6 Kasım 2010 Cumartesi

BİYOLOJİ ÖĞRETMENİ mesleği

TÜRKİYE İŞ KURUMU 1
BİYOLOJİ ÖĞRETMENİ
_________________________________________________
TANIM
Çalıştığı eğitim kurumunda, öğrencilere biyoloji ile ilgili eğitim veren kişidir.
GÖREVLER
Biyoloji konusu ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş
düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından
onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Biyoloji öğretmeni, bu program çerçevesinde,
 Eğitim vereceği grubun düzeyine uygun bir çalışma planı hazırlar,
 Kendisine ayrılan ders saatlerinde bu planı uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili
bilgi ve beceri kazandırır,
 Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır,
 Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici
etkinlikler düzenler,
 Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur,
 Alanı ile ilgili gelişmeleri izler, bunların öğretim programlarına yansıtılması
 için ilgililere önerilerde bulunur,
 Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar,
 Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin alan ve ders seçmelerine yardımcı olur,
 yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır.
KULLANILAN ALET, MALZEME VE EĞİTİM MATERYALLERİ
 Yıllık müfredat programı, günlük çalışma planları, not defteri, yoklama
defteri,
 Ders kitapları,
 Okul araç ve gereçleri,
 Ders araç ve gereçleri.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Biyoloji öğretmeninin hem alanı ile hem de öğretmenlik mesleği ile ilgili niteliklere sahip
olması gerekir.Biyoloji öğretmeni olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine, özellikle biyolojiye ilgili ve bu alanda başarılı,
 Görme duyusu ve belleği güçlü,
 Renkleri ayırt edebilen,
 Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
 İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen,
 Dikkatli, işine özen gösteren,
 Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
 İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
 Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
 Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı
kimseler olmaları gerekir.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 2
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Biyoloji öğretmeni, sınıfta ve laboratuarda görev yapar. Görevini genellikle ayakta
yürütür. Çalışma ortamı biraz tozlu ve gürültülüdür.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
Mesleki eğitim aşağıdaki üniversitelere bağlı eğitim fakültelerinin "Biyoloji
Öğretmenliği" bölümlerinde verilmektedir.
 Atatürk Üniversitesi (Erzurum) Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi,
 Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi,
 Dicle Üniversitesi (Diyarbakır) Eğitim Fakültesi ,
 Dokuz Eylül Üniversitesi (İzmir) Buca Eğitim Fakültesi,
 Gazi Üniversitesi (Ankara) Gazi Eğitim Fakültesi.
 Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fak.
 Ondokuz Mayıs Üniversitesi, (Samsun) Eğitim Fakültesi,
 Karadeniz Teknik Üniversitesi (Trabzon) Fatih Eğitim Fakültesi,
 Marmara Üniversitesi (İstanbul) Atatürk Eğitim Fakültesi,
 Selçuk Üniversitesi (Konya) Eğitim Fakültesi,
 Yüzüncü Yıl Üniversitesi(Van) Eğitim Fakültesi,
Ayrıca üniversitelerin “Biyoloji Bölümü” programını bitirenlerden Ortaöğretim Alan
Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programını veya Milli Eğitim Bakanlığı Yüksek
Öğretim Kurulu (YÖK) işbirliği ile açılan /açılacak Pedogojik Formasyon Programını başarı
ile tamamlayanlar, lise dengi okullarda Biyoloji Öğretmeni olarak atanabilirler.
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Türkçe,
 Biyoloji,
 Tarih,
 Kimya.
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Mesleğin eğitimine girebilmek için;
 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nda (LYS)
“Biyoloji Öğretmenliği” lisans programı için yeterli “MF-2” puan almak.
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Biyoloji Öğretmenliği” lisans programı ile ilgili en az bir yüksek öğretim
programını tercih etmek gerekmektedir.
Bu yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar liselerin Fen, Fen
Bilimleri, Klasik Fen, Matematik, Tabii Bilimler alanlarından mezun iseler YGS ve LYS
sonuçlarına göre ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işleminde diğer alanlardan mezun
olanlara göre daha yüksek bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle
yerleştirilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 3
Anadolu Öğretmen Liseleri ve Öğretmen Liselerinin Fen,Fen Bilimleri,Klasik Fen
,Matematik ,Tabi Bilimler Alan/Kol/Bölüm mezunları ÖSYM tarafından yapılan
Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı ’nı (LYS) LGS kazanıp,
“Biyoloji Öğretmenliği” lisans proğramını tercih etmeleri durumunda ek puan almaları
nedeniyle diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle yerleştirilmektedirler.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Eğitim fakültelerinin biyoloji öğretmenliği bölümlerinde 5 yıl süreli eğitim
verilmektedir.Biyoloji öğretmenliği bölümünde biyoloji konuları ayrıntılı bir şekilde
okutulurken, matematik, fizik, kimya derslerine de ağırlık verilmektedir. Bununla birlikte
öğrencilere pedagojik formasyon kazandırmak amacıyla, eğitime giriş, eğitim psikolojisi,
genel ve özel öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme, rehberlik dersleri
verilmektedir. Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara ''Biyoloji Öğretmenliği Lisans Diploması'' ve
''Biyoloji Öğretmeni" unvanı verilir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Biyoloji öğretmenleri Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda (İlköğretim okulu, ortaokul,
lise ve meslek liseleri) çalışabilirler. Bunun yanı sıra dershane vb. kuruluşlarda görev
yapabilirler.Kendi branşı dışında ayrıca aylık karşılığı okutabileceği dersler ;Biyoloji,
Biyoloji ve sağlık bilgisi, İleri biyoloji, Fen ve teknoloji/fen Bilgisi, Bilim ve teknoloji,
Bilgi Teknolojisi, Araştırma Teknikleri, İnsan Anatomisi, Çevre ve İnsan, Anatom,-
Fizyoloji- Biyoloji( yaşlı hizmetleri alanı), Çevre Sistemleri derslerine de
girebilmektedir.Biyoloji dersinin yanı sıra, sağlık bilgisi, çevre ve insan, ilk yardım, fen
bilgisi, biyoloji uygulamaları ve insan anatomisi derslerine de girebilirler.
Mezunlar; laboratuarlarda, çevre ile ilgili birimlerde, sağlıkla ilgili çeşitli kamu kurum ve
kuruluşlarında da çalışma olanağına sahiptirler.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
Bu programı ilk beş tercihinde gösteren ve bu programa yerleştirilen adaylardan belirli
sayıda olanlara Milli Eğitim Bakanlığı'nca burs verilmektedir.Öğrenciler eğitimleri
süresince Kredi ve Yurtlar Kurumu’ndan öğrenim ve harç kredisi alabilirler.Vakıfların,
kamu ve özel kurum ve kuruluşların sağladığı burslardan yararlanılabilir.
EĞİTİM SONRASI
Eğitim sonunda “Öğretmen” olarak atananlar 657 sayılı Devlet Memurları Yasası’na göre
9. Derecenin 1.kademesinden aylıkla göreve başlatılırlar. Bu öğretmenler yan ödeme, ek
ders ücreti gibi olanaklardan da yararlanırlar. Her yıl okullar açılmadan önce, tüm
öğretmenlere eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır.Özel eğitim
kurumlarında görev yapan öğretmenler ise, okul yönetimi ile yaptıkları anlaşmalara göre
veya sözleşmelere göre değişik miktarlarda ücret alabilmektedirler.
TÜRKİYE İŞ KURUMU 4
MESLEKTE İLERLEME
Üniversitelerde, eğitim sonrasında akademik personel olarak uzman, doktor, yardımcı
doçent, doçent, profesör unvanları alınabilir.MEB' ca yapılan sınavını kazanırlarsa eğitim
yöneticisi olurlar.MEB'ce yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı olunması durumunda
müfettiş olarak çalışabilirler. Milli Eğitim Bakanlığınca açılan sınava girerek başarı
gösterenler Uzman Öğretmen veya Baş öğretmen olabilirler. Milli Eğitim Bakanlığında
meslekte uzmanlaşma ve yükselmeyi sağlayan, tecrübe ek bilgi ve beceri kazandıran
seminerler ve hizmet-içi eğitim faaliyetleri bulunmaktadır.
BENZER MESLEKLER
 Biyologluk,
 Kimya Öğretmenliği,
 Fizik Öğretmenliği.
EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek Elemanları,
 Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Olarak Atanacakların
Atamalarına Esas Olan Alanlar ile Mezun Oldukları Yüksek Öğretim Programları ve
Aylık Karşılığı Okutacakları Derslere İlişkin Esaslar(12.07.2004 tarih ve 119 sayılı
kurul kararı) ve bu kararda değişiklik yapılan 12.05.2006 tarih ve 133 sayılı Talim
Terbiye Kurulu Kararı,
 7.7.2009 tarih ve 80 sayılı MEB Talim ve Terbiye Kurulu Kararı
 Çeşitli Üniversitelerin Katalogları,
 (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi ) Kılavuzu –2010
 Yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzu 2008
 ÖSYM Üniversiteler,Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi –2000,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK )Üyesi Kuruluşlar.
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder