6 Kasım 2010 Cumartesi

ACİL TIP TEKNİSYENİ mesleği

ACİL TIP TEKNİSYENİ
____________________________________________________

ACİL TIP TEKNİSYENİ TANIM

Kaza, yangın gibi felaketler sonucunda yaralananlarla, kalp krizi, felç, solunum
yetersizliği gibi nedenlerle birdenbire hastalanan insanlara iyileştirici yönde ilk
müdahaleyi yapan kişidir

ACİL TIP TEKNİSYENİ GÖREVLERi

Yaraları tedavi eder, sarar,
Şiddetli kanamaları önler,
Solunumun durması halinde Sun’i teneffüs yaptırır,
Zehirli maddeleri vücuttan temizler,
Deriyi yıpratan maddeleri temizler,
Şoka giren hastaları şoktan çıkarmaya çalışır,
Tansiyon ölçer, iğne yapar.

ACİL TIP TEKNİSYENİ - KULLANILAN ALET VE MALZEMELER

Tansiyon aleti,
Pamuk,
Merhemler, ilaçlar,
Sonda aletleri,
İlk yardım çantası,
Sargı bezi.

ACİL TIP TEKNİSYENİ MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Acil Tıp Teknisyeni olmak isteyenlerin;
İnsanlara yardım etmekten hoşlanan,
Dikkatli, temiz, titiz,
Soğukkanlı,
Ani durumlarda hızlı ve doğru karar verebilen,
Bedence sağlam ve güçlü kişiler olmaları gerekir.

ACİL TIP TEKNİSYENİ ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Acil Tıp Teknisyenleri bazen açık havada (trafik kazaları vb. durumlar) bazen de
hastane vb. sağlık kuruluşlarında kapalı ortamlarda çalışırlar. Çalışma saatleri
düzenli olmayıp gece nöbetleri vardır. Çalışırken hastalarla, hasta yakınları ve diğer
sağlık personeli ile iletişimde bulunur.

ACİL TIP TEKNİSYENİ ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Acil Tıp Teknisyenleri genellikle kamu ve özel hastaneler ile polikliniklerde çalışırlar.
Meslekte iş bulma olanağı ise cinsiyet ayrımı gözetmeksizin kamu sektöründe az,
özel sektörde ise yetenek ve bilgiye bağlıdır.

ACİL TIP TEKNİSYENİ MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Acil Tıp Teknisyenliği mesleğinin eğitimi, Sağlık Meslek Liselerinin Sağlık alanı “Acil
Tıp” dalında verilmektedir.

ACİL TIP TEKNİSYENİ MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Acil Tıp Teknisyenliği meslek eğitimine başlayabilmek için;
Sağlık Meslek Liselerine girebilmek için ilköğretim okullarının 6–7–8. sınıflarında
yapılacak olan “Seviye Belirleme Sınavlarının” (SBS) sonucuna, yılsonu ders
ortalamaları ile belirlenen “Yılsonu Başarı Puanının (YBP) eklenmesi ile elde edilecek
olan yeterli Genel Orta Öğretim Yerleştirme Puanına (G-OYP) sahip olmak
gerekmektedir.

ACİL TIP TEKNİSYENİ EĞİTİM SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Eğitimin içeriği öğrencileri Türk Milli Eğitiminin genel amaçları, temel ilkeleri ve
sağlık meslek liselerinin özel amaçları doğrultusunda, sağlık mesleği olan acil tıp
teknisyenliğine hazırlamaktır.
Kültür dersleri, sağlık mesleği ile ilgili temel bilim dersleri ile ilk yardım bakımı
planlama, ilk yardım bakımı uygulama, acil bakım ünitesi araç ve gereçlerini kullanma,
kazazedeyi koruyucu ve acil bakım ünitesine alarak iyileştirme müdahaleleri
uygulama dersleri okutulmaktadır. Ayrıca 9. sınıfta genel kültür derslerinin yanı
sıra, tanıtım ve yönlendirme dersi de verilmektedir.

ACİL TIP TEKNİSYENİ MESLEKTE İLERLEME , terfi

Meslekte ilerleme tamamen, değişen ilk yardım tekniklerini takip etme ile beceri ve
yeteneklere bağlıdır. Bu koşullara göre ekip başı ve kısım şefi olma olanakları vardır.
Anadolu Sağlık Meslek Liseleri ve Sağlık Meslek Liselerinin “Acil Tıp Teknisyenliği”
bölümünden mezun olanlar istedikleri takdirde, Acil Yardım Teknikerliği, Adli Tıp
Teknikerliği, Ambulans ve Acil Bakım Teknikerliği, Ameliyathane Teknikerliği,
Elektronörofizyoloji, İş Sağlığı ve Güvenliği, İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliği, Sağlık
Kurumları İşletmeciliği (Açıköğretim), Sağlık Kurumları İşletmeciliği, Tıbbi
Mümessillik ve Pazarlama, Cerrahi Teknikerliği, İş ve Uğraşı Terapisi önlisans
programlarına sınavsız geçiş için başvurabilirler. Gereken koşullara sahip oldukları
takdirde yerleştirilebilirler.
Ayrıca, mezunlar ÖSYM tarafından yapılan ÖSS’ye girip yeterli puan almaları
halinde, Acil Yardım ve Afet Yönetimi ve Sağlık Yönetimi (Uygulamalı Bilimler Y.O.)
lisans programlarını tercih etmeleri durumunda ağırlıklı ortaöğretim başarı puanları
diğer alanlardan mezun olan adaylara göre daha yüksek bir katsayıyla çarpılarak
ÖSS puanlarına eklenmekte ve diğer bölümlerden mezun olanlara göre öncelikle
yerleştirilmektedir.

ACİL TIP TEKNİSYENİ BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU

Eğitim süresince herhangi bir kazanç söz konusu değildir. Eğitim sonrası ise mesleki
bilgi ve beceriye göre asgari ücretin 1,5 katı kadar ücret alırlar.

ACİL TIP TEKNİSYENİ DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER


İlgili eğitim kurumları,
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Meslek Bilgi Merkezi,
Bünyesinde Meslek Bilgi Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube
Müdürlükleri,

1 yorum: