5 Kasım 2010 Cuma

İŞ EĞİTİMİ (İŞ VE TEKNİK EĞİTİM) ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
İŞ EĞİTİMİ (İŞ VE TEKNİK EĞİTİM) ÖĞRETMENİ
_______________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, iş ve teknik eğitim
konularıyla ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
İş ve teknik ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki
öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili
mevzuatta belirtilmiştir.
 İş eğitimi (iş ve teknik eğitim) öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda
bulundurur, (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve basit onarımlarını
yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve
beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler
düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Çevresinde alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması için
ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle
ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME
VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not
defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek alanı ile
ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, TV, video bantları, slayt, transparan,
bilgisayar, bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Yapılacak çalışmaya göre alet ve malzemeler kullanır. Örneğin: ağaç işlerinde; kontrplak,
tutkal, vernik vb. Metal işlerinde; tel, teneke parçaları, el aletleri vb. cilt ve grafik
işlerinde; cilt bezi, karton ve renkli kağıtlar vb. kullanır.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
İş eğitimi (iş ve teknik eğitim) öğretmeninin hem alanıyla hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
 İş eğitimi (iş ve teknik eğitim) öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Şekiller arasındaki ilişkileri görebilen,
 El ve gözü eşgüdüm halinde kullanabilen,
 El ve parmak becerisine sahip,
 Ayrıntıları algılayabilen,
 Makine ve aletlerle çalışmaktan hoşlanan,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen,
 Sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
 kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
İş eğitimi (iş ve teknik eğitim) öğretmeni, sınıfta, atölyede ve işletmelerde görev yapar,
görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve tozludur.
MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi, Endüstriyel Teknoloji Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken, bu
bölümlere artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle D- Meslek Eğitimi bölümünde
bulunan bilgiler bu bölümde eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri
kapsamaktadır.
Bu mesleğin eğitimi Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi “Endüstriyel
Teknoloji Öğretmenliği” bölümünde verilmektedir.
Ayrıca daha önceki yıllarda, Resim–İş Öğretmenliği (İş Eğitimi Ana Sanat Dalı) ile İş ve
Teknik Eğitim Öğretmenliği programını bitirenlerde İş Eğitimi (İş ve Teknik Eğitim)
Öğretmeni olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Matematik.
MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI
 Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Endüstriyel Teknoloji Öğretmenliği” lisans programları
için yeterli “Sayısal -1(SAY-1)” puan almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda “Endüstriyel
Teknoloji Öğretmenliği” lisans programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını
tercih etmek gerekmektedir.
 “Teknik Liseler, Endüstri Meslek Liseleri, Kız Meslek Liseleri ile Çok Programlı Liseler ve
Açık Öğretim Liselerinin bu okul türlerine karşılık gelen alan/kol/bölümlerinden mezun
olanlar, ÖSYM tarafından yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, Endüstriyel
Teknoloji Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları
nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
 Ancak kendi alan/kol/bölümlerinin dışında bir yüksek öğretim programını tercih eden
adayların yerleşme şansı azalmaktadır.
EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ
 Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
 Bu meslekte ihtiyaç duyulan alet ve malzemenin nerede ve nasıl kullanılacağını meslek
eğitimi sırasında öğrenir. Bu mesleğin eğitiminde;
 Ağaç işleri, metal işleri,
 Elektrik işleri,
 Cilt ve grafik işleri,
 Teknik resim,
 Güç kaynakları,
 Genel endüstri, yapı işleri,
 Su tesisatçılığı derslerinde öğretilen konular hakkında
 detaylı bilgiler verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlara “Endüstriyel Teknoloji Öğretmenliği ” lisans diploması ve “Teknik
Öğretmen” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okullarda Teknoloji ve Tasarım alanında görev
alırlar.
 Endüstriyel Teknoloji Eğitimi bölümünden mezun olan öğrenciler özel sektörde de kolayca
iş bulma imkanına sahiptirler.
 Kendi adlarına da iş kurabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Meslek eğitimi sırasında Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü'nün
verdiği öğrenci kredisinden yararlanmak mümkündür.
 Ayrıca, Kurumun yurt hizmetlerinden de yararlanılabilir. Bunların dışında öğrenciler çeşitli
kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
 Yeni göreve başlayan öğretmenler 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre 8.
Derecenin 1. kademesinden aylıkla Milli Eğitim Bakanlığına bağlı lise ve dengi okullarda
çalışırlar. Asgari ücretin 2 katı civarında ücret almaktadırlar. Bu ücret kıdeme ve yıllık
belirlenen katsayı artışlarına göre belli aralarla değişmektedir. Ayrıca, ek ders ücretleri
de bulunmaktadır.
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı adı
altında bir ödeme yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
 Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarında bu meslekte çalışanlar istekli ve uygun görülürse,
ayrıca Bakanlıkça da atamaları yapılırsa okul müdürlüğüne kadar yükselebilirler.
 Özel sektörde bu meslekte çalışanlar atölye şefi ve işletme müdürlüğüne kadar
yükselebilirler.
 Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
 Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
 Lisans eğitiminden sonra alanlarında master (yüksek lisans) ve doktora eğitimi alarak
akademik kariyer yapabilirler, yüksek öğretim kurumlarında araştırma görevlisi, doçent,
profesör gibi unvanlarla öğretim üyesi olarak görev yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Metal işleri öğretmenliği,
 Elektrik işleri öğretmenliği,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
 Yapı işleri öğretmenliği,
 Tesisat teknolojisi öğretmenliği.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar ile 12.07.2004 ve 119 sayılı karar
ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim Terbiye Kurulu
Kararı,
 ÖSYS-2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu,
 2008 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-2000,
 Çeşitli üniversitelerin katalogları,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder