5 Kasım 2010 Cuma

KAMUOYU ARAŞTIRMACISI mesleği

KAMUOYU ARAŞTIRMACISI
TANIMI
Toplumun öngördüğü araştırılmaya değer sosyal ve ekonomik konularda, müşterilerden
gelen talep doğrultusunda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sonuca
ulaşılmasında rol oynayan kişidir.
GÖREVLER
Kamuoyu Araştırmacısı;
Piyasa araştırması öncesi durum tespiti işlemlerini yapar.
Ön araştırma plânı hazırlar ve uygular
Araştırmanın amacını, yöntemini ve hedef kitleyi belirler.
Veri toplama yöntemlerinden hangisini kullanacağına karar verir.
Araştırmanın amacına uygun örneklem yöntemi tespiti yapar,
Araştırmanın kapsamına uygun anket hazırlar ve uygular,
Anket sonunda elde edilen verileri değerlendirerek, araştırma raporu hazırlar.
Mesleğe ilişkin gelişmeleri takip eder.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bilgisayar,
Fotokopi makinesi,
Faks cihazı,
Telefon,
Hesap makinesi,
Fiş, fatura vb. belgeler,
Diğer büro malzemeleri,
Gazete, mecmua gibi basılı yayınlar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Kamuoyu Araştırmacısı olmak isteyenlerin;
Matematiksel kavramlarla düşünme ve problem çözme yeteneği gelişmiş,
Soyut düşünme yeteneğine sahip,
Ayrıntıları araştırmaya meraklı,
Dikkatli, sabırlı,
Ayrıntılarla uğraşmaktan sıkılmayan,
Etkili iletişim kurabilen,
Saha çalışmasına dayanıklı,
Türkçeyi etkili kullanabilen kimseler olmaları gerekir.
Diksiyonun düzgün olması, iyi derecede yabancı dil ve mesleki ve sosyal konularda
kendini yetiştirmek meslekte başarıyı artıran etkenlerdir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çalışma ortamları yapılan organizasyonun ve mekânın özelliğine göre farklılık
göstermektedir. Büro dışında çalışanlar sürekli hareket halindedirler. Bilgi toplama
aşamasında zaman zaman alan çalışması yaparlar. Çalışma saatleri düzenlidir, ancak işin
niteliği ve koşullarına göre değişkenlik gösterebilir. Çalışırken birinci derecede
verilerle, özel anlamı olan sayı ve sembollerle uğraşırlar.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Kamuoyu araştırıcılarının halkla ilişkiler ve tanıtım ajanslarında, şirketlerin halkla
ilişkiler, kurumsal iletişim, tanıtım bölümlerinde, görsel ve işitsel medya kuruluşlarında,
medya takip ajanslarında, kamuoyu pazar araştırma şirketlerinde, reklâm ajanslarında,
haber ajanslarında, çağrı merkezlerinde, turizm şirketlerinde, pazarlama şirketlerinde
ticaret odalarında vb iş olanakları vardır.
Günümüzde, firmaların artan rekabet koşulları içinde rakiplerinden farklılıklarını ön
plana çıkarma zorunluluğu halkla ilişkiler ajanslarının sayısının gün geçtikçe artmasına
ya da işletmelerin halkla ilişkiler departmanlarını oluşturma gerekliliğini ortaya
koymaktadır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Meslek liseleri, teknik liseler, anadolu meslek ve anadolu teknik liselerinin Halkla
İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri alanının Kamuoyu Araştırmacılığı dalında
verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için; ilköğretim mezunu olmak, Anadolu meslek ve anadolu
teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim okullarının 6–7–8. sınıflarında yapılacak
olan “Seviye Belirleme Sınavlarının” (SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile
belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının (YBP) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel
Orta Öğretim Yerleştirme Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10 uncu sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar teknik
lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek isteyen
öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum müdürlüğünce
onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının bitimini izleyen beş iş
günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan alana kayıt yapılan programlar
dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında;
a) 10 uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren ortalama
yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma saati
bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum müdürlüğüne
başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak üzere listeleri
düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt-kabulleri, ağustos ayının üçüncü
haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde planlanır ve yıllık çalışma
takviminde gösterilir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. 9.sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve meslek
liselerinde ortaktır. 9.sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9 ve 10. sınıflarda ortak
dersler ile alan ortak dersleri, 11 ve 12. sınıflarda ise dallara özel derslerin öncelikli
olarak okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak yeterlikleri
kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10 ve 11. sınıfta verilmektedir. 12. sınıfta diplomaya
götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10. sınıfın sonunda, bölgesel
ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fizikî kapasitesi ile öğrencilerin
mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
Eğitim süresince;
Ortak dersler:
Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih, T.C. İnkılâp Tarihi
ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji, Sağlık Bilgisi, Felsefe,
Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlk Yardım, Tanıtım ve
Yönlendirme.
Ortak alan dersleri: Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Mesleki Gelişim, Halkla
İlişkiler ve Organizasyon, İletişim Teknikleri, Etkin Okuma ve Yazma, Etkili Konuşma,
Temel Hukuk, Mesleki Bilgisayar
Dal dersleri: İşletmede Beceri Eğitimi, Kişiler Arası İletişim, Temel Fotoğrafçılık,
Haber Toplama ve Yazma, Dergi ve İnternet Haberciliği, Haberleşme Hukuku, Medya
Tarihi, Bilgisayarda Fotoğraf İşleme, Kurum İçi Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler
Faaliyetleri, Halkla İlişkilerde Kampanya, Müşteri İlişkileri, Ürün ve Hizmet Tanıtımı,
Reklâm Kampanyaları, Reklâmcılıkta Yaratıcı Faaliyetler, Kamuoyu ve Piyasa
Araştırması, Medya Takibi, Web Uygulamaları, Organizasyonda Yardımcı Hizmetler,
Proje Geliştirme, Mekân Düzenleme, Fuar/Kongre Hostesliği, Fuar Organizasyonu,
Organizasyon Etkinlikleri, Büro Hizmetleri, Temel Sanat Eğitimi, Kişisel Hazırlık, Sunu
Hazırlama, Defile Organizasyon, Dans ve Müzik, Dosyalama ve Arşivleme, Mesleki
Yabancı Dil derslerini alırlar. 3308 sayılı kanun gereği, öğrencilerin 10, 11 ve 12. sınıfta
işletmelerde beceri eğitimini Alan/Dal/Zümre öğretmenleri kararlarına göre hangi sınıf
ya da sınıflarda görecekleri belirlenir.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek lisesi Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri alanı Kamuoyu Araştırmacılığı
dalından mezun olanlar, istedikleri takdirde, Fotoğrafçılık, Fotoğrafçılık ve
Kameramanlık, Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler (Açıköğretim), Halkla İlişkiler ve
Reklâmcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İletişim ve Halkla İlişkiler, İnternet
Gazeteciliği ve Yayıncılığı, Masaüstü Yayıncılık, Radyo ve Televizyon Programcılığı,
Radyo ve Televizyon Yayımcılığı, Televizyon Yapım ve Yönetimi önlisans programına
sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları takdirde
yerleştirilebilirler.
Ayrıca bu alan mezunları; ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip yeterli Sözel I puanı
almaları halinde Halkla İlişkiler ve Reklâmcılık (Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu) lisans
programını tercih etmeleri durumunda ortaöğretim başarı puanları diğer alanlardan
mezun olanlara göre daha yüksek bir katsayı ile çarpılarak ÖSS puanlarına eklenmekte
ve diğer alanlardan mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
İşletmelerde beceri eğitimi gördükleri sürede asgari ücretin % 30 undan az olmamak
üzere ücret alırlar.
Eğitim süresince Milli Eğitim Bakanlığınca iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı
sigorta ettirilirler.
İlk işe başladıklarında genellikle asgari ücret alırlar. Alınan ücrette işyerinin
büyüklüğü, kamuoyu araştırmacısının işteki pozisyonu, deneyim ve yeterlilikleri
doğrultusunda artış olabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu il ve şube müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder