6 Kasım 2010 Cumartesi

BOBİNAJCI mesleği

BOBİNAJCI
_________________________________________________
TANIM
Endüstride kullanılan, elektrik motorları ile elektrik bobini kullanılan makinelerin ve
cihazların arızalarını onaran ya da yeni kullanılacak bobinlerin sarım işlemlerini yapan
kişidir.
GÖREVLER
Sargısı yapılmış veya yeni imal edilecek bobinaj işlemlerinin verilen şemaya göre el
veya makine ile sarımlarını yapar,
Elektrikli cihazların motorları ile arızalı ve yanmış motorların sargılarını uygun şekilde
söker, temizler, sarıma hazırlar,
Sarım şemalarına göre bağlantıları lehimler, yalıtır,
Bobinaj işlemlerinde kullanılan malzemelerin özelliklerini ve kalitesini saptayarak
temin edilmesini sağlar.
KULLANILAN ALET VE MALZEMELER
Bobinaj sargı makinesi, yalıtım test cihazı, kurutma fırını, kaynak makinesi, emaye
sıyırma makinesi, sarım çıkrığı ve kalıpları, havya, bobin test cihazı,
Ampermetre, voltmetre, ohmmetre gibi elektrikli ölçme aletleri,
Çekiç, tornavida gibi el aletleri,
Emayeli bakır teller, yalıtım malzemeleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Bobinajcı olmak isteyenlerin;
Normal bir genel yeteneğe sahip,
El ve parmakları ustalıkla, gözlerini ve ellerini uyumlu olarak kullanabilen,
Parmakları ince tel sarım işlerini yapabilecek kadar duyarlı ve becerili,
Gözleri sağlam,
Dikkatli ve sabırlı kimseler olmaları gerekir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bobinajcılar fabrika ve atölyelerde çalışırlar. Çalışma ortamı temiz, iyi aydınlatılmış olup,
gürültüden oldukça uzaktır. Bobinajcı görevini kısmen ayakta yürütür ve birinci derecede
malzeme ve makinelerle ilgilidir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Bobinajcılar, genellikle elektrik ve elektronik sanayi işletmelerinde, elektrik makineleri
imal eden işyerlerinde, montaj birimlerinde ve servis atölyelerinde çalışırlar. Özellikle
sanayinin gelişmiş olduğu illerde meslek elemanlarına yoğun bir şekilde ihtiyaç
duyulmaktadır.
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleğin eğitimi yeterli müracaat olması durumunda tüm mesleki eğitim merkezlerinde
“Elektrik-Elektronik Teknolojisi” alanı “Bobinajcılık” dalında verilmektedir.
Ayrıca, meslek liselerinde aynı alan ve meslek dalında da bu mesleğin eğitimi
verilmektedir.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Çıraklık eğitimine başlayabilmek için;
En az ilköğretim okulu mezunu olmak,
14 yaşını doldurmuş olmak,
Bünyesi ve sağlık durumu gireceği mesleğin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmak,
Eğitim görmek istediği meslekte bir işyeri sahibi ile çıraklık sözleşmesi imzalamak
gereklidir.
Meslek lisesinde mesleğin eğitimini görmek için ilköğretim okulu mezunu olmak ve
meslek liselerine giriş şartlarını taşımak gerekmektedir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Mesleki Eğitim Merkezlerinde; Bobinajcılık mesleğinin eğitim süresi ilköğretimden sonra
3 yıl, lise ve daha üst düzeyde genel eğitimden sonra ise 1,5 yıldır. Meslek liselerinde ise
eğitim süresi 4 yıldır.
Pratik eğitim işletmelerde gerçekleştirilmekte olup, haftanın bir günü teorik eğitim
mesleki eğitim merkezlerinde verilmektedir.
Eğitim süresince; Türkçe, Matematik ve Meslek Matematiği, İşletme Bilgisi ve Toplam
Kalite Yönetimi, Din Kültürü ve Meslek Ahlakı, Mesleki Bilgisayar gibi genel bilgi
derslerin yanı sıra Ortak Beceri, Elektrik Esasları, Arıza Analizi, Endüstriyel Kontrol,
Teknik ve Mesleki Resim, Ölçme Tekniği ve Elektronik alan ortak dersleri ile Trafo
Sarımı ve Sarım Teknikleri gibi meslek dersleri öğrenilmektedir.
Bobinajcılık eğitimi sonunda kalfa olacak çırak öğrencilere mesleki olarak kazandırılması
amaçlanan beceri ve davranışlar; her türlü doğru akım makinelerinin Endüvi ve Endüktör
sargı arızaları tespiti. Yeniden sarılması uç bağlantılarının yapılması. Her türlü Alternatif
akım motorlarının bir ve üç fazlı rotor ve stator sargı onarımları bakımı ve yenilenmesi,
motorun tekrar devreye bağlanıp çalışır faal hale getirilmesi işlemleridir. Bunların
yanında da her türlü transformatör sarımlardır.
MESLEKTE İLERLEME
Meslekte usta ve usta öğretici unvanlarına yükselmek mümkündür. Mesleki eğitim
merkezlerinden kalfa olarak mezun olanlar bir işyerinde çalışıp aynı zamanda teorik
eğitimlerine de devam edebilirler. Ustalık eğitimi 176 saat olup, bu eğitimde İnsan
Sağlığı ve İş Güvenliği, İş ve İnsan İlişkileri, Çalışma Hukuku, İşletme Bilgisi, Sigorta
ve Vergi Mevzuatı, Muhasebe ve Ekonomi derslerinin yanı sıra İleri Meslek Bilgisi
derslerini alırlar. 2 yılsonunda ustalık sınavlarına katılabilirler.
Ustalık için öngörülen teorik eğitime devam etmeyenler ise bir işyerinde 5 yıl
çalıştıktan sonra (çalıştıklarını SGK primleri ile belgelemek şartıyla) ustalık sınavına
katılabilirler. Ustalık belgesi alanlar mesleki eğitim merkezlerinde 40 saatlik iş
pedagojisi kurs programını tamamlayıp sınavda başarılı olduktan sonra "Usta
Öğreticilik" belgesi alabilirler.
Ustalık belgesine sahip olanlar veya bunları işyerlerinde çalıştıranlar bağımsız işyeri
açabilirler. Ayrıca, işyerinde çırak çalıştırması için de "Usta Öğretici" belgesine sahip
çalışanın olması zorunludur.
İlköğretim (ortaokul) mezunu kalfa ve ustalar, mesleki ve teknik açık öğretim lisesine
devam ederek, meslek lisesi diploması alabilirler.
BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU
3308 sayılı yasa gereği, mesleki eğitim merkezlerinde eğitim gören öğrencilere, asgari
ücretin %30'undan az olmamak üzere işveren tarafından ücret ödenmektedir.
Eğitim gören adayların iş kazası, iş riski ve meslek hastalıkları ile ilgili sigorta primleri
devletçe karşılanmaktadır.
Meslek elemanı eğitim sonrasında, en az asgari ücret düzeyinde bir ücret almaktadır.
Kişinin tecrübesi ve işverenle yaptıkları anlaşmayla, bu ücret asgari ücretin 2 ila 3 katı
olabilmektedir.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
İlgili Eğitim Kurumları,
Meslek Elemanları
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder