6 Kasım 2010 Cumartesi

ÇİÇEK DÜZENLEYİCİSİ mesleği

ÇİÇEK DÜZENLEYİCİSİ
TANIM
Çiçekçilik organizasyonlarını yürütme, kesme, çiçek ve iç mekân çiçeklerinin bakımı,
el ve masa düzenlemeleri, sepet-çelenk, sabit, hareketli, açık ve kapalı mekânların
süslemelerini yapabilme bilgi ve becerisine sahip kişidir.
GÖREVLER
Çiçeklerin niteliklerine göre bakımını yapar,
Müşterinin istek ve ihtiyaçlarını saptar,
Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda buket, aranjman, sepet/çelenk,
açık/kapalı mekân süslemesi, hareketli mekân süslemesi, tabut süslemesi,
anıt/katafalk süslemesi vb. yapar,
Vitrin hazırlığı yapar,
Çiçekçilik organizasyonu yapar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Budama makası, Önlük
Silikon makinesi, rabant makinesi
Çiçek Teli, vazo
Kâğıt makası,
Bıçak, maket bıçağı,
Eldiven,
Kâğıt kıvırma makinesi,
Kova,
Gül dikeni temizleme makinesi,
Tel zımba,
Süpürge, kürek, çöp kovası,
Alüminyum folyo,
Ambalaj ipi,
Çiçek çeşitleri,
Kordela, krepon, parlatıcı, rafya, tül, yeşillik (dolgu materyali olarak), zımba teli,
kartvizit vb.
Mesleğe ait diğer araç ve gereçler.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Çiçek Düzenleyicisi olmak isteyenlerin;
El becerisine sahip,
Renkleri ve renk tonlarını ayrıntıları ile algılayabilen,
Yaratıcı ve estetik görüş sahibi,
İnsan ilişkilerinde başarılı,
Sabırlı, dikkatli ve titiz çalışmayı seven,
Yeniliklere ve eleştiriye açık,
Ziraate ilgisi olan, özellikle bahçe işleri ve çiçeklerle uğraşmaktan hoşlanan,
Sorumluluk alabilen
kişiler olmaları gerekmektedir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Çiçek Düzenleyicisi, çalışmalarını müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda açık
alanlarda ya da kapalı mekân da yürütür. Çalışma ortamı bazen soğuk bazen de sıcak
olabileceği gibi genellikle nemlidir. Çalışırken diğer çalışanlar ve müşterilerle iletişim
halindedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Çiçek Düzenleyicileri süs bitkileri seraları, meyve bahçeleri, sebze bahçeleri,
fidanlıklar, peyzaj büroları, çiçekçi dükkânları vb. yerlerde çalışabilirler. Ayrıca
kendi iş yerlerini de açabilirler.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi meslek liseleri, teknik liseler, Anadolu meslek liseleri ve Anadolu
teknik liselerinin “Bahçecilik” alanı “Çiçek Düzenleme” dalında verilmektedir.
Ayrıca yaygın mesleki ve teknik eğitim programları yoluyla da bu alanda/dalda eğitim
almak isteyenlere örgün eğitime denk mesleki eğitim verilebilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Meslek liselerine girebilmek için ilköğretim mezunu olmak,
Anadolu meslek ve Anadolu teknik liselerine girebilmek için ise ilköğretim
okullarının 6-7-8. sınıflarında yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının”
(SBS) sonucuna, yılsonu ders ortalamaları ile belirlenen Yıl Sonu Başarı Puanının
(YBS) eklenmesi ile elde edilecek olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme
Puanına (G-OYP) sahip olmak gerekmektedir.
Ortaöğretim kurumlarında; ders yılı sonunda veya ortalama yükseltme sınavları
sonucuna göre 10. sınıfa geçen ve teknik liseye geçiş şartlarını taşıyanlar teknik
lise programlarına geçiş için başvurabilir. Teknik lise programına geçmek isteyen
öğrencilerden gerekli koşulları taşıyanların başvuru formları, kurum
müdürlüğünce onaylanarak ders kesiminden ortalama yükseltme sınavlarının
bitimini izleyen beş iş günü içinde öğrencilere verilir. Teknik lise ve doğrudan
alana kayıt yapılan programlar dışındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarında
a) 10’uncu sınıfa geçen öğrenciler, alan seçimi için ders kesiminden itibaren
ortalama yükseltme ve sorumluluk sınavlarının bitimini izleyen onuncu iş günü çalışma
saati bitimine kadar öğrenim görmek istediği meslek alanının bulunduğu kurum
müdürlüğüne başvururlar.
b) Başvuru süresi sonunda öğrenciler, Alana Yöneltme Tavsiye Formu ve Öğrenci
Tercihlerini Değerlendirme ve Yerleştirme Formu kullanılarak belirlenen alana
yerleştirme puanı esas olmak üzere tercih ettikleri alanlara göre sıralanırlar. Alana
yerleştirmede, ilgili alanın kontenjanı göz önünde bulundurulur. Bu puanlara göre
yapılacak sıralama ile belirlenen kontenjan kadar öğrencinin asıl ve yedek olmak
üzere listeleri düzenlenir. Alana geçiş yapacak öğrencilerin kayıt kabul tarihleri,
ağustos ayının üçüncü haftasında başlayıp ay sonuna kadar bitirilecek şekilde
planlanır ve yıllık çalışma takviminde gösterilir.
EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin ortaöğretimde eğitim süresi 4 yıldır. Öğrenciler teorik eğitimlerini okulda,
pratik eğitimlerini işletmelerde görürler. 9.sınıfın (lise 1) dersleri genel liseler ve
meslek liselerinde ortaktır. 9. sınıfın sonunda öğrenci alanını belirler. 9. ve 10.
sınıflarda ortak dersler ile alan ortak dersleri, 11. ve 12. sınıflarda ise dallara özel
dersler öncelikli olarak okutulmaktadır. Alanda yer alan tüm dallara yönelik ortak
yeterlikleri kazandıran dersler ağırlıklı olarak 10. ve 11. sınıfta verilmektedir. 12.
sınıfta diplomaya götüren dala ait yeterlikleri içeren dersler yer almaktadır. 10.
sınıfın sonunda, bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen ve fiziki
kapasitesi ile öğrencilerin mesleki yeterlikleri de dikkate alınarak dal seçimi yapılır.
Eğitim süresince
Ortak Dersler: Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Tarih,
TC İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük, Coğrafya, Matematik, Fizik, Kimya, Biyoloji,
Sağlık Bilgisi, Felsefe, Yabancı Dil, Beden Eğitimi, Millî Güvenlik Bilgisi, Trafik ve İlk
Yardım,
Alan Ortak Dersleri: Bilgi ve İletişim Teknolojisi, Matematik, Geometri, Analitik
Geometri, Fizik, Kimya, Biyoloji, Mesleki Gelişim, Temel Sanat Eğitimi, Temel Bitki
Yetiştiriciliği, Genel Bahçecilik, Botanik, Bitki Fizyolojisi,
Dal Dersleri: İşletmelerde Beceri Eğitimi, Toprak Bitki Besleme, Çoğaltım
Teknikleri, Hastalık ve Zararlılar, Çiçek Düzenleme, Dış Mekân Bitkileri, Kesme
Çiçek, Meyvecilik, Sebzecilik, İç Mekân Bitkileri, Peyzaj, Topraksız Kültür, Organik
Tarım, Fidanlıkların Kurulması derslerini alırlar.
Uygulama eğitimi: 12. sınıfta yıl boyunca haftanın 3 günü işletmelerde uygulama
eğitimi (staj) yapılmaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Meslek liselerinin “Bahçecilik” alanından mezun olanlar istedikleri takdirde Antep
Fıstığı Tarımı ve İşleme Teknolojisi, Arıcılık, Bağcılık, Bahçe Tarımı, Bitki Koruma,
Büyük ve Küçük Baş Hayvan Yetiştiriciliği, Endüstriyel Bitkiler Yetiştiriciliği, Et ve
Et Ürünleri Teknolojisi, Fındık Eksperliği, İpek Böcekçiliği, Kümes Hayvanları
Yetiştiriciliği, Mantarcılık, Ormancılık ve Orman Ürünleri, Organik Tarım, Pancar
Yetiştiriciliği ve Şeker Teknolojisi, Pazarlama, Peyzaj ve Çevre Tasarımı, Peyzaj ve
Süs Bitkileri, Sebze Üretimi, Seracılık, Subtropik İklim Bitkileri, Sulama
Teknolojisi, Süs Bitkileri Yetiştiriciliği, Şarap Üretim Teknolojisi, Tarım, Tarım
Makineleri, Tarımsal İşletmecilik, Tarımsal Ürünler Muhafaza ve Depolama
Teknolojisi, Tarla Bitkileri, Tıbbi ve Aromatik Bitkiler, Tohumculuk, Turunçgil
Tarımı ve İşleme Teknolojisi, Tütün Tarımı ve İşleme Teknolojisi, Zeytincilik ve
Zeytin İşleme Teknolojisi ön lisans programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Ortaöğretim Başarı Puanları (OBP), mezuniyet yılları ve okul türleri dikkate alınarak
kontenjan dâhilinde yerleştirilebilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre işletmede beceri eğitimi gören
öğrencilere de asgari ücretin %30’u oranında bir ücret ödenmektedir. Ancak
öğrencilere stajları sırasında ücret ödemesi bazı kurum veya kuruluşların kendi
mevzuatına göre yapılabilmektedir.
Eğitim sonrası kazanç meslek mensuplarının tecrübesine göre asgari ücret ile asgari
ücretin 2-3 katı arasında değişiklik göstermektedir.
Bunun yanı sıra, çiçek düzenleyicilerinin eğitim sonrası kazançları çalışılan işyerinin
büyüklüğüne, kişinin tecrübesine ve işteki başarısına göre de değişiklik
göstermektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili eğitim kurumları,
Meslek elemanları,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder