5 Kasım 2010 Cuma

İŞLETME ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU
1
İŞLETME ÖĞRETMENİ
____________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim, kurum ya da kuruluşlarında; öğrencilere işletme, girişimcilik, iş
idaresi ve pazarlama yönetimi ile ilgili konularda bilgi, beceri, tutum ve davranışları
kazandıran kişidir.
GÖREVLER
İşletme konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeyindeki öğrenci guruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
İşletme Öğretmeni bu program çerçevesinde; -
Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun yıllık ve günlük çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde çalışma planını uygulayarak öğrencilerine alanı
ile ilgili bilgi, beceri ve yeterlikleri kazandırır,
 Öğrencileri belli dönemlerde yazılı , sözlü sınav ve diğer ölçme araçlarıyla
başarılarını değerlendirir, başarılarını artırıcı önlemler alır,
 Sınav notlarını not defterine işleyip, not fişleri düzenleyerek öğrencilerin
çalışma performansını takip eder,
 Öğrencilerin devam durumlarıyla ilgili kayıt tutar, diğer raporlarla birlikte
idarecilere sunar, velileri bilgilendirir.
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik
eder,
 Öğretmenler kurulu, zümre öğretmenler kurulu vb. toplantılara katılır,
 Alanı ile ilgili araştırmalar yapar ve öğrencileri ile paylaşır,
 Mesleki ve teknolojik gelişmeleri izler ve programlarına yansıtır,
 Okuldaki sosyal ve kültürel aktivitelerde görev alır,
 Öğretmenlerin sosyal ve kültürel aktiviteler katılımıyla ilgili gerekli çalışmaları
yapar,
 Göreviyle ilgili mevzuata göre yükümlülükleri yerine getirir.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Meslek dersleri eğitim-öğretim programları,çerçeve öğretim programları,
 Günlük ve yıllık çalışma planları,
 Meslek alanı ile ilgili çeşitli mesleki ve teknik yayınlar,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, modüller ve alanı ile ilgili süreli yayınlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU
2
 Eğitim araçları (projeksiyon, tepegöz, slayt, bilgisayar, yazılımlar, CD vb)
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
İşletme Öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sayısal düşünme yeteneği olan,
 Sosyal bilimlere ilgili,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir şekilde aktarabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sabırlı, hoşgörülü,
 Kendini geliştirmeye istekli, kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İşletme Öğretmeni sınıfta, atelye ve laboratuarda görev yapar. Görevini genellikle
ayakta yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür. Okullarda belli günlerde
nöbet tutarlar.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi İşletme Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu bölüme
artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan
bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri
kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi; Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi “İşletme
Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
TÜRKİYE İŞ KURUMU
3
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “İşletme Öğretmenliği” lisans programı için
yeterli “EA-1” puanı almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“İşletme Öğretmenliği” programını tercih etmek gerekmektedir.
 Ticaret meslek liseleri ile otelcilik ve turizm meslek liselerinin, tüm alanları ile
çok programlı liseler ve açıköğretim lisesinin bu okul türlerine karşılık gelen
alanlarını bitirenler; ticaret liselerini alan ayrımı olmadığı dönemde bitirenler,
meslek liselerinin Pazarlama ve Perakende bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM
tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, üniversitelerin
İşletme Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan
almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitimi 4 yıldır.
Eğitim süresince; Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Temel Bilgi Teknolojisi Kullanımı,
İşletmeciler İçin Genel Matematik, Genel Ekonomi (Mikro-Makro), Genel
Muhasebe, Hukukun Temel Kavramları, Atatürk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi,Yabancı Dil, Türk Dili, Okul Deneyimi, Temel Bilgisayar Bilimleri ve
C/C++ Programlama Dili, Türkiye Ekonomisi, Genel Muhasebe II, Genel İşletme,
Ticaret Hukuku, Kelime İşlem, İstatistik, Gelişim ve Öğrenme, Şirketler
Muhasebesi, İşletme Yönetimi, Maliyet Muhasebesi, Öğretimde Planlama ve
Değerlendirme, Kamu Maliyesi, Turizm İşletmeciliği, Tarımsal İşletmecilik,
Öğretim Teknikleri ve Materyal Geliştirme, Mesleki Yabancı Dil, Üretim Yönetimi,
Pazarlama, İnsan Kaynakları Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik Eğitimi,
Kooperatifçilik, Ticari ve Mali Matematik, Sigortacılık, Tüketici Davranışları,
Bilgisayar Programlama, Maliye Politikası, Eğitim Ekonomisi, Turizm Rehberliği ve
Türkiye Turizmi, Tarımsal Üretim Planlaması, Sınıf Yönetimi, Özel Öğretim
Yöntemleri, Pazarlama, Banka ve Sigorta Muhasebesi, İş ve Sosyal Güvenlik
Hukuku, Finans Yönetimi, Staj Değerlendirme, Vergi Hukuku, Finansal Tablolar
Analizi, Bilgisayarlı Muhasebe, Sermaye Piyasası ve Borsa İşlemleri, Rehberlik,
Öğretmenlik Uygulaması, Muhasebe Denetimi, Mezuniyet Testi, Türk Vergi
Sistemi, İşletme Politikası dersleri ile 3 ve 4. sınıflarda ayrıca seçmeli dersler
almaktadırlar. Fakülte son sınıfta öğrenciler bir yarıyıl “Öğretmenlik Uygulaması”
yaparlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU
4
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “İşletme Öğretmenliği” lisans diploması ve
“İşletme Öğretmeni” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
İşletme Öğretmenleri Kamu Personeli Seçme Sınavında (KPSS) başarılı olduktan
sonra atamaları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılmaktadır
Meslek elemanları büyük çoğunlukla ilköğretim okullarına İşletme dersi öğretmenliği
için atandıkları gibi Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ticaret meslek liseleri ve anadolu
ticaret meslek liselerine muhasebe ve finansman ile pazarlama ve parekende
alanlarında öğretmen olarak atanmaktadırlar. Sözkonusu okullarda muhasebe ve
finansman alanı ile pazarlama ve perakende alanı meslek dersleri; muhasebe döner
sermaye derslerini, işletme bilgisi ve toplam kalite yönetimi ile girişimcilik
derslerini vermektedirler. Ayrıca, kamu ve özel kuruluşlarda, özel sektöre ya da
kamuya ait fabrika, banka, sigorta, çiftlik veya turizm kuruluşlarında planlama,
üretim, hizmet ve denetim etkinliklerinde görev alabilmektedirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü’nün verdiği yurt
hizmetleri, öğrenci kredisi ve harç imkanlarından yararlanabilirler. Ayrıca çeşitli
kurum ve kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrasında, meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar 9. derecenin 1.
kademesinden göreve başlarlar. İşletme öğretmenleri ek ders ücreti alabilirler.
Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere öğretim yılı başında eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
TÜRKİYE İŞ KURUMU
5
 MEB’e bağlı meslek liselerindeki okullarda görev alanlar idarecilik
yapabilmektedirler. (müdür, müdür yrd. vb.)
 MEB tarafından yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı olunması durumunda
müfettiş olarak çalışabilirler.
 Ayrıca yapılan sınavda başarılı olunması durumunda başöğretmen ve uzman
öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Muhasebe Grubu Öğretmeni,
 Muhasebe ve Finansman Öğretmeni,
 Konaklama İşletmeciliği Öğretmeni.
H - EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Milli Eğitim bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanacakların
atamalarına esas olan alanlar ile mezun oldukları yüksek öğretim programları ve
aylık karşılığı okutacakları derslere ilişkin esaslar ile ilgili 12.07.2004 tarih ve
119 Sayılı karar.
 ÖSYM ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, 2008
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri
TÜRKİYE İŞ KURUMU
6

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder