6 Kasım 2010 Cumartesi

ELEKTRONİK/TELEKOMÜNİKASYON ÖĞRETMENİ mesleği

ELEKTRONİK/TELEKOMÜNİKASYON ÖĞRETMENİ
__________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, elektronik ve
telekomünikasyon meslek alanı ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Elektronik ve telekomünikasyon meslek alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve
davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle
kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta
belirtilmiştir.
Elektronik/telekomünikasyon öğretmeni, bu program çerçevesinde;
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır
durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve
basit onarımlarını yapar.)
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi
ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik
eder,
 Çevresindeki sanayi kuruluşları ile işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları
saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları,
not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek
alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, T.V., video bantları, slayt, saydam,
bilgisayar, Bilgisayar yazılımları, CD vb.),
 Elektronik bölümü meslek dersleri öğretim programında yer alan bilgi ve
becerilerin, öğrencilere öğretilmesi için gerekli olan; malzemeler, atölye ve
laboratuar donanımları, el aletleri, cihazlar, makineler ve eğitim setleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Elektronik/Telekomünikasyon öğretmeninin hem alanı hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir. Elektronik/Telekomünikasyon öğretmeni olmak
isteyenlerin;
 Fen bilimlerine karşı ilgili ve bu alanda başarılı,
 El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen,
 Doğru, düzlem, cisim ve uzay ilişkilerini görebilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Elektronik/telekomünikasyon öğretmeni, sınıfta, atölyede ve
işletmelerde görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı temiz, fakat biraz gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi Teknik Eğitim Fakültesi “Elektronik ve Haberleşme Öğretmenliği ”
bölümünde verilmekte iken, bu bölüme artık öğrenci alınmamakla birlikte dikey geçişle
mümkün olması nedeniyle, D- Meslek Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler “Elektronik
ve Haberleşme Öğretmenliği” bölümü eğitiminin verildiği zamandaki araştırılan bilgileri
kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi Marmara Üniversitesi, (İstanbul), Teknik Eğitim Fakültesi – Elektronik
ve Haberleşme Öğretmenliği bölümünde verilmektedir.
Ayrıca üniversitelerin “Elektronik Mühendisliği, Elektrik–Elektronik Mühendisliği
Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği”, programlarını bitirenlerden Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek Öğretim
Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan/açılacak Pedagojik Formasyon Programını başarı ile
tamamlayanlar da Elektronik/Telekomünikasyon Öğretmeni olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türk Dili ve Edebiyatı,
 Matematik,
 Fizik.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) “Elektronik Öğretmenliği” veya “Elektronik ve
Haberleşme Öğretmenliği” lisans programları için Yeterli “Sayısal (SAY)” puan
almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Elektronik Öğretmenliği” veya “Elektronik ve Haberleşme Öğretmenliği” lisans
programları ile ilgili en az bir yükseköğretim programını tercih etmek
gerekmektedir.
 Meslek liselerinin Elektrik-Elektronik, Mekatronik, Elektronik, Endüstriyel
Elektronik, Uçak Bakımı Teknisyenliği ve Elektroniği, Uçak Bakımı ve Elektroniği,
Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Elektronik), Uçak Elektroniği, Gemi Elektroniği
ve Haberleşme, Kontrol ve Enstrümantasyon Teknolojisi, Otomatik Kumanda,
Telekomünikasyon, Tıp Elektroniği bölümlerinden mezun olanlar ÖSYM tarafından
yapılan Öğrenci Seçme Sınavını (ÖSS) kazanıp, Elektronik Öğretmenliği veya
Elektronik ve Haberleşme Öğretmenliği lisans programlarını tercih etmeleri
durumunda ek puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre
öncelikle yerleştirilmektedirler.
MESLEK EĞİTİMİ
Deniz Elektroniği, Deniz Haberleşme, Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı,
Elektrik-Elektronik, Elektrik-Elektronik Teknikerliği, Elektronik, Elektronik Haberleşme,
Elektronik Haberleşme Teknolojisi, Elektronik Teknolojisi, Endüstriyel Elektronik,
Endüstriyel Otomasyon, Haberleşme, Haberleşme Teknolojisi Kontrol Sistemleri
Teknolojisi, Kontrol Otomasyon, Teknolojisi, Mekatronik, Muhabere ve Elektronik Bilgi
Sistemleri, Oto Elektrik-Elektronik, Otomasyon, Radyo ve Televizyon Tekniği, Radyo ve
Televizyon Teknolojisi, Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi, Sahne ve
Gösteri Sanatları Işık Teknolojisi, Sahne ve Gösteri Sanatları Ses Teknolojisi, Sahne ve
Gösteri Sanatları Teknolojisi, Telekomünikasyon, Termik Santrallerde Enerji Üretimi,
Uçak Elektrik ve Elektroniği, Uçak Elektroniği, Uçak Teknolojisi ön lisans
programlarından birini başarı ile bitirenler ÖSYM tarafından açılan dikey geçiş sınavında
başarılı oldukları taktirde Elektronik Öğretmenliği”, “Elektronik ve Haberleşme
Öğretmenliği” lisans programlarından birine, ayrıca ön lisans programlarından birinden
mezun olanlar da sözü edilen sınavda başarılı oldukları taktirde “Elektronik ve Haberleşme
Öğretmenliği” lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümde Okutulan Temel Dersler:
Genel Kültür Dersleri:
Türk Dili, yabancı Dil, Matematik, Fizik, Kimya, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Beden
Eğitimi ve Spor Bilgisi.
Mesleki ve Teknik Dersler:
Meslek Resmi, Devre Elemanları ve Ölçme Aletleri, Bilgisayar Programlama, Elektrik ve
Manyetik Alanlar, Meslek Matematiği, Programlama Dilleri, Devre Analizi, Elektronik,
Mantık Devreleri, Elektronik Ölçme, Elektrik Makineleri, Mesleki Bilgisayar Uygulamaları,
Mantık Devreleri, Mikroişlemciler, Lineer Kontrol Sistemleri, Güç Elektroniği, Sayısal
Elektronik, Telekominikasyon, Mesleki Tasarım, Endüstriyel Elektronik, Görüntü
Sistemleri,
Mesleki Formasyon Dersleri:
Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metodları, Öğrenci ve Grup
Çalışmaları, İstatistik, Ekonomi, İş Analizi ve Program Geliştirme, Eğitimde Ölçme ve
Değerlendirme, Eğitim Teknolojisi, Mikroöğretim, Okul Endüstri İlişkileri,
MESLEK EĞİTİMİ
Ayrıca bu dersler dışında, mesleği ile ilgili ihtisaslaşmaya yönelik seçmeli meslek dersleri
de okutulmaktadır.
Bu bölüm öğrencileri ikinci ve üçüncü sınıfta sanayi stajı, son sınıfta ise meslek
liselerinde öğretmenlik uygulaması stajı yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini tamamlayanlara “Lisans Diploması” ve “ Teknik Öğretmen” unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
 Teknik Eğitim Fakültelerinin Elektronik Öğretmenliği ve Elektronik ve Haberleşme
Öğretmenliği bölümlerini bitirenler, kamu ve özel kurum ve kuruluşlarına bağlı,
mesleki ve teknik ortaöğretim okulları ile çıraklık ve yaygın eğitim kurumlarının
elektronik bölümlerinde, atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak çalışabilirler.
 Ayrıca diğer bölümlerin elektrikle ilgili derslerine girebilirler.
 Elektronik,/ Telekomünikasyon, Haberleşme Cihazları Bakım ve onarımı
Endüstriyel elektronik, Telefon ve telekomünikasyon tesisat tamirciliği, Radyo –
Televizyon Tamirciliği, Tıp Elektroniği, Tıp elektroniği,
 Elektro Mekanik taşıyıcılar gemi elektroniği ve haberleşme, Kontrol
Enstrümantasyon teknolojisi otomatik kumanda , Radyo televizyon uçak bakım
teknisyenliği ve elektroniği. Bilgisayar donanım. Endüstriyel otomasyon
teknolojileri, Mekatronik, Bilgisayar yazılım, Kontrol ve enstrümasyon teknolojisi,
Elektroteknik alanlarının teorik ve meslek dersleri ile diğer alanların Elektronik ve
Telekomünikasyon alanlarıyla ilgili teorik ve uygulamalı meslek dersleri , Alanının
teorik ve uygulamalı diğer meslek dersleri dir.
 Meslek alanı ile ilgili her tür ve seviyedeki kamu ve özel sektörde teknik eleman
olarak da görev alabilirler. Kendi işini kurarak işveren olarak çalışma şansına da
sahiptirler.
 Ülkemizin mesleki ve teknik öğretim okulları ile çıraklık ve yaygın eğitim
kurumlarındaki gelişme ve yaygınlaşma ile endüstrideki teknolojik gelişmelere
paralel olarak elektronik meslek alanında atölye ve meslek dersleri öğretmeni ile
teknik eleman ihtiyacının sürekli artış göstermesi karşısında işsizlik söz konusu
değildir.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Meslek eğitimi süresince kazanç söz konusu değildir. Ancak koşulları uygun olan
öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun imkanlarından veya çeşitli
kuruluşların burslarından yararlanabilirler.
 Tercihlerinde öğretmenlik programını ilk 5 tercihinde gösteren ve bu programa
yerleştirilen adaylara, kontenjan durumuna göre Milli Eğitim Bakanlığı'nca burs
verilmektedir. Bu konudaki duyuru her yıl yayınlanan Üniversite Sınav Kılavuzu’nda
yer almaktadır.
EĞİTİM SONRASI
 Eğitim sonrasında, öncelikle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik öğretim
okul ve kurumlarında atölye ve meslek dersi öğretmeni olarak görev alanlar, maaş,
yan ödeme ve ek ders ücreti alırlar. (Teknik eleman olmaları sebebi ile 8. derecenin
1. kademesinden göreve başlarlar.) Görev yaptıkları okul bünyesinde döner sermaye
işletmesi faaliyetleri kapsamında sipariş işler yaparak aylık gelirini artırma
imkanına sahiptirler.
 Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim tazminatı
adı altında bir ödeme yapılmaktadır.
 Diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlarda görev almak istemesi halinde, aldığı
görevin niteliğine göre ücretlerde farklılık olabilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
MEB'ca açılan sınavı kazanırlarsa Eğitim Yöneticisi olabilirler.
Özel sektörde ise; teknik uzman olarak görev alarak, kalite kontrol şefliği, imalat
planlama şefliği, teknik müdürlük, eğitim müdürlüğü vb. kademelere yükselebilirler.
İsterlerse yüksek lisans yaparak, Üniversitelerde; araştırma görevlisi, öğretim üyesi,
doçent ve profesörlük görevlerine yükselebilirler.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir
(Müdür, Müdür Yardımcısı vb.).
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı
oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler.
Ayrıca yapılan sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen
olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 Elektronik Mühendisliği,
 Bilgisayar Öğretmenliği,
 Elektronik Teknikerliği,
 Elektronik Teknisyenliği.
EK BİLGİLER
İŞ GÜVENLİĞİ VE İŞCİ SAĞLIĞI
Elektrik çarpmaları ve sürekli manyetik alan içinde kalma karşısında
dikkatli olunmalı ve gerekli koruyucu önlemler alınmalıdır.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 2010 Öğrenci Seçme ve yerleştirme Sistemi Başvuru Kılavuzu,
 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu – 2008
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi – 2000
 Meslek Yüksekokulları ile Açık öğretim Ön lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 Milli Eğitim Bakanlığının 1 Temmuz 1996 tarih ve 2456 Sayılı Tebliğler Dergisi,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder