6 Kasım 2010 Cumartesi

BÜRO YÖNETİMİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
BÜRO YÖNETİMİ ÖĞRETMENİ
_________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurum ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, büro yönetimi
ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Büro yönetimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Büro yönetimi öğretmeni bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı yapar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi, beceri ve tutumlar kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik
eder,
 İşyerlerindeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar, bunların öğretim programlarına
yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Alanı ile ilgili meslek dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları,
not defteri, ders ve yoklama defterleri, öğrenci iş takip formu,
 Ders kitapları, yardımcı kitaplar, iş ve işlem yaprakları, bilgi yaprakları, meslek
alanı ile ilgili çeşitli teknik yayınlar,
 Eğitim araçları (Projeksiyon, tepegöz, video, slayt, saydam, bilgisayar, daktilo,
fotokopi makinesi, faks, bilgisayar yazılımları, CD vb.)
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Büro yönetimi öğretmeninin hem alanıyla ilgili hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili
niteliklere sahip olması gerekir.
Büro yönetimi öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Sözel ifade yeteneği gelişmiş,
 Ayrıntılara dikkat eden,
 Sınıfta iyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 Empati kurabilen,
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu,
 Yenilikleri takip eden,
 Girişimci, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Büro yönetimi öğretmeni, sınıfta görev yapar, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma
ortamı biraz tozlu ve oldukça gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi; Gazi Üniversitesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi, Büro Yönetimi
Öğretmenliği bölümünde verilmekte iken bu bölüme artık öğrenci
alınmamaktadır.Aşağıdaki Meslek eğitimine ilişkin başlıklar altında yer alan bilgiler ilgili
programa öğrenci alındığı döneme aittir.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Sosyal Bilimler.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
 Meslek eğitimine başlayabilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) Büro Yönetimi Öğretmenliği lisans programı için
yeterli Sözel-I (SÖZ- I) puanı almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih bildirim Formunda Büro
Yönetimi Öğretmenliği lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim programını
tercih etmek gerekmektedir.
Meslek Liselerinin Büro Hizmetleri, Büro Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Hukuk
Sekreterliği, Sekreterlik, Tıp Sekreterliği, Yönetim ve Ticaret Sekreterliği bölümü
mezunları Büro Yönetimi Öğretmenliği lisans programını tercih etmeleri durumunda ek
puan almaları nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedirler.
Büro Yönetimi, Büro Yönetimi ve Sekreterlik, Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı, Diş
Teknik Sekreterliği, Ofis Teknolojileri ve Yönetimi, Orta Kademe Yöneticilik,
Sekreterlik, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik, Tıbbi İstatistik ve Bilgisayar dikey
geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde Büro Yönetimi Öğretmenliği lisans programına
dikey geçiş yapabilirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Öğrenciler eğitim süresince aşağıdaki dersleri alırlar;
a) Genel Kültür Dersleri
Yabancı Dil, Genel Matematik, İnkılap Tarihi, Türk Dili.
b) Meslek Dersleri
Hukuk Başlangıcı, Genel Ekonomi, Genel Muhasebe, Büro Makineleri, Ticari Matematik,
Genel İşletme, Organizasyon ve Yönetim, Kıymetli Evrak Hukuku, Büro Hizmetleri
Teknikleri, Türkiye Ekonomisi, İş Hukuku, Güzel Konuşma ve Yazma, İnsan Kaynakları
Yönetimi, Pazarlama, İstatistik, Büro Otomasyonu, Haberleşme ve İş Yazışmaları, Masa
Üstü Yayıncılık, Halkla İlişkiler, Protokol-İletişim, Örgütsel Davranış, Sekreterlik Tarihi,
Büro Yönetimi ve Güncel Konular,
c) Pedagojik Formasyon Dersleri
Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Okul Deneyimi, Gelişim ve Öğrenme, Öğrenim Programı ve
Değerlendirme, Öğrenim Teknikleri ve Matematik Gelişimi, Sınıf Yönetimi, Rehberlik,
Eğitim Psikolojisi, Genel Öğretim Yöntemleri, Özel Öğretim Yöntemleri, Öğretmenlik
Uygulaması.
Ayrıca eğitim sırasında okullar da uygulama çalışmaları da yapılmaktadır.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Meslek eğitimini başarı ile tamamlayanlara "Büro Yönetimi Öğretmenliği Lisans
Diploması" ve unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Günümüzde, teknolojinin getirdiği yeniliklerle büro işlemlerini daha kısa sürede ve daha
etkin yapmak mümkündür. Ancak bunun için yeni teknolojinin getirdiği araç ve gereçleri
rahat kullanabilen, yöneticinin işlerini kolaylaştırabilen, büro işlerini etkin şekilde
yapabilen kişilere ihtiyaç duyulmaktadır. Büro Yönetimi Öğretmenliği programını
tamamlayan ve mezun olan öğrenciler meslek liselerinde büro yönetimi ve sekreterlik
grubu öğretmeni, olarak yüksekokullarda öğretim görevlisi, eğitmen olmalarının yanı sıra
büro yöneticisi, sekreter, yönetici asistanı, yönetici sekreter vb. unvanlarla anılan
nitelikli işgücünü oluşturmaktadır.
Kendi branşı dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler ;
Ticaret meslek liseleri ve anadolu meslek liselerinin ;
Büro yönetimi sekreterlik, pazarlama, Sigortacılık alanı / dalının teorik ve uygulamalı
meslek dersleri,
Adalet meslek lisesinin; Bilgi ve İletişim teknolojisi, İş Psikolojisi, Bilgisayarda yazı,
Sağlık meslek lisesi tıbbı sekreterlik alanının Kütüphaneciliğe giriş, Daktilografi,
Yazışma Teknikleri, Tıbbi sekreterlik Teknikleri, Bilgisayar, Sağlık hizmetlerinde
yönetim, Sağlık hizmetlerinde iletişim. Araştırma yöntem ve teknikleri,, İşletme bilgisi
ve kalite yönetimi, Girişimcilik gibi dersleri almaktadırlar.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Kredi ve Yurtlar Kurumunun yurt ve kredi hizmetlerinden yararlanılabilir. Bunların
dışında öğrenciler çeşitli kurum ve kuruluşlarca sağlanan burslardan da istifade
edebilirler.
EĞİTİM SONRASI
Meslek eğitimini tamamlayan öğrenciler lisans diplomasıyla Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı
ilgili okullarda öğretim hizmetleri sınıfında belirlenen kadrolara atanırlar. Kadrolarına
denk düşen derece ve kademe ile her yıl belirlenen katsayı ve tazminat oranlarına göre
aylık maaş alırlar.Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere okullar açılmadan önce eğitim öğretim
tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.Özel sektörde çalışanların ücretleri ise
karşılıklı anlaşma ile belirlenir. Bu miktar asgari ücretin 2 ile 4 katı arasında
değişmektedir.
MESLEKTE İLERLEME
Lisans eğitiminden sonra üniversite bünyesinde yüksek lisans yapabilirler.Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı meslek okullarında görev alanlar idarecilik yapabilmektedir (Müdür,
Müdür Yardımcısı vb.). Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik
sınavlarında başarılı oldukları takdirde alanlarında müfettişlik yapabilirler. Ayrıca yapılan
sınavda başarılı olmaları durumunda başöğretmen ve uzman öğretmen olabilirler.
BENZER MESLEKLER
Tüm öğretmenlikler,Sekreterlik.
EK BİLGİLER
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ Sürekli ayakta kalma neticesi bacaklarda varis hastalığına
maruz kalınabilmektedir.
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Kılavuzu –2010,
 Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu 2008,
 Meslek Yüksek Okulları ve Açık Öğretim Ön lisans Programları mezunlarının Lisans
Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder