6 Kasım 2010 Cumartesi

EMLAK VE EMLAK YÖNETİMİ MESLEK ELEMANI / EMLAK DANIŞMANI mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
EMLAK VE EMLAK YÖNETİMİ
MESLEK ELEMANI / EMLAK DANIŞMANI
________________________________________________
TANIM
Bir işyerinde, düzenlenen süreli veya süresiz sözleşmeye dayanılarak yapı
kooperatiflerinin kurulmasında ev, arsa, dükkan gibi taşınmaz malların satışı ve
kiralanması konularında danışmanlık hizmeti veren kişidir.
GÖREVLER
 Tapu sicil müdürlüklerinde satış, ipotek, miras yoluyla geçen mülkiyetlerle ilgili
tüm işlemlere aracılık eder,
 Emlak alım satımı ile ilgili danışmanlık hizmeti verir,
 Noterlerde satış sözleşmesi yapılmasına yardımcı olur,
 Kat karşılığı inşaat sözleşmesi yapılması konusunda danışmanlık hizmeti verir,
seçenekler ve karşılaştırılmalı örnekler sunar,
 Müşterileri adına beyanname doldurur,
 Proje yapımında pazarlamayı kolaylaştırıcı önerilerde bulunur,
 Kooperatif kurulmasına yardımcı olup pazar araştırması yapar,
 Kooperatife arsa ve üye bulma konusunda çalışmalar yapar,
 Kiracı adaylarının ekonomik ve sosyal durumunu öğrenip mülk sahibine veya
vekiline bilgi verir,
 Kira sözleşmesi hazırlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Çeşitli kırtasiye malzemeleri,
 Kanun, tüzük, yönetmelik, genelge ve talimatlar,
 İletişim araçları (telefon, fax),
 Bilgisayar,
 Fotokopi makinesi,
 Fotograf makinesi, video kamera.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Bu meslekte çalışmak isteyenlerin;
 Sosyal bilimlere, özellikle sosyolojiye ve ekonomiye ilgili,
 Sözel yeteneği ve iletişim becerisi güçlü,
 Girişimci bir kişiliğe sahip,
 Kişilerin özel hayatlarına saygılı ve gizlilik prensibine uygun davranan,
 İşbirliğine açık
kimseler olması gereklidir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Meslek elemanları kendilerine veya başka bir kişiye ait olan bir emlak ofisinde
çalışmaktadırlar. Görevleri nedeniyle kentin çeşitli semtlerini sürekli gezerek gözlem
ve araştırma yoluyla bilgileri toplarlar. Bilgi toplama sırasında toplumun her kesiminden
kişilerle iletişim halindedirler. Gerekli hallerde bulundukları şehrin dışındaki diğer
şehirlerde de bilgi toplamak amacıyla seyahat ederler. Çalışma saatleri düzensizdir.
Özel amaçlı olarak herhangi bir yere gittiğinde bile bilgi toplamak amacıyla sürekli
gözlem ve araştırma yapar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi aşağıdaki Meslek Yüksek Okullarının “Emlak ve Emlak Yönetimi”
bölümlerinde verilmektedir;
 Aydın Adnan Mendres Üniversitesi Yenipazar Meslek Yüksekokulu
 Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu- Eskişehir
 İstanbul Beykent Üniversitesi Meslek Yüksekokulu
 İstanbul Doğuş Üniversitesi Meslek Yüksekokulu
 İstanbul Arel Üniversitesi Meslek Yüksekokulu
 İstanbul Aydın Üniversitesi Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu
 İstanbul Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu
 İstanbul Okan Üniversitesi Meslek Yüksekokulu
 İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu,
 İstanbul Yıldız Teknik Üniversitesi Yıldız Meslek Yüksekokulu,
 Kocaeli Üniversitesi Ali Rıza Veziroğlu Meslek Yüksekokulu,
 Sakarya Üniversitesi Geyve Meslek Yüksekokulu,
 Kırıkkale Üniversitesi Kırıkkale Meslek Yüksekokulu,
 Süleyman Demirel Üniversitesi Uluborlu Selahattin Karasoy MYO-Isparta
 Kırklareli Üniversitesi Vize Meslek Yüksekokulu
 Dumlupınar Üniversitesi Kütahya Meslek Yüksekokulu-Kütahya
 Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Antakya Meslek Yüksekokulu
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Meslek liselerinin A-Grubu (Ticaret Lisesi Fen), Bankacılık, Borsa Hizmetleri,
Deniz ve Liman İşletme, Dış Ticaret, Emlak Komisyonculuğu, Genel Hizmetler
(Demiryolu), İşletme, İşletmecilik (Demiryolu), Muhasebe, Muhasebe ve
Finansman, Pazarlama, Pazarlama ve Perakende, Satış Yönetimi ve Reklamcılık,
Sigortacılık, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Tesis İşletmeciliği, Ticaret,
Ulaştırma Hizmetleri, Ticaret Liselerini Alan Ayrımı Olmadığı dönemde
bitirenler ve Bilgisayarlı Muhasebe alanından mezun olanlar “Emlak ve Emlak
Yönetimi” önlisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Ortaöğretim
Başarı Puanları, okul türleri , Mesleki ve Teknik Eğitim Bölge’leri (METEB) ve
mezuniyet yılları dikkate alınarak kontenjan dahilinde yerleştirilebilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
 Meslek liselerin diğer alanlarından veya genel liselerden mezun olanlar/olacaklar
kişilerin ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavına (YGS)
girmeleri ve yeterli “YGS-5“ puanı almaları gerekir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin temelini oluşturan eğitim süresi 2 yıldır. 2 yıl süresince öğrencilere mesleğin
gerektirdiği teknik bilgileri içeren teorik bir eğitim verilmektedir. Bu teorik
eğitimlerle öğrencilere mesleği icra ederken karşılaşabilecekleri problemleri pratik bir
şekilde çözmelerini sağlayacak donanım sağlanmaktadır. Öğrencilere teorik olarak
öğrendikleri bilgileri pekiştirmelerini sağlamak, mesleğin ticari yaşamda nasıl
uygulandığını gösterebilmek amacıyla mesleki uygulama yaptırılmaktadır. Öğrenciler;
yaz döneminde en az 30 iş günü boyunca bir emlak ofisinde, gayri menkul
ortaklıklarında, emlak ve arsa kooperatif ofislerinde, emlak ile ilgili diğer özel sektör
kuruluşlarında,kamu kurum kuruluşların emlak ile ilgili birimlerinde staj yapmak
mecburiyetindedir. Öğrenciler aynı zamanda eğitimin ikinci yılında haftada en az iki
gün teorik eğitimin bir uzantısı olarak yukarıda sayılan kurum ve kuruluşlarda
uygulamalı eğitime tabi tutulmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek Yüksekokullarını bitirenlere “Ön Lisans Diploması” ve Emlak ve Emlak
Yönetimi Meslek Elemanı ünvanı verilir. Bu meslekte çalışanlara emlak danışmanı da
denilmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Emlak sektörü ülkemizde ve dünya çapında en gelişmiş sektörler arasındadır ve iş
hacmi oldukça geniş bir sektördür. İnsanların gerek yaşamlarını sürdürecekleri
gerekse yatırım amaçlı kullanacakları emlaklara ihtiyaçları her zaman olacaktır. Emlak
ve Emlak Yönetimi proğramından mezun olanların sektörde iş bulmaları zor değildir. Bu
kişiler Emlak ve Emlak Yönetimi programından mezun olduktan sonra kendi emlak
ofislerini açabilirler;gayri menkul ortaklıklarında, arsa ve yapı kooperatiflerinde veya
bu sektörde hizmet veren özel ve kamu kuruluşlarında çalışabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Eğitim süresince tüm harcamalar öğrenciye aittir,
 Öğrenciler 1.sınıftan itibaren yaptıkları 30 günlük işletme stajı süresince
işyerlerinden belli bir oranda ücret almaktadırlar.
 Eğitim süresince öğrenciler, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun
sağladığı kredi ve yurt olanaklarından, ayrıca diğer kamu ve özel kurum ve
kuruluşların sağladığı burs imkanlarından yararlanabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Kamu sektöründe çalışanlar 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu’na göre, özel sektörde
çalışanlar ise; çalışılan işyerinin büyüklüğü, kişinin tecrübesi, bilgisi, yeteneği, çalışma
kapasitesi ve sektörün ücret düzeyine göre asgari ücretin yaklaşık 2 katı kadar bir
ücretle çalışma hayatına atılmaktadırlar.
MESLEKTE İLERLEME
“Emlak ve Emlak Yönetimi” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından
açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde, İşletme, İşletme Enformatiği,
İşletme-Ekonomi, Jeodezi ve Fotogrametri Mühendisliği, Harita Mühendisliği,
Geomatik Mühendisliği lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
Kendi adlarına işyeri açabilmektedirler.
BENZER MESLEKLER -
EK BİLGİLER
EMLAK OFİSİ AÇMAK İÇİN İZLENMESİ GEREKEN YOL
A.Vergi Dairesi Kayıdı
B.İlgili Oda Kayıdı
C.Bağ-Kur Kayıdı
D.Belediye Ruhsatı
A. Vergi Dairesine Başvururken;
 Nüfus cüzdanı sureti
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6
 İkametgah İlmühaberi
 İmza sirküleri
 Tapu fotokopisi veya kira kontratı
 Nüfus cüzdanı fotokopisi
 İşe başlama formu
Bağlı olunan vergi dairesine yapılan müracaat üzerine görevli yoklama memuru adrese
gelerek yerinde tespit yapar. Bu tespit sonucu yoklama fişinin bir nüshası emlakçıya
verilir. Yoklama fişiyle tekrar vergi dairesine giderek vergi sicil numarası alınır ve
vergi levhası tasdik edilir. Bununla birlikte fatura tasdik ve basım yazısı alınır. Alınan
bu yazı ile anlaşmalı matbaaya fatura bastırılır.
B. Fatura, fiş yazısını almak için odaya kayıt olmak gerekir.
C. Vergi dairesi işlemlerinin tamamlanmasının ardından Bağ-Kur kayıdı yapılır.
Vergi dairesine müracaat tarihi aynı zamanda işe başlama tarihidir.
D. Belediyeye Müracaatta İstenilen Belgeler
 Bağ-Kur kaydı veya emeklilik belgesi
 Oda kayıdı
 Çevre temizlik vergisi tahakkuk belgesi
 Kontrat veya tapu fotokopisi
 Vergi levhası fotokopisi
 İlan reklam tabela vergisi kayıdı
 Basit iş yeri krokisi
Maliye Bakanlığı denetim elemanlarının kontrol sırasında istedikleri belgeler
 Vergi levhası
 Fatura sicili
 K.D.V tabelası
EK BİLGİLER
EMLAK VE EMLAK YÖNETİMİ MESLEK ELEMANLARININ
UYMAK ZORUNDA OLDUKLARI MESLEKİ KURALLAR
 Emlak danışmanları ilk olarak kendi mesleklerinin kurallarını belirleyen ve
mesleği disipline edecek bir odaya üye olmalıdırlar.
 Odaya kayıtlı emlak danışmanları, müşterileri ile ilgili yapacakları sözleşmelerle
Oda tarafından onaylanan içerikli tip sözleşmeleri kullanmak zorundadır. Orijinal
TÜRKİYE İŞ KURUMU 7
metin dışında değiştirilmesi, eklentiler ve kesintiler yapılması, çoğaltılması oda
dışında kullandırılması yasaktır.
 Müşteriye yer göstermesi nedeniyle verilen hizmet karşılığında ücreti alması
yasaktır.
 Odaca sunulmuş ve bağlı olduğu Birlikçe onaylanmış olan ücret tarifesinde
belirtilen oranların dışında ücret alınması ve talep edilmesi yasaktır.
 Emlak danışmanları iş elde etme ve pazarlama amacıyla 4054 sayılı Rekabetin
Korunması Kanunu hakkında kanun çerçevesinde haksız rekabete yol açacak ve
mesleği küçük düşürecek türde promosyon, ilan, reklam vb. gibi faaliyetlerde
bulunmaları yasaktır.
 Odaya kayıtlı emlak danışmanları tabela ve basılı kağıtlarında emlak danışmanları
mesleğini tanımayan ibareler dışında bir yazı, bir sıfat veya unvan kullanamaz.
(Kartvizit Dışında)
 Emlak danışmanları, mesleğin hizmetlerini gerçekleştirmek için kat mülkiyeti
kanunun belirttiği anlamda bir bağımsız bölüm veya yine bu anlamda bir bağımsız
bölüm gibi müstakilen kullanılmaya elverişli olduğu odaca uygun görülen bir mekan
tahsis etmek zorundadır. Emlak danışmanları bu mekanda başka bir iş ve hizmet
yapamaz.
 Hali hazırda oda üyeleri ile yeni üye olacakların ve yanlarında emlak pazarlama
elemanları olarak çalışmaların Oda tarafından düzenlenecek veya Odanın yetkili
kıldığı kurumlar tarafından düzenlenecek kurs ve seminerlere katılıp başarı ile
tamamlamaları zorunludur.
 İş sahibi odaya kayıtlı bir emlak danışmanları ile sözleşme yapmış ise ikinci bir
emlak danışmanları Oda üyesi aynı gayrimenkulun pazarlamasını üstlenemez.
 Kamu kurum ve kuruluşları ile özel ve tüzel kişilerden gelecek talebe göre her
yıl Oda Yönetim Kurulunun tespit ettiği ve ilgili kurumlara gönderdiği listelerde
yer alan üyeler bilirkişilik ekspertizlik görevini yaparlar. Oda üyelerinin
yapacakları bilirkişi ve ekspertizlik işlemlerine dair usul ve esaslar da Oda
tarafından belirlenir.
 Emlak Danışmanları işleri dolaysıyla öğrendikleri bilgi ve sırları açıklayamazlar.
Bu bilgilerin sözleşme ile belirlenen esaslar dışında kullanamazlar. Suç oluşturan
durumların yetkili mercilere duyurulması zorunludur. Yukarıdaki hükümler Oda
personeli hakkında da uygulanır.
EK BİLGİLER
 Emlak danışmanlığını içerir şekilde kurulmuş oda üyesi olan ve Emlak
danışmanlığını meslek edinenler dışında hiçbir kişi veya kuruluş tarafından emlak
TÜRKİYE İŞ KURUMU 8
danışmanlarına tanınan yetkiler ve bu meslek unvanının kullanılması veya benzer
unvan veya rumuzun kullanılması yasaktır.
 Yeni açılış yapacak emlak danışmanları, hali hazırdaki emlak danışmanlarının
kullandığı isim, unvanı ve logosunu kullanamaz.
 Oda üyeleri gazeteye çıkacak ilanlarda unvanlarını belirtmek zorundadırlar.
EMLAK DANIŞMANLARININ MESLEKİ BİLGİLENMESİ VE
GELİŞMESİ
 Mesleği ile ilgili yayınları takip etmeli,
 Konusuyla ilgili oda çalışmalarını takip etmeli,önerilerde bulunmalı.
 Yardımcı elemanlarının öğrenme, iş becerilerini, mesleki ve yasal eğitimini
toplantı seminer varsa kurslar yoluyla arttırmalı.
 Vergi vb. gibi yasal değişiklikleri yakından izlemelidir.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Uludağ Üniversitesi Sosyal Bil. M.Y.O. Emlak ve Emlak Yönetimi Böl.
 ÖSYS 2010 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Kılavuzu,
 ÖSYM 2008 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim
Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,
 ÖSYM 2010 Dikey Geçiş Sınav Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder