6 Kasım 2010 Cumartesi

EL SANATLARI TEKNİKERİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
EL SANATLARI TEKNİKERİ
______________________________________________
TANIM
Geçmişten gelen geleneksel el sanat sanat örneklerini, teknoloji ile kendi öz
değerlerini birleştirerek, turizm, ekonomi ve kültürümüze katkıda bulunacak el sanat
ürünlerini tasarlama, geliştirme ve uygulama çalışmalarında ara meslek elemanı
olarak çalışan kişidir.
GÖREVLER
 Çalıştığı iş yerinin üretim faaliyetlerine göre, üretimde bulunulacak el sanat
ürünlerinin tasarlar ve geliştirilmesi için gereken çalışmaları yapar,
 Dekoratif eşya ürünlerinin geliştirilmesi ve üretimi için çalışmalar yapar,
 El örgü ürünlerini geliştirilme çalışmasında bulunur, üretimde bulunulan araç
gereç doğrultusunda ve tekniklerine uygun üretimi gerçekleştirir.
 Dokumacılık, işleme, ahşap oymacılığı, cam, halıcılık, kilimcilik, kumaş
dokumacılığı, çinicilik, seramik-çömlek yapımcılığı, işlemecilik, oya yapımcılığı,
müzik aletleri yapımcılığı, taş İşçiliği, bakırcılık, sepetçilik, örmecilik, ahşap
ve ağaç işçiliği, mücevher, cam işlemeciliği, metal işlemeciliği gibi el
sanatlarını geliştirme ve üretim çalışmasını yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
 Dekoratif ürünler,
 Lifler,
 Boyalar,
 Dikiş makinesi,
 El makinesi,
 Süsleme malzemeleri,
 Nakış- örgü dergileri,
 Kumaşlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
El sanatları teknikeri olmak isteyenlerin;
 El sanatlarına ilgi duyan,
 Renkleri ayırtedebilen,
 Göz-el koordinasyonu güçlü,
 Estetik görüşe sahip, yaratıcı
kimseler olmaları gerekmektedir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
El sanatları teknikeri kapalı, zaman zaman gürültülü ve kokulu bir ortamda çalışırlar.
Çalışırken meslektaşları ve diğer çalışanlarla iletişim halindedirler.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Meslek eğitimi, aşağıdaki meslek yüksekokullarının ”El Sanatları” bölümünde
verilmekte iken, bu bölüm adının “Geleneksel El Sanatları” olarak değişmesi
nedeniyle, ”El Sanatları” adıyla artık öğrenci alınmamaktadır. Bu nedenle DMeslek
Eğitimi bölümünde bulunan bilgiler ”El Sanatları” bölümü eğitiminin
verildiği zamandaki araştırılan bilgileri kapsamaktadır.
Mesleğin eğitimi aşağıdaki üniversitelere bağlı meslek yüksekokullarının El Sanatları
önlisans programında verilmektedir.
 Aksaray Üniversitesi Güzelyurt MYO
 Akdeniz Üniversitesi (Serik) Sosyal Bilimler M.Y.O.
 Artvin Çoruh Üniversitesi MYO
 Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Sosyal Bilimler M.Y.O.
 Anadolu Üniversitesi Porsuk MYO
 Balıkesir Üniversitesi Balıkesir M.Y.O,Dursun Bey MYO
 Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi Yenice M.Y.O.
 Celal Bayar Üniversitesi (Manisa) Turgutlu MYO
 Dumlupınar Üniversitesi Kütahya M.Y.O.
 Erciyes Üniversitesi (Kayseri) Mustafa Çıkrıkçıoğlu M.Y.O.
 Gazi Üniversitesi Ankara M.Y.O.
 Giresun Üniversitesi Şebinkarahisar MYO
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
 Hitit Üniversitesi Çorum MYO
 Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Kahramanmaraş M.Y.O.
 Karadeniz Teknik Üniversitesi (Trabzon) Ordu M.Y.O.
 Pamukkale Üniversitesi Denizli M.Y.O.
 Süleyman Demirel Üniversitesi Teknik Bilimler MYO,Gönen MYO
 Trakya Üniversitesi (Edirne) M.Y.O.
 Uludağ Üniversitesi (Bursa) Karacabey M.Y.O.
 Yüzüncüyıl Üniversitesi Van M.Y.O.
 Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon M.Y.O.
 Kırıkkale Üniversitesi Kırıkkale M.Y.O.
 Kocaeli Üniversitesi Karamürsel M.Y.O.
 Mimarsinan Üniversitesi İstanbul M.Y.O.
 Mustafa Kemal Üniversitesi İskenderun M.Y.O.
 Ordu Üniversitesi MYO
 Rize Üniversitesi MYO
 Namık Kemal Üniversitesi Çorlu MYO
 İlke Eğitim ve Sağlık Vakfı Kapadokya MYO
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Resim iş,
 İş Teknik.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için,
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Meslek liselerinin Meslek liselerinin Dekoratif El Sanatları, Eğitim Araçları,
El Sanatları, El Sanatları Teknolojisi/El Sanatları ve Teknoloji, El Sanatları ve
Çiçek, El ve Makine Nakışları, Ev ve Giyim Aksesuarları, Giyim ve Ev
Aksesuarları, Nakış, Sanat ve Tasarım alanlarından mezun olanlar “Geleneksel
El Sanatları” ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Ortaöğretim Başarı Puanları, okul türleri, Mesleki ve Teknik Eğitim Bölge’leri
(METEB) ve mezuniyet yılları dikkate alınarak kontenjan dahilinde
yerleştirilebilirler.
 Meslek liselerin diğer alanlarından veya genel liselerden mezun
olanlar/olacaklar kişilerin ÖSYM tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş
Sınavına (YGS) girmeleri ve yeterli “YGS-4“ puanı almaları gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim süresi iki yıldır.
Eğitim süresince; El sanatları programında Teknik Resim, Geleneksel El Sanatları,
Dekoratif Eşya Üretimi, Turistik Eşya Yapımı, tarih ve sanat tarihi gibi kültür
dersleri, kimya ve fizik gibi temel bilim dersleri ile çeşitli el sanatlarının uygulanması
ve geliştirilmesi ile ilgili dersler okutulur ve uygulamalar yapılır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
El sanatları programını bitirenlere “El Sanatları Teknikeri” unvanı ve El Sanatları ön
lisans diploması verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
El sanatları teknikerleri halk eğitim merkezlerinde,mesleki ve teknik orta öğretim
kurumlarında, mesleki eğitim merkezlerinde usta öğretici, özel sektörde, tekstil
sektöründe tekniker olarak görev alabilirler. Kendi işyerini açabilirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
 Eğitim süresi boyunca staj dönemleri hariç herhangi bir kazanç söz konusu
değildir.
 Öğrenci staj döneminde işverenin belirleyeceği bir miktar ücret alabilir.
Öğrencilik süresince Kredi ve Yurtlar Kurumunun sağladığı öğrenci ve harç
kredilerinden faydalanabilirler. Çeşitli kurum ve kuruluşlardan burs alabilirler.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonrası kazanç çalıştığı sektöre göre değişmektedir. Kamu sektöründe
derece, kıdem ve işyerindeki statüye göre ücret almaktadır. Özel sektörde ise net
asgari ücretin iki katı civarında ücretle başlayıp, yetenek ve deneyime göre daha da
yükselebilmektedir. Kendi işyerini açan teknikerlerin kazancıda çalışma durumuna
göre değişmektedir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 5
MESLEKTE İLERLEME
 El sanatları teknikerleri, ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı'nda
başarılı oldukları takdirde; Geleneksel Türk El Sanatları Geleneksel Türk
Sanatları Halı-Kilim ve Eski Kumaş Desenleri lisans programlarından birine
dikey geçiş yapabilirler.
 Özel sektörde, tekstil alanında tekniker olarak görev yapar, iş
performanslarına göre idareci olabilirler.
BENZER MESLEKLER
 El Sanatları Teknisyeni,
 Ressam,
 Restorasyon Teknikeri.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 ÖSS Sınav Kılavuzu 2008,
 Üniversiteler, Yüksek öğretim programları ve Meslek Rehberi (Prof.Dr.Yıldız
Kuzgun) 2000,
 ÖSYS (Öğrenci Seçme Ve Yerleştirme Sistemi) Yüksek Öğretim Programları
ve Kontenjanları Kılavuzu-2008,
 Meslek Yüksekokulları ile Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2010 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 6

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder