6 Kasım 2010 Cumartesi

DERİ İŞLEMECİSİ mesleği

DERİ İŞLEMECİSİ
TANIM
Ham deriyi, çeşitli işlemlere tabi tutarak, kullanıma hazır deri haline getirme
işleriyle uğraşan kişidir.
GÖREVLER
Hayvanların sırtından çıkan ham deriyi ıslatır, tüy ve kıllarını temizler, derilerde
kalan etleri sıyırır, kireç ve yağ giderme işlemini yapar,
Deride kalite ayırımı yapar,
Derinin pişirilmesi ve tıraş edilmesini sağlar,
Yarı işlenmiş hale gelen deriyi, ön boyama (astar) işlemine tabi tutar,
Deriyi kurutur ve istenilen renge boyar, ütüler, su geçirmezliğini sağlar,
İstenilen ölçülerde keserek kullanıma hazır hale getirir.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Pervane ve dolaplar, etleme makinesi, sıkma makinesi, yer makinesi, tıraş
makinesi, iskefe çakım dolapları, gergi makinesi, ütü makinesi, kürk kırma
makinesi, tarak makinesi, vakum makinesi, deri açkı makinesi, deri ölçme ve kesim
makinesi, boyama makinesi,
Jilet, bıçak gibi aletler,
Kireç, zırnık, kimyevi yağlar, Sülfirik asit, soda, çeşitli tuzlar, boyalar ve
kimyasal maddeler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Deri işlemecisi olmak isteyenlerin;
Uzun süre ayakta çalışmaya dayanıklı ve bedence güçlü,
Aşırı derecede kötü kokunun olduğu çalışma ortamından rahatsız olmayan,
Ellerini ustalıkla kullanabilen,
Kimyasal maddelere karşı alerjisi olmayan ve Romatizmal bir rahatsızlığı
bulunmayan kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Deri işlemecileri tabakhanelerde görev yaparlar. Çalışma ortamı pis, kokulu, kirli ve
ıslaktır. İş genellikle ayakta yapılır. Kişi çalışırken birinci derecede deri ve kimyasal
maddelerle ilgilidir, diğer çalışanlarla iletişim kurmasını gerektirecek durumlar da
olabilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Deri işlemecileri özel sektöre ait deri işletmelerinde, kamu sektörüne ait deri ve lif
işleme fabrikalarında çalışabilirler. Bu meslekte yetişmiş nitelikli elemana her zaman
gereksinim duyulmaktadır. Özellikle İstanbul, İzmir, Bursa, İzmit, Bolu-Gerede,
Uşak, Niğde, Tekirdağ-Çorlu gibi illerde iş bulma olanakları daha geniştir.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yeterli müracaat olması durumunda tüm mesleki eğitim
merkezlerinde “Dericilik” alanı “Deri İşlemeciliği” dalında verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
14 yaşını doldurmuş olmak.
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak
gereklidir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Deri işlemeciliği mesleğinin eğitim süresi ilköğretimden sonra 2 yıl, lise ve daha üst
düzeyde genel eğitimden sonra ise 1 yıldır. Pratik eğitim, tabakhanelerde teorik
eğitim ise mesleki eğitim merkezlerinde yapılmaktadır. Bu eğitimde: Türkçe, Din
Kültürü ve Meslek Ahlakı, Sosyal Bilgiler gibi derslerin yanında, meslek bilgisi,
meslek matematiği ve deri kimyası gibi mesleki konulara yer verilmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik
eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 176 saat olup, bu eğitimde İnsan
Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma Hukuku, İşletme Bilgisi,
Sigorta ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi derslerinin yanı sıra İleri Meslek
Bilgisi derslerini alırlar. 2 yılsonunda ustalık sınavlarına katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık sınavına
katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40 saatlik iş
pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra "Usta
Öğreticilik" belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri
açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine
sahip çalışanın olması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik Açıköğretim
lisesine devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
Mesleki eğitim merkezinde eğitim gören öğrencilere, asgari ücretin % 30’undan az
olmamak üzere işveren tarafından ücret ödenir.
Eğitim süresi içerisinde adayların iş kazaları ve meslek hastalıkları ile hastalık
sigortaları yapılmakta, sigorta primleri devletçe karşılanmaktadır.
Mesleki eğitim sonrasında, en az asgari ücret tutarında ücret alınmaktadır. Bu
ücret, asgari ücretin 2–3 katına kadar da çıkabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder