesi Tasarım ve Konstrüksiyon
Öğretmenliği
 Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Tasarım ve Konstrüksiyon
Öğretmenliği
 Z.Karaelmas Üniversitesi Karabük Teknik Eğitim Fakültesi Tasarım ve
Konstrüksiyon Öğretmenliği bölümlerinde verilmektedir. Ayrıca şu anda eğitim
verilmeyen ve daha önceki yıllarda mezun veren Model Öğretmenliği Bölümü
mezunlarıda Makine Ressamlığı Öğretmeni olarak atanabilmektedirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Teknik Resim,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Makine Resmi ve Konstrüksiyonu Öğretmenliği” veya “Tasarım ve Konstrüksiyon
Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “Sayısal-1 (SAY-1)” puan almak ,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formu’nda “Makine
Resmi ve Konstrüksiyonu Öğretmenliği” ve/veya “Tasarım ve Konstrüksiyon
Öğretmenliği” lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
 Meslek liselerinin Endüstriyel Mekanik, Makine, Mekatronik, Gemi
makineleri, Deniz araçları yapımı, Motorlu Araçlar Teknolojisi, ve Makine
Ressamlığı,Grafik/Grafik Sanatlar,Grafik ve Fotoğraf/Fotoğraf ve Grafik, Grafik
tasarımı, Tasarım ve Teknolojisi, Endüstriyel Otomotiv Teknolojileri (Mekanik)
Motorlu araçlar teknolojisi,bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan
Öğrenci Seçme ve YerleştirmeSınavı (ÖSS) kazanıp “Makine Resmi ve Konstrüksiyonu
Öğretmenliği” veya “Tasarım ve Konstrüksiyon Öğretmenliği” lisans programını tercih
etmeleri durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre
öncelikle yerleştirilmektedirler
MESLEK EĞİTİMİ
Endüstriyel Otomasyon, Endüstriyel Tasarım, Makine, Makine Yağları ve Yağlama
Teknolojisi, Makine, Resim ve Konstrüksiyon/Makine-Resim-Konstrüksiyon, Mekatronik,
Bilgisayar Destekli Tasarım ve Bilgisayar Destekli Teknik Çizim, Bilgisayar Destekli
Makine, Bilgisayar Destekli Makine-Resim-Konstrüksiyon. ön lisans programlarını başarı
ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları
takdirde “Makine Resmi ve Konstrüksiyonu Öğretmenliği” veya “Tasarım ve
Konstrüksiyon Öğretmenliği” lisans programların dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler;
Genel Kültür Dersleri:
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
Türk Dili, yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden
Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki Teknik Dersler:
Üretim Yöntemleri, Tasarı Geometri, Meslek Resmi, Dinamik, Cisimlerin Dayanımı, Mekanik
İmalat Tasarımı, Bilgisayar Destekli Çizim, Makine Resmi, Sayısal Analiz, Standartlar,
Mekanizma Tekniği, Akışkanlar Mekaniği, Makine Elemanları, İş Kalıpları Tasarımı, Makine
Tasarımı, Perspektif, Termodinamik, CAD, Makine Dinamiği, Takım Tezgahları Tasarımı,
Hidrolik-Pnömatik, Prototip Geliştirme, Transport Tekniği.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Ergonomi, Öğrenci ve Grup
Çalışmaları, Ekonomi, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Mikroöğretim,
Okul Endüstri İlişkileri, İşletme Bilgisi.
Ayrıca, bu dersler dışında, mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri, ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek liselerinde
öğretmenlik uygulaması stajı yapılmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlara alanı belirten "Lisans Diploması" ve " Teknik Öğretmen" unvanı
verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu bölümleri bitirenler MEB 'na bağlı meslek liselerinde ve mesleğe yönelik eğitim veren
özel eğitim kurumlarında Gemi Ressamlığı, Makine Ressamlığı, Plastik Teknolojisi,
alanlarında öğretmen olarak atanırlar. Bunun yanı sıra, özel sektörde teknik eleman olarak
çalışabilmektedirler.
Ülke nüfusundaki hızlı artışla birlikte yeni teknik okullar açılmakta ve bunun sonucunda
teknik öğretmenlere duyulan gereksinim de artmaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan öğrenciler
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden ayrıca çeşitli kuruluşların
burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
Öğretmen olarak görev alanlar, maaş, yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar. Teknik eleman
olmaları itibariyle diğer kültür dersleri öğretmenleri 9. dereceden göreve başlarken,
Makine Ressamlığı Öğretmeni, 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlamaktadır. Bu
ücret ek ders ve meslek liselerindeki döner sermaye uygulamaları ile daha da artmaktadır.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Özel sektörde ücretler değişkenlik göstermektedir.
Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev almak istenmesi halinde, aldığı görevin
niteliğine göre ücretlerde değişiklik olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Mesleki ve teknik öğretim okullarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak göreve
başlayan teknik öğretmenler; atölye şefi, bölüm şefi, müdür yardımcısı ve okul
müdürlüğüne yükselebilirler. Milli Eğitim Bakanlığı merkez birimlerinde idari görevlerde
çalışabilirler.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Makine mühendisliği,
 Tesviye öğretmenliği,
 Kalıp öğretmenliği,
 Makine teknikerliği,
 Makine teknisyenliği.
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞÇİ SAĞLIĞI
Alet ve makinelerin kullanımında dikkatli olunmalı ve gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı,
 2010 ÖSYS Başvuru Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder