5 Kasım 2010 Cuma

KONTROL ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
KONTROL ÖĞRETMENİ
(KONTROL SİSTEMLERİ VE OTOMASYON)
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, kontrol ve
otomasyon alanı ile ilgili olarak elektrik, elektronik, mekanik tabanlı endüstriyel üretim,
otomatik ve bilgisayarlı kontrol sistemleri konularında eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki
öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Kontrol Öğretmeni (Kontrol Sistemleri ve Otomasyon), bu program çerçevesinde;
 Alanı ile ilgili dersler için günlük haftalık ve yıllık eğitim planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatinde kontrol ve otomasyon sistemleri ile ilgili ders verir,
 İşletmelerde uygulama eğitimi yapan öğrencileri işyerlerinde izler,
 Elektronik, elektrik ve mekatronik sistemler konularında öğrencilere temel kavramları
ve bu kavramlarla basit analizler yapma becerisi ile uygulamada gereken el becerilerini
kazandırır,
 Otomasyon ve kontrol sistemleri tasarlar,tasarlanmış sistemleri kontrol eder,
 Robotik sistem öğeleri kurar ve çalıştırır, sinyal dönüşümlerini ve iletimlerini yapar,
işlem hatalarını saptama ve giderme yöntemlerini uygular, işlem testlerini ve ayar
uygulamalarını gerçekleştirir, aletlerin otomatik kontrolleri için gerekli hesaplamaları
yapar,
 Öğrencilerin başarısını değerlendirir, başarısını arttırıcı uygulamalar planlar,
 Öğrencileri kendilerine güvenen, sistemli düşünebilen, girişimci, teknolojiyi etkin
kullanabilen, planlı çalışma alışkanlığına sahip, yaratıcılıkları gelişmiş bireyler olarak
yetiştirir,
 Nöbetçi olduğu günlerde okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek derslerinin müfredat programları, yıllık ve günlük çalışma
planları, ders ve yoklama defteri, not defteri,
 Ders kitapları, yardımcı kitapları iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları meslek alanı
ile ilgili çeşitli yayınlar,
 Elektrik, elektronik ve mekanik malzemeler (ölçme/kontrol aletleri, el aletleri,
osiloskop, endüstriyel kumanda cihazları, deney setleri, otomasyonla ilgili paket
program ve simülatörler, temel seviye mekanik el aletleri ve takım tezgahları),
 Programlanabilir lojik kontroller (PLC),
 Pnömatik ve hidrolik malzemeler,
 Mikroişlemciler ve kontrolörler,
 Hidrolik-pnömatik atölyesi ekipmanları,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Otomatik kumanda atölyesi ekipmanları,
 Endüstriyel elektronik sinyal işleme sistemleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Kontrol öğretmeninin (Kontrol Sistemleri ve Otomasyon), hem kendi alanı hem de
öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip olması gerekir.
Kontrol öğretmeni (Kontrol Sistemleri ve Otomasyon) olmak isteyenlerin;
 Üst düzeyde akademik yeteneğe sahip,
 Fen bilimlerine ve matematik alanına ilgili ve bu alanda başarılı,
 Mekanik konulara ilgili ve yetenekli,
 Mekanik ilişkileri, şekiller ve bir bütünün parçaları arasındaki ilişkileri görebilen,
 El ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, göz ve ellerini eşgüdümle kullanabilen,
 İşitme keskinliğine sahip,
 Yönergelere uyabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, sabırlı, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kontrol öğretmeni (Kontrol Sistemleri ve Otomasyon), görev yaptığı kurum ve kuruluşlarda
derslik ve alanı ile ilgili atölye ve laboratuarlarda görev yapar. Görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı sıcak, nemli, gürültülü, kirli, buharlı ve tozlu olabilir. İş yükü
yoğundur.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi Kontrol Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık
öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu
bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır
Mesleğin Eğitimi;
 Mersin Üniversitesi Tarsus Teknik Eğitim Fakültesi “Kontrol Öğretmenliği” bölümünde
verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Matematik,
 Fizik.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine girebilmek için;
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Kontrol Öğretmenliği” lisans programı için yeterli
“Sayısal (SAY-1)” puan almak,
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formu’nda “Kontrol
Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
Meslek liselerinin “Bilgisayar, Bilgisayar Programcılığı, Bilgisayar Yazılımı, Bilgisayar
Donanım, Bilgisayar İşletimi, Bilgisayar İşletimi Teknisyenliği, Bilişim Teknolojileri,
Elektrik- Elektronik, Elektrik- Elektronik Teknolojisi, Mekatronik, Elektronik, Endüstriyel
Elektronik, Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri (Elektronik), Endüstriyel Otomasyon
Teknolojileri (mekanik/makine), Uçak Bakımı Teknisyenliği ve Elektroniği, Uçak Bakımı ve
Elektroniği, Uçak Elektroniği, Gemi Makineleri, Gemi Elektroniği ve Haberleşme, Kontrol
ve Enstrümantasyon Teknolojisi, Otomatik Kumanda,” bölümlerinden mezun olanlar,
üniversitelerin “Kontrol Öğretmenliği” lisans programlarına yerleştirilirken diğer
alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
“Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Donanımı, Bilgisayar Operatörlüğü, Bilgisayar Operatörlüğü
ve Teknikerliği, Bilgisayar Programcılığı, Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama, Bilgisayar
ve Enformasyon Sistemleri, Bilgisayar, Bilişim ve iletişim Teknolojileri, Elektrik, Elektrik-
Elektronik, Elektrik-Elektronik Teknikerliği, Elektronik, Elektronik Haberleşme,
Endüstriyel Otomasyon, Kontrol Sistemleri Teknolojisi, Mekatronik, Muhabere ve
Elektronik Bilgi Sistemleri, Oto Elektrik-Elektronik, Termik Santrallerde Enerji Üretimi”
önlisans programlarını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş
Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Kontrol Öğretmenliği” lisans programlarına
kontenjan dahilinde dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde okutulan temel dersler:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Genel Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi,
İş Güvenliği Hukuku,
Mesleki ve Teknik Dersler:
Matematik, Fizik, Çizim, Yabancı Dil, Bilgisayar Bilgisi, Devre Analizi,Elektronik, Mantık,
Algoritma, Programlama, Mantık, Makine Elemanları Programlama, Kontrol Sistemleri,
Temel Mekanik Bilgisi, Mekatronik Sistemler, Seri Üretim Sistemleri, Kontrol
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
Sistemleri ve Teknikler, PLC, Pnömatik, Akademik Çalışma, Makine Kontrol, İnternet
Tabanlı Programlama, Robotik, Proses Kontrol, Saha Enstrumantasyon, Ardışık Kontrol,
Fabrika Otomasyon, Bilgisayarda Modelleme, Bilgisayarlı Kontrol, Pnömatik ve Hidrolik
Sistemler, SCADA Sistemleri, Teknik (mesleki yabancı dil), Bilgisayarlı Devre Tasarımı,
Mikrodenetleyici Uygulamaları.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metotları, Öğrenci ve Grup çalışmaları,
İş Analizi ve Program Geliştirme, Öğretim Metotları, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme,
Eğitim Teknolojisi, İstatistik, Mikro Öğretim, Okul Endüstri İlişkileri, Ekonomi, Zaman ve
Hasılat Etüdü dersleri okutulmaktadır.
Ayrıca, bu dersler dışında mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek liselerinde
öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Kontrol Öğretmenliği” lisans diploması ve “Teknik
Öğretmen” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bu bölümü bitirenler, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek liseleri ile teknik liseler ve
mesleki eğitim merkezlerine, Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri alanına öğretmen olarak
atanırlar.
Özel sektörde ise; otomasyon ve kontrol işlerinde teknik uzman olarak görev alarak kalite
kontrol şefliği, tasarım-üretim-imalat şefliği, imalat müdürlüğü, teknik müdürlük, kısım
amirliği, eğitim müdürlüğü vb. kademelere yükselebilirler. Akıllı kontrol, endüstriyel
ortamlarda üretim süreçlerinin kontrolü, mikrosistem tasarımları, otomotiv, savunma
sanayi, tekstil sektörü çalışma alanlarındandır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan öğrenciler
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun öğrenim ve katkı harç kredisi imkanlarından
veya çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
Eğitim sonrasında, devlet okullarında öğretmen olarak göreve başlayanlar, yasaların ve
hükümetin belirlediği ölçülerde ücret almaktadırlar. Buna göre, teknik olmaları itibariyle
diğer kültür dersleri öğretmenleri 9. dereceden göreve başlarken, Kontrol öğretmeni 8.
derecenin 1. kademesinden göreve başlamakta ve kültür dersleri öğretmenlerinden fazla
ücret almaktadırlar. İlk göreve başlayan teknik öğretmenin aldığı ücret, asgari ücretin 2
katı civarındadır. Bu ücret, ek ders ve meslek liselerindeki döner sermaye uygulamaları ile
daha da artmaktadır.
Ayrıca, her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
Yapılan araştırmada, kamu ve özel sektörde teknik eleman görev almak istemesi halinde,
aldığı görevin niteliğine göre ücretlerin değişkenlik gösterdiği belirlenmiştir.
MESLEKTE İLERLEME
Mesleki ve Teknik Okullarda görev alanlar atölye şefi, laboratuar şefi, müdür yardımcılığı,
okul müdürlüğü gibi yöneticilik görevlerine yükselebilmektedirler.
Lisans eğitiminden sonra üniversitede görev alanlar yüksek lisans yaparak; araştırma
görevlisi, öğretim üyesi, doçent, profesör olarak akademik kariyer yapabilirler.
Özel sektörde ise kalite kontrol şefliğine, bölüm şefliğine, teknik müdürlüğe
yükselebilirler.
İsterlerse yüksek lisans yaparak, üniversitelerde; araştırma görevlisi, öğretim üyesi,
doçent ve profesörlük görevlerine yükselebilirler.
BENZER MESLEKLER
 Talaşlı (Tesviye) Üretim Öğretmeni,
 Mekatronik Öğretmeni,
 Bilgisayar ve Kontrol Öğretmeni,
 Elektronik Öğretmeni
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Bölüm öğretim elemanları,
 Meslek mensupları,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 ÖSYS Başvuru Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık Öğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu.
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK)üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder