5 Kasım 2010 Cuma

KALORİFERCİ mesleği

KALORİFERCİ
TANIM
Kalorifer tesisatının bakım, onarım gibi çalışmalarını yapan kişiye kaloriferci denir.
GÖREVLER
Kurulu veya kurulacak kalorifer tesisatının çalışma sistemini, projesinin
okunmasını, diğer şartnameleri, tesisat yapımını, işletmeye almayı, bakım ve
onarımını bilir,
Düzgün ölçü alır ve kesme yapar. Borulara diş açar, her türlü boruyu istenilen
ölçüde ve şekilde büker, oksi asetilen ve elektrik ark kaynağı ile birleştirmeyi
yapar. Isıtıcı elemanlar için gerekli konsol, kelepçe ve askıları usulüne göre
yerlerine monte eder. Duvar ve tavanlara delik açar. Kalorifer kazanı üzerinde
bulunan otomatik ve mekanik kontrol elemanlarını bilir,
Mesleki gelişmeleri izler. Kalorifer dairesinin temizlik ve düzenini sağlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Kömür, motorin, fueloil, doğal gaz, Kalorifer kazanı, ateşçi küreği (Foryap Küreği),
çekiç, çelik tel, fırça, üstüpü tornavida ve pensler, anahtar takımları, yağdanlık ve el
arabası.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Uzun süre ayakta kalmayı engelleyecek bedensel özrü, kronik bronşit,
tüberküloz, akciğer ve kalp hastalıkları bulunmayan,
Kapalı bir ortamda tek başına çalışabilecek kadar sabırlı ve sorumluluk sahibi
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kapalı, sıcak ve havasız ortamlarda çalışılır. Çalışma anında sürekli ayakta bulunulur.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Her zaman ve her yerde, her türlü binalarda iş bulma imkânı vardır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yeterli müracaat olması durumunda tüm mesleki eğitim
merkezlerinde “Gaz ve Tesisat Teknolojisi” alanı “Kalorifercilik” dalında
verilmektedir.
Ayrıca Halk Eğitim Merkezleri ve Türkiye Mimarlar ve Mühendisler Odasına üye
olan Makine Mühendisleri Odası da kaloriferci kursları düzenlenmektedir. (Makine
Mühendisleri Odası; Telefon no: 0.312 231 31 59)
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
14 yaşını doldurmuş 19 yaşından gün almamış olmak, ancak, 19 yaşından gün almış
olanlardan daha önce çıraklık eğitimden geçmemiş olanlar, yaşlarına ve eğitim
seviyelerine uygun olarak düzenlenecek mesleki eğitim programlarına göre
çıraklık eğitimine alınabilir.
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun
olmak,
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi
imzalamak gereklidir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Kalorifercilik mesleğinin eğitim süresi ilköğretimden sonra 2 yıl, lise ve daha üst
düzeyde genel eğitimden sonra ise 2 yıldır. Bu program her çıraklık eğitimi
programında ortak olarak alınan genel bilgi derslerinin yanı sıra, teknik resim,
meslek resmi, meslek bilgisi gibi derslerden meydana gelmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda
teorik eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 176 saat olup, bu
eğitimde İnsan Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma Hukuku,
İşletme Bilgisi, Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi derslerinin
yanı sıra İleri Meslek Bilgisi derslerini alırlar. 2 yılsonunda ustalık sınavlarına
katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık
sınavına katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40
saatlik iş pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra
"Usta Öğreticilik" belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız
işyeri açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici"
belgesine sahip çalışanın olması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik Açıköğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
Lise ve daha üst düzeyde çıraklık eğitim süresi 1 yıl, ustalık eğitim süresi ise 2
yıldır.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı yasa gereği, mesleki eğitim merkezlerinde eğitim gören öğrenciler,
asgari ücretin %30'undan az olmamak üzere işveren tarafından bir ücret
ödenmektedir.
Eğitim gören adayların iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta
primleri devletçe karşılanmaktadır.
Eğitim sonrasında genellikle asgari ücretten işe başlanır. Daha sonra işyerinin
veya işverenin uygulamasına göre ücrette artış olmaktadır.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Halk Eğitim Merkezleri,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder