5 Kasım 2010 Cuma

KALIP ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 1
KALIP ÖĞRETMENİ
________________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, kalıp meslek alanı
ile ilgili eğitim veren kişidir.
________________________________________________________
GÖREVLER
Kalıp meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeyindeki
öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim
programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Kalıp öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit
onarımlarını yapar.)
 Kendine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçlar saptar,
bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defteri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.).
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Kalıp öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip
olması gerekir.
Kalıp öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Şekiller arasındaki ilişkileri görebilen,
 Tasarım gücü kuvvetli, yaratıcı,
 El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Kalıp öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar, görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı tozlu, gürültülü, sıcak ve rutubetlidir.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi;
Mesleğin eğitimi Kalıp Öğretmeni bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık öğrenci
alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler bu bölümde
eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
 Gazi Üniversitesi (Ankara) Teknik Eğitim Fakültesi, "Kalıpçılık Öğretmenliği"
bölümünde verilmektedir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Teknik Resim,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Kalıpçılık Öğretmenliği” lisans programı için yeterli
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 3
“Sayısal -1(SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Kalıpçılık
Öğretmenliği ” lisans programı ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih
etmek gerekmektedir.
 Meslek liselerinin Kalıp, Kalıpçılık, Endüstriyel Mekanik, Makine, Endüstriyel
Otomasyon Teknolojisi(Elektronik),Endüstriyel Otomasyon
Teknolojisi(Mekanik/Makine),Makine Teknolojisi, Motorlu Araçlar Teknoloji, Otomotiv
Teknolojisi, Mekatronik bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci
Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp Kalıpçılık Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri
durumunda, yerleştirme yapılırken ilgili Ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları 0,8 ile
çarpılacak ayrıca Y.ÖSS puanlarına ilgili ağırlıklı ortaöğretim başarı puanının 0.24 ile
çarpılmasından elde edilecek ek puanlarda katılacaktır.
 Bilgisayar Destekli Endüstriyel Kalıpçılık, Bilgisayar Destekli Makine, Bilgisayar
Destekli Makine-Resim-Konstrüksiyon, Döküm, Endüstriyel Kalıpçılık, Endüstriyel
Otomasyon, Kalıpçılık, Makine, Makine Yağları ve Yağlama Teknolojisi, Makine-Resim-
Konstrüksiyon, Metal İşleri, Metalografi ve Malzeme Muayenesi, Termik Santral
Makineleri ön lisans programlarını başarı ile bitirenler de ÖSYM tarafından açılan
Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Kalıpçılık Öğretmenliği” lisans
programlarına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde Okutulan Temel Dersler:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, Yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden
Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Üretim Teknolojisi, Tasarı Geometri, Tornalama Tekniği, Frezeleme Tekniği, Üretim
Yöntemleri, Malzeme Bilgisi, Meslek Resmi, Statik, Kalıp Tekniği, Taşlama ve Alet Bileme
Tekniği, Kalite Kontrol, Dinamik, Cisimlerin Dayanımı, Ekonomi, İstatistik, Termodinamik,
Akışkanlar Mekaniği, Makina Elemanları, CAD, Kalıp Konstrüksiyonu, Saç Metal Kalıp
Tekniği, CNC Tezgahlarda Üretim Tekniği, Mekanizma Tekniği, Endüstriyel Ölçme,
Prototip Geliştirme, Zaman ve Hareket Etüdü, Hidrolik ve Pnomatik,Üretim Planlaması,
CAM, İş Kalıpları Konstrüksiyonu, Hacim, Kalıp Teknikleri, İleri Kalıp Yapım Teknikleri,
Üretimde Maliyet Hesabı.
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Öğrenci ve Gurup
Çalışmaları, İş Analizi ve Program Geliştirme, Öğretim Medotları, Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Mikro Öğretim, Okul Öğrenci İlişkileri, İş Güvenliği.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 4
Ayrıca, bu dersler dışında mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek liselerinde
öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Kalıpçılık Öğretmenliği” lisans diploması ve “Kalıp
Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 Bu bölümü bitirenler kalıp bölümü bulunan meslek liselerinde, mesleki eğitim
merkezlerinde Makine ve Kalıp, Plastik Teknolojisi, Raylı Sistemler Makine, Ortapedik
Protez – Ortez alanlarında öğretmenlik yapabilir.
 Kalıp bölümlerinin teorik ve uygulamalı meslek dersleri dışında makine, plastik işleme
bölümleri ile diğer bölümlerin kalıp alanıyla ilgili teorik ve uygulamalı meslek derslerine
girebilirler.
 Özel sektörde eğitici, yönetici veya teknik eleman olarak çalışabilmektedirler.
 Kendi işlerini kurarak çalışma şansına da sahiptirler.
 Devlet okullarının bu alana duyduğu gereksinim ve mesleğin iş piyasasındaki konumu göz
önünde bulundurulduğunda, işsiz kalma durumu söz konusu olmamaktadır.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nun kredisinden yararlanabilirler,
ayrıca çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonrasında, meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar, teknik eleman olmaları
sebebi ile 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar. Görev yaptıkları okul
bünyesinde döner sermaye işletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık
gelirlerini artırma imkanına da sahiptirler. Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere öğretim yılı
başında eğitim - öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 5
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
 Özel sektörde ise ücretler değişkenlik göstermektedir.
MESLEKTE İLERLEME
 Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans doktora yapabilir, araştırma görevlisi olabilir ve
akademik kariyer yapabilirler.
 Özel sektörde ise kalite kontrol şefliğine, teknik müdürlüğe, imalat müdürlüğüne
yükselebilirler.
 Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında
başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
 Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik
yapabilmektedir (Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
BENZER MESLEKLER
 Makine mühendisliği,
 Makine ressamlığı öğretmenliği,
 Makine teknikerliği,
 Makine teknisyenliği.
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE
İŞÇİ SAĞLIĞI
Alet ve makinelerin kullanımında dikkatli olunmalı ve gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 2008 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi–2000
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK Üyesi Kuruluşlar),
TÜRKİYE İŞ KURUMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 6
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder